• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    Telis skrev 2011-05-24 22:46:33 följande:
    Hattis, det är ett vaccin mot HPV-virus, det är ett virus som kan ge kondylom men även andra sjukdomar, som till exempel livmoderhalscancer. Du kan ha fått HPV för länge sen utan att veta om det och då ger vaccinet ett visst skydd även i framtiden mot livmoderhalscancer.
    Tack för en bra förklaring! Har man haft (oskyddat) sex med fler än 0 så känns det  som det finns en obehaglig risk tyvärr (om man inte haft sex med bara en och han var oskuld när man träffades. Inte så vanligt kanske.)

Angående flytväst så står Hektors flytväst med på packlistan inför Italienveckan med pool. Blir lite fär oavslappat att hänga vid poolkanten annars. Eftersom han dessutom är helt vattengalen.

Jaha - nu är jag hemma med två små ögoninflammerade barn ... Vi var nyss hos doktorn och fick ögondroppar med penicilln så förhoppningsvis ska de vara fit for fight igen inom två dygn eller så. OM det nu är bakterier vi har att göra med.
  • muggles

Nej det finns ingen annan eftersom hon är skild sedan länge och jag är ensambarn. Försökte just ringa henne men telefonen är avstängd vilket inte är ett gott tecken...

• fru AM
    muggles skrev 2011-05-25 10:30:21 följande:
    Nej det finns ingen annan eftersom hon är skild sedan länge och jag är ensambarn. Försökte just ringa henne men telefonen är avstängd vilket inte är ett gott tecken...
    Fy vilken sits, Mugglan! Jag känner verkligen med dig! Har du funderat på att prata med någon på någon vårdinstans/kommunen/socialne (vart man nu vänder sig)? Jag tror att man kan få hjälp med en  sk "god man" i alla fall som ser till att räkningar osv betalas i tid. Stor kram!
  • smint

hu mugglan vad jobbigt, men försök hitta någon som kan stötta, som AM föreslår. ring kommunen?

vaccinet kanske man skall fundera på..

gud vad segt det går med hugos förkylning.  vet att det kan ta tid men nästan alla säger att det brukar vända på 5.e dagen..  hatar att oroa mig.  rossel och slem... inga indrganingar som tur är så det är väl slemmet som låter..  ikväll kommer sambon hem i tid iaf, skönt.

idag satte dom upp lapp om föräldrafika på förskolan fr 14, t kommer bli tokig om vi inte stannar.. men vill inte vara ute mer än nödvänigt med h nu.  

usch vad ego och neggo det blev..

hattis: underbart med sparkar  

• fru AM

Muggles igen: det kanske framstår som om jag tror att problemet med din mamma endast berör dig rent praktiskt - men så är det naturligtvis inte. Det är klart du är orolig för hennes del och lider med henne när hon mår dåligt. Plus att det blir jobbigt för DIG rent känslomässigt och kanske också i praktiken, när hon inte kan fungera som mormor till dina barn. Jag bara råder dig att försöka få hjälp med det praktiska eftersom du har så mycket annat att vara närvarande i just nu. Hennes läkare (för hon har väl en?) kanske kan hjälpa dig med lämpliga kontaktvägar? Min mamma var medan hon levde så pass fysiskt sjuk att hon hade ständig kontakt med olika vårdinstanser så där fick man "automatiskt" hjälp, fast vi - jag och min bror - fick ju naturligtvis rycka in en hel del också. Men då hade min bror större barn och min Storson, som då var liten, var ändå bara en.
    Det är hemskt när ens förälder inte kan "ta vara på sig". All min sympati och empati till dig, Mugglan!

• _koko_
    fru AM skrev 2011-05-25 12:14:13 följande:
    Muggles igen: det kanske framstår som om jag tror att problemet med din mamma endast berör dig rent praktiskt - men så är det naturligtvis inte. Det är klart du är orolig för hennes del och lider med henne när hon mår dåligt. Plus att det blir jobbigt för DIG rent känslomässigt och kanske också i praktiken, när hon inte kan fungera som mormor till dina barn. Jag bara råder dig att försöka få hjälp med det praktiska eftersom du har så mycket annat att vara närvarande i just nu. Hennes läkare (för hon har väl en?) kanske kan hjälpa dig med lämpliga kontaktvägar? Min mamma var medan hon levde så pass fysiskt sjuk att hon hade ständig kontakt med olika vårdinstanser så där fick man "automatiskt" hjälp, fast vi - jag och min bror - fick ju naturligtvis rycka in en hel del också. Men då hade min bror större barn och min Storson, som då var liten, var ändå bara en.
    Det är hemskt när ens förälder inte kan "ta vara på sig". All min sympati och empati till dig, Mugglan!
    Åh, AM, vad bra du uttryckte det där! Ofta är det ju det praktiska man som utomstående försöker tipsa om eftersom det är lättare "att ta på", medan det känslomässiga är svårare både att sätta sig in i och att hjälpa till med.
    Skickar en varm kram hur som helst. Till alla som vill ha och behöver.
  • _koko_

AM - Lillebror är hemma idag med just ögoninfektion, men hos mina har det hittills gått över fort när de fått det, gissar att det varit virus alla gånger och beror på att de får upp snor i ögonen när de är förkylda.
    Hoppas ögondropparna funkar bra!

smint - Men om du klär på H ordentligt och bara stannar en stund? Tror inte det är någon fara att vara ute när man är sjuk så länge man inte anstränger sig (vilket ju bebisar sällan gör) eller fryser.

• smint
    _koko_ skrev 2011-05-25 13:07:28 följande:
    AM - Lillebror är hemma idag med just ögoninfektion, men hos mina har det hittills gått över fort när de fått det, gissar att det varit virus alla gånger och beror på att de får upp snor i ögonen när de är förkylda.
    Hoppas ögondropparna funkar bra!

smint - Men om du klär på H ordentligt och bara stannar en stund? Tror inte det är någon fara att vara ute när man är sjuk så länge man inte anstränger sig (vilket ju bebisar sällan gör) eller fryser.
    nej visserligen  
  • fru AM

Ironiskt nog verkar Livias ögoninflammarion ha gått över just idag - har inte behövt torka en enda gång (sedan jag bände loss kokorna från ögonfransarna i morse). Men jag ska nog ge henne dropparna i alla fall - om inte annat så är det härdande för den lilla madamens psyke att tvingas på medicin i olika former Vågar dessutom inte helt lita på att det är borta ...

• muggles

En snabb fråga: är det  ngn som har en bärsjal som ni vill bli av med till en billig penning? Vi funderar på att prova detta, inte för att tjejerna är särskilt oroliga men ibland vore det bra att kunna greja lite i köket medan de "hänger med". Dock har jag ingen lust att lägga för mkt pengar på det...

AM: när det gäller psykiska sjukdomar måste man ner i botten och vända för att få hjälp vet jag sedan tidigare. Uppskattar att du försöker ge stöttning och komma med tips men jag vet ung vad man kan få hjälp med och inte - och det är inte mycket i det här läget.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!