• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Liseberg idag var en riktig hit - barnen åkte massor och tyckte det var jättekul. Puff är skitskraj för Lisebergskaninerna, så dem fick vi gå omvägar runt, men annars gick allt fint. Kul! Ska ha Lisebergsbesök som en årlig återkommande familjetradition, liksom Varvet. Just nu tycker jag att det är synd att det är ett helt år tills nästa lopp; får nog försöka hitta något lämpligt lopp till hösten också.

• Piggelin1

Hilfe, är det nu hyssen börjar?

Amanda lekte vid soffan & Laminofåtöljerna i eftermiddags, mannen & jag var i närheten, varpå hon plötsligt sa: "Mamma, titta, det ligger skräp", varpå jag går dit & ser massor av vita tussar ligga nedanför ena laminofåtöljen & ännu mer vita tussar på golvet nedanför lamino-pallen
    "Ngn" höll på för fullt med sin barnsax  & hade klippt av stora tussar av det vita fårskinnet OMG!!!

• Piggelin1

Jag  blev helt ställd & helt förstörd, vad gör man, vad säger man, hur arg blir man...

• Tinga

Åh Piggelin - förstörd Lamino är ju inte kul. Men jag har iallafall sett att det går att köpa ny klädsel till dem; även om det är sura pengar är det villigare än en ny fåtölj eller pall, och är den helt förstörd är ju inte det kul heller. Jättetrist!

• Tinga

Tusan - nu försvann ett långt inlägg jag skrev.

Undrade iallafall om du, September, känner dig hyfsat trygg i din graviditet nu? Maken och jag har bokat tid hos den läkare som var ansvarig för mig innan Piff & Puff föddes, för att prata om eventuella risker vid en ny graviditet. Vi har absolut inte bestämt oss för någon trea, men för att överhuvudtaget kunna fundera på det vill vi ha en medicinsk diskussion. Dessutom är jag skeptisk till om min kropp ens samarbetar så att jag kan bli gravid på naturlig väg; har oregelbundna menscykler på 40-50 dagar nuförtiden. Någon mer Pergotimekur blir det iallafall inte.

• start september

Oj Piggelin! Visst måste man få markera när de gör något man inte får och som skadar även om det bara är materiella ting. Hur illa blev det? Ny klädsel var ju ett bra tips.

Vickan, snacka om att jag var i min värld. Håller med om att Tripptrappinsatsen nästan känns mer dyr än vagnen dock, vi får se när det närmar sig. Dottern gillade sittern mycket och då kunde vi sitta och titta ner på henne, men med en större tjej vid bordet som ska äta och prata om sin dag och tränas lite på borsskick och sånt känns det mycket värt att kunna ha med en mini. Vi har ganska bra matrutiner nu, hon sitter länge, smakar allt och pratar och det känns som det kommer revolteras stort om vi bryter dem. Sen kanske den lille bara sitter där 30% av gångerna, men ändå, syskonet har en likvärdig plats. Hmm.

Tinga, sista veckan känner jag mycket sparkar. Jag har en trygg BM som låter mig få allt jag vill nästan och fragminet verkar funka. Just nu är jag trygg 24+5 idag och det skulle faktiskt kunna gå bra även barnet behövde komma ut nu. Slutar jag med framginet snart kommer jag bli jätterädd och det är klart jag har många fasor, men jag lägger bort dem nu och försöker tänka positivt. Såklart är det naivt att tänka på en trea innan man fått mer än ett barn, man kanske känner att det är stopp för relationens och barnens skull efter två, vad vet jag, Men vi har kämpat i två år med att få till detta och vi vet båda att vi vill ha många barn. Maken skulle nog helst ha ännu fler om det gick.   Jag kommer nog kasta mig ut i nya försök för att slippa bygga upp ångest över allt som kan gå fel som det känns nu. Men psykologiskt kan det kännas annorlunda i höst, det är jag med på.  

• BrudSommar2006

Den där bugaboo-bilden med allt hängandes som i en speldosa eller karusell var ju bara för spejsad för min del. Fast väldigt fin vagn så man får väl stå ut.

Vad det gäller stolar till barnen så har ju Ikea stolar som är som vanliga köksstolar fast med högre sits när det är dags att byta från stol med bygel till att sitta vanligt.

Iris har öroninflammation, triggat av simningen igår morse antar jag, och inatt sprack trumhinnan, hon skrek och grät från läggdags till sex på morgonen, då somnar hon och sover till åtta, bara det att Astrid vaknade ju sex så inte kunde vi sova för det. Hon fick ligga mellan oss för det gick ju inte att ha henne i hennes rum och så fick vi ligga och försöka tysta ner henne hela natten men det gick ju inte så Astrid vaknade till och från också och själva sov vi ingenting. Fast pencillin är verkligen magiskt, en timme på barnakuten, en dag med pencillin och hon är i princip som vanligt! Fast det jag skulle komma till var, jippi, nu sväljer hon tabletter, no more äcklig sörja att försöka tvinga henne att svälja, hurra!

• BrudSommar2006

Liseberg verkar ju vara helt fantastiskt för barn, Iris började med karuseller och arbetade sig upp till de mest läskiga saker jag aldrig trodde hon skulle våga åka och kaninen fick hon krama också. Själv satt jag på jobbet men jag fick ju se bilderna i alla fall!

• start september

Sen Tinga så har jag, förutom oron, de gånger när det väl funkar lite längre haft ganska lätta graviditeter och det spelar också in såklart. Samt att jag  blir 35 i år och känner att jag har tiden emot mig. Vi står i adoptionskön också, så blir det ingen trea biologiskt hoppas jag att vi kan få en sådan chans i en framtid.

Det låter klokt att skaffa sig kunskap om vad en ny graviditet innebär för dig och sen suga på saken. Jag förstår att du är skeptisk till Pergotime, men kan det finnas andra sätt att få lite ordning på cykeln?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!