• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Smint: det var faktiskt en oerhört lättlagad meny! Parfaiten och marängerna gjorde jag i fedags kväll. Allt till förplocket köpte vi på Hallen. Taginen var enkel och hyfsat snabb - bara LITE skärande och hackande. Chermoulasåsen inte så svår. Hallonsåsen var väl den mest mödosamma med två passeringar och redning osv men den var ett eget påhitt och behövdes egentligen inte. Lammet späckades bara med vitlöksklyftor och fick sköta sig själv i ugnen - t o m utan att brynas först.

Vis av erfarenheten tog jag det lugnt med vinpimplandet igåt - visste att det var min natt och morgon med Hektor och så dåligt jag mådde senast jag drack (alldeles för mycket) rödvin vill jag inte må igen ... 

Vad mysigt det låter med korvgrillning till lunch! Nackdelen med att bo istan med meningslösa balkonger! 

• gosnosen

snaily - vi bor i huvudstaden, i nacka närmare bestämt. så nu är vi på väg hem igen efter ett mysigt besök hos 98-åringen. hon var förstås överlycklig över att få gosa med linnéa och det känns bra i hjärtat för oss också att de har hunnit träffas. och visst skulle yngla kunna få några 100 gram vikt .

fossing - kanske är klokt att höra med en BM då ang. ev. toningskor. med det september hittat om MBT-skor lät ju positivt. tror att det ska finnas en MBT-butik i sturegallerian - kanske får gå in och fråga där när jag är inne i stan nästa gång. känns som att det skulle vara skönt att få igång kroppen ordentligt igen, men man ska väl helst vänta någon månad till innan man börjar löpträna... då tänkte jag att det här skulle vara lite jobbigare för ben och rumpa iallafall.

bs - bra tänkt med att det måste finnas andra plommonträd i närheten för pollineringens skull. vi har ett gammalt plommonträd på tomten som totalt sett kanske gett 15 plommon på de fyra somrar vi bott i huset. kanske är en anledning. om man själv planterar 2 träd - pollinerar de varandra då? och då kanske jag ska våga plantera en magnolia då. våra grannar har en jättefin magnolia som jag är lite avundsjuk på .

mugglan - det låter lite tufft med alla graviditetskrämpor. tycker att du är duktig som kämpar på!

• gosnosen

en fråga förresten. vi tecknade en gravidförsäkring (någon utökad variant som vi betalade för) hos IF när jag var gravid och nu är det dags att teckna barnförsäkring istället. det är många som förordar trygghansas plus-variant. är det någon som har erfarenhet av trygghansa och kan rekommendera den, eller hur har ni tänkt kring barnförsäkring?

• fru AM

Gosnosen: vi har trygg hansas 'trygga barn-försäkring' för alla tre barnen - just nu minns jag inte vad vi betalar. Nöjd o nöjd ... Det är jag väl men vi har som tur är inta haft anledning att utnyttja försäkringarna. Jag läste ngn artikel där de sammanställt flera olika försäkringars villkor osv o då valde vi mellan TH o Skandia (har jag för mig). Jag misstänker att denna info uppdateras med jämna mellanrum o går att googla reda på - typ 'välja barnförsäkring' eller så skulle jag testa med.

• Lapinette

Inser att jag inte varit inne här på ett par dagar och fler kommer det att bli för snart lämnar jag ifrån mig datorn och det lär ta nästan 2 veckor innan jag får en ny. So bye, bye ... fast jag lär nog surfa lite på makens när jag är allt för nyfiken. Måste ju får veta hur det går för Beda och Ada.

AM - middagen lät som en orientalisk dröm! Jösses! Själva hade vi också en suverän middag, fast på tu man hand, här hemma igår. Maken kom hem från Nice så jag hade tvättat fönster, handlat all mat och börjat förbereda lite. Sen gjorde vi Tingas räkcocktail till förrätt (verkligen fräsch!), lammracks med sötpotatisgratäng och sen blev det ananas i rom/mailibu med co-coglass. Ni kanske känner igen recepten från halv åtta? Supergott blev det. Drack en massa vin till det så jag vet inte vad som hände men maken slocknade i soffan och var sedan inte talbar på hela kvällen.

Vad har ni annars pratat om här inne? Trädgård har jag sett. Har inte mycket att referera till annat än att jag skulle vilja ha en trädgård. Ska ta och fixa iordning på balkongen men tycker det känns onödigt att sätta blommor lagom tills vi åker bort.

• muggles

Lappis: EAs VUL gick inte så bra i fredags, fostret för litet för den aktuella veckan Hon ska ta prog en vecka till, och så nytt VUL innan de avbryter, för säkerhets skull.

AM: oj vilken middag! Förrätten och huvudrätten låter väldigt god men jag känner mig tveksam till rosenparfaiten (Turkish Delight - uäk!). Men det var säkert godare än det lät  

Själva åt vi fläskfilé i ugn (med ädelost it) och till det en sallad gjord på machésallad, mogna päron, chevre och valnötter. Dessutom lite körsbärstomater och mogen avocado som tillbehör. Jag tillät mig en pytteslatt rödvin till också. Mums! (Dessutom lite lagom LCHF )

Lappis: sötpotatisgratäng!!! Låter helt klart intressant... Måste kanske prova den där Tingas räkcocktail någon gång, folk verkar gilla den...

Vi har varit ute hela dagen idag nästan. Maken har röjt ris och stockar efter att kommunen var här och tog ner träd på sin tomt som gränsar till vår (men de röjer inte bort efter sig). Jag har suttit i solen med en kompis och så har vi korvgrillat till lunch och fikat och haft en massa grannbesök. Hur socialt som helst!

Vad är det här med MBT som jag verkar har missat? Toningskor tror jag vet vad det är men funkar det verkligen???

• muggles

Ang barnförsäkring så är det så i Gbg att här försäkrar kommunen alla barn (alltsedan brandkatastrofen -98) så jag har ingen aning.

• muggles

Oj vilket syftningsfel ovan men ni förstår nog...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!