• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

Apropå försäkringar är jag ivrig förespråkare av Skandia, hade Folksam som graviditeteförsäkring med S och det var struligt, men löste sig när vår kurator tog kontakt med dem. Skandia var inga problem öht. Och jag måste säga att jag är oändligt tacksam att jag dels hade gravidförsäkring och min livförsäkring som ger ersättning vid dödsfall av barn för det är inte gratis att begrava ett barn och att båda vara hemma sjukskrivna Det är hemskt att man ska behöva orora sig för ekonomin uppe på allt annat helvete då. Förstår verkligen att folk kan hamna snett ekonomiskt vid sådana här tillfällen...

• BrudSommar2006

Försäkringar har jag ingen koll på, vi har Trygg Hansa till Astrid eftersom de var de enda som beviljade oss en försäkring över huvudtaget, till Iris har vi If, den kände vi var bra då.

Äntligen har mina föräldrar fått åka och hämta barnens kusin och förhoppningsvis klämmer min bror och sambo ut bebisen inatt. Då börjar det se ut som att vi kanske kan åka till Öland över påsk i alla fall.

Jäklar vilken snofsig mat alla lagar, där ligger vi i lä. Vet inte hur jag skulle orka börja leta fram sådana recept, har ingen inspiration alls.

• nennesjuttioåtta

Snorkis - åh doftschersmin! Grannen har en gigantisk, och den doftar ljuvligt. Tyvärr ligger vinden på för sällan så jag skulle gärna ha en själv.

Apropå jordmån, vi har sur jord här, och väldigt genomsläpplig (högst upp på en rullstensås).

Snaily - har inte provat att springa igen men har tid hos en sjukgymnast i början på maj. Känns surt eftersom jag fått in rutinen liksom. Men det kan inte vara överansträngning, jag har sammanlagt sprungit 30 minuter, fördelat på 3 pass (det fjärde så kunde jag ju bara gå). Jag har däremot såna här Easytone-skor så jag hoppas jag kan plocka enkronor från trottoaren i sommar iaf, reklamen verkar ju lovande.

Muggles - åh men nu är det verkligen på slutspurten! Jag hade jättemycket fostervatten ända till slutet, framtung som få. Och sjukt ont på nätterna, jävla fogar och tung bebis (och du har TVÅ!). Snart kommer de!

Bäst att posta...

• nennesjuttioåtta

Vi har Trygg Hansa. Varför? Därför. Jämförde mellan Länsförsäkringar och TH och då vann TH. Och så vägde Oms råd tungt.

Jag var ut och åt igår med, med en kompis! Vi (läs: jag) höll ut till efter 12 och var mätta och glada. Jag åt getosttoast med honungsmarinerade fikon (den godaste getost jag ätit) och sen blev det grillad tonfisk med sparris och nudlar och någon chutney med äpplen och chili och nåt mer och wasabikräm och blablabla med blablala (jag minns inte). Vinet luktade och smakade svalt kranvatten men det gick ner det med.

• Lapinette

nenne - låter också supergott. Älskar chevre och det låter onekligen gott med fikon till (måste prova). Fast vin som smakar saltvatten??!

bs - älskar ju att äta god mat och det går ju inte att gå ut hela tiden så det är bara att leta fram recept och förverkliga recepten själva i köket.

snorkis - att glassen är hemgjorde är en sanning med modifikation . Det är vanlig vaniljglass som tinas och sen blandas med finhackad co-co (choklad). Passar superbra tillsammans med ananasen.

Har nu två arbetsdagar kvar! Jösses, det går verkligen snabbt nu. Det blir att rensa datorn och skrivbordet så gott det går.

• nennesjuttioåtta

Vickan - vad kul! Vi ses!

heheh fnissar gott åt min f d kollega som skulle få ny skärm till datorn men skrek i panik "men vad händer med allt jag har på skrivbordet då?!!?!?"

• Lapinette

Och vi har avancerat i kön till 35! Maken tjuvkikade idag.

• viktualia

Och jag hade fest igår. Gräslökspannacotta m stenbitsrom, svampfärserad kyckling m örtsås och quinoa och chokladmousse m björnbär. Gott och smidigt att göra!!!

Älskar sommarvärmen och ser framemot celebert besök imorgon!

• nennesjuttioåtta

Lappis - nä, inte saltvatten - sValt kranvatten! Bätte var det vinet vi hade i fredags (och sista slatten idag): Mâcon villages http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=m%c3%a2con+villages&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=396891&varuNr=2295&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dm%25c3%25a2con%2bvillages%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c
    ååååh ljuvligt!

• nennesjuttioåtta

vafan hände?!
    Laapis - inte saltvatten utan SVALT kranvatten. Bättre var det vinet vi drack i fredags, en ny favorit! http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=m%c3%a2con+villages&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=396891&varuNr=2295&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dm%25c3%25a2con%2bvillages%26sortfield%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsoffset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfiltersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!