• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette
      varför funkar det inte för??!!! (syftar på EA's bananer).

Vi har både gratäng och ananas över så det blir en repris ikväll men istället för lammracks så blir det entrecote. Har ätit lunch på Max .. inte så low carb här inte . Fast då var kl 15.00 och vi hade promenerat i dryga 7 km och bara behövde få något i magen bums mellan skogen och City Gross.

Förresten lär nog knappast bli low carb i Italien för den delen. Fasen vad jag ska äta pasta och pizza .
  • porchez

Vilken middag AM - blev alldeles hungrig bara av att läsa  
    Lappis och Muggels menyer lät inte heller så dumt. Själv gjorde jag en sallad med mina favoriter pärl couscous i med en stekt biff till det (nåt jag hittade i frysen, vet knappt vad för kött det va) och hällde upp ett glas rött till det, sen stog flaskan kvar på bordet hela kvällen och helt plötsligt var den slut, (den var inte full från början) men när jag reste mig kände jag mig lite snurrig. Haha! lite pinsmat att lyckas bli lite berusad i sin ensamhet en lördagskväll framför datorn...

Ang trädgård så är jag oerhört avundsjuk på er som har en! usch vad jag inte gillar att bo i lägenhet, speciellt inte utan balkong. Men idag har jag varit hemma hos mamma och lyckats bränt mig på bröstet, denna vår sol, att man inte lär sig

Min kompis skrev en facebook uppdatering idag:  Tack mina nära o kära för en mysig grillkväll God mat, rött o rosé, skratt och snack Känns ju så där att läsa Men kul för henne då att hon hade en kväll med sina nära och kära och inte behövde fira mig...

Ang. hunken så ser jag ingen anledning att ha så bråttom, jo självklart vill jag ju prata med honom eller träffa honom hela tiden! Men jag vill inte stressa fram något... Skulle det rinna ut i sanden så tror jag inte att det är rätt ändå. Jag pratade faktiskt med honom igår igen Han ville ses, men jag sa att jag var upptagen på kvällen, dels för att jag har mens, kan inte förstå hur jag skulle kunna umgås med honom utan att kunna göra nåt!??!    Sen känns det som om jag bara suttit och väntat på att han ska höra av sig och så fort jag gör det så vill jag ses. Nej så jag sa att en kompis skulle komma över, men att vi måste ses snart  ändå...

• porchez

inte så konstigt att jag blir hungrig av allt matprat, jag har ju inte ätit nåt idag? bara typ mackor och fika, suck.. dags att ge sig ut i köket igen då

• fru AM

Rosenparfaiten var supergod - tyckte alla, på riktigt. Även såna som inte gillar Turkish Delight (vilket jag älskar om den är riktigt pinfärsk). Rosaromen låg bara och darrade i eftersmaken liksom.(Parfaiten var även smaksatt med honung, hallonpué och turkisk yoghurt för balansens skull.) Kommer göra den fler gånger - men då faktiskt skvätta i aningens lite mer rosenvatten, i alla fall om det ska vara tillbehör som t ex hallonsås.

Jag har hittills tvekat att själv laga mat med rosenvatten - jag vet ju att folk i allmänhet blivit skrämda av någon turkisk konfektbit någongång i barndomen - men jag är glad att jag fick detta infall att våga! Nu är det nog apesinblomsvatten som är nästa projekt! 

• Lapinette

Apelsinblomvatten har jag för mig att vi använde i en efterrätt ... men nej, tack inte igen! Smakade parfym!

Har nu varit ute och sprungit så jag kan moffa i mig mer mat .

• Snorkfröken77

Hej hopp, här har det varit en underbar helg med gott att äta och mycket utomhusjobb i trädgården och en rörlig Leffelina
    Igår var Snorkissons på resataurang! Det ni!  Det händer inte ofta!  Blir så när man har en make som är alldeles för duktig på att laga mat, man blir inte motiverad att äta ute när man kan få godare hemma. Men igår blev vi båda positivt överraskade, supergod mat och otroligt serviceminded personal, jag åt:
    Förrätt:
    Blomhonungsbakad Chevré med balsamglazerade rödbetor, höstgrönt och karamelliserade pistagenötter
    Huvudrätt:
    Skomakarlåda med halstrad hängmörad Kalventrecote på ett berg av Mellösapotatismos serveras med merlotsky och krispig bacon
    Efterrätt:
    Marängsviss med krämig banan, Kungsvaniljglass, banancrisp och Chokladsås
    Allt var ljuvligt gott, men förrätten var nog bäst

Idag har vi grillat revbensspjäll och ätit med potatisgratäng och sallad *mums*

Helgens jobb har bestått av räfsing av gräset, inköp av jord och algrent, sprayning av plattorna med algrent (hoppas det funkar!), asssisterat maken med byggnation av vedförvaring, städning av garaget osv.

Hattis - Hur kan du inte veta vilken modell på väskan det är?! Du får beskriva lite för mig hur den ser ut så kanske jag kan lista ut vilken det är?

Muggles - Ja, du har ju två små kottar att hålla ordning på, stökigt! Men de verkar vara duktiga att röra på sig A & B. Drygt med graviditetskrämpor. Jag adderar vätska i hela kroppen, eksem och svamp på diverse ställen. Konstiga utslag. Finnar på bröst och rygg. En vidrig fotsvett, drullighet, glömska och en konstant blöt fläck i trosan av alla flytningar! Oooh inte att förglömma näsblodet som är en ny för denna graviditet, blodade ner ett linne på jobbet för någon vecka sedan, mindre festligt...

AM - Vilken middag! Värdig en drottning!

Lappis - Klart du måste snatta makens dator, vi kan ju inte vara kaninlösa i två veckor, det går ju faktiskt inte!

• Lapinette

Snorkis - härligt med restaurangbesök. Lät supergott och marrängsviss ... jösses, minns inte när jag åt det senast. Har dock lite kvar av den hemmagjorda co-co glassen från igår. Fast tyvärr alldeles för lite ...efter springturen känner jag för MYCKET glass (så mycket var det för att springa bort hamburgaren) .

• start september

Gosnosen, vi har Skandia. Valde mellan den och TH och det blev Skandia eftersom vi ville ha sjukvårdsföräkring på Barnsjukhuset Martina och det har inte TH.  Annars var de likvärdiga för tre år sedan.

MBT är väl de första toningskorna som kom? De lite klumpiga som man kan se på Apotek. Jag tror att det funkar iallalfall.

• start september

Tjohoj för rörlig Leffelina!

Här är det BM imorgon, längtar till mer fosterrörelser kan ta sig igenom den framvägg som har moderkaka och allt, så blir jag nog lugnare.

• Snorkfröken77

Lappis - Det var en ganska enkel meny, men ack så god! Marängsvissn var väl egentligen ingen marängsviss så som jag tänker det, det var vaniljglass med maränger och färsk banan och grädde, så långt var det likt, men sen var det en sås med blådär och färska jordgubbar och några sega mintmaränger i detta, det var en mer "vuxen" sviss.
    Hade ni gjort glassen själva? Hur då? Recept tack! Tungan ute

September - Jag har ju också moderkakan i framvägg och det suger rent ut sagt när man vill känna rörelser. När vi var inte förlossningen sist så såg man tydligt att Leffelina rörde sig mycket mer än vad jag känner. Läkaren kommenterade även det att jag känner bara en bråkdel pga moderkakan...Lycka till hos BM!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!