• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

God morgon i tråden!

Svär och muttrar över att det inte blev ett oväntat glädjebesked för Fru E med make Fasiken, att det inte går vägen...!!!

Vilka mumsiga menyer ni presenterar. Både AM, Lappis, Mugglan och Snorkis

Balkongfixande i Casa Ore har inskränkt sig till att plantera gräslök, basilika och oregano-plantor i varsin kruka. Basilikan såg dock hängig ut, och mådde säkerligen inte bra av frostknäppen som enligt väderleksrapporten inte skulle komma förrän nu inatt...

Att bli nedflyttad en lönegrad är inget som jag, eller mitt fack, accepterar. Jag nämnde det för min kollega (det är vi två som löneförhandlar för hela lilla gruppen), och han hade redan noterat det för att ta upp det. Men än så länge så är vi i en fas där vi kräver att företaget redovisar sina avsikter och sin syn på löneutveckling skriftligt. För vi tycker det är TOTALT värdelöst, med det system som är nu. Har du varit riktigt bra på ditt jobb, så kan du kanske få 0,5% mer i lön än snittet, men då får övriga i gruppen en lägre lönehöjning för att kompensera detta... Och ligger du bra till i förhållande till deras lönegrad, så kan lönen bara indexregleras. Men när vi vill ha mer insyn i exakt hur denna lönegradsvärderingen fungerar så är inte det nödvändigt "för det är ju bara ett av de verktyg vi använder". Jaha, men vad sägs om att vi använder VÅRT verktyg istället. Statistik från vårt fackförbund? *mutter, mutter*
    Min kollega hade för övrigt exakt samma uppfattning som jag om vår chef, känns skönt att ha stöd i den frågan...

• snaily
    Fossing77 skrev 2011-04-18 09:11:19 följande:
    Hon var ute med hund och barnvagn. Hon gick på grusvägen och hunden gick bredvid henne... Superläskigt! 4 hundar har vargarna tagit i området nu tydligen. De verkar ha ont om mat...
    VInk vink!

Loggade in bara för att kommentera det, men ser att AM redan förklarat!
    Kommer det in en annan varg (eller hund!) i ett vargrevir är det bara ond bråd död som gäller för den besökande vargen (eller hunden) tyvärr, ingen pardon i djurens värld. Så det handlar alltså inte om föda, eller om att jävlas med oss människor heller för den delen utan är ett helt naturligt beteende för en varg.

Med tanke på hur många människor, hundar, kor, får, hästar med mera som bor i det här stadsnära reviret tycker jag nästan det är konstigt att det inte hänt MER grejer under den tiden vargarna bott här.

Just hemkommen från en hundpromenad i nyss nämnda revir, beväpnad med paraply Det gick bra.

Nej, nu måste vi packa ihop oss för att åka till staden U. Måste VÄCKA Yngla som sover i vagnen, det är närmast en dödssynd att väcka henne...

Grattis till brorssonen BS förresten!.

Hej på er!
  • muggles

Snorkis: oj galen fotsvett! Udda krämpa... Bra att Leffelina rör sig! För mig är det så att det är några livliga dagar och sedan vet jag att det kommer några lugnare dagar, så det går i perioder (fast jag känner ngt varje dag). Så jag brukar kunna lugna mig med att "ja men nu är det ju en lugnare period för de var ju igång så mkt igår" typ. Jag har ju moderkakan i bakvägg men jag känner inte alla rörelser heller (ser jag på UL).

AM: nu blir jag nyfiken på om jag också skulle ha gillat parfaiten!

Lappis: vi har gjort marängsviss några gånger som efterrätt när vi bjudit kompisar. Det känns lite oväntat för oftast har ingen ätit det på väldigt länge (för mig är det typ 70-tal). Vi gör då alltid egen chokladsås.

• Fossing77

Pappan berättade i nyheterna igår att de hittade hundens tass i skogen sedan.... hua!

• muggles
    nennesjuttioåtta skrev 2011-04-17 21:48:43 följande:

Vickan - vad kul! Vi ses!

heheh fnissar gott åt min f d kollega som skulle få ny skärm till datorn men skrek i panik "men vad händer med allt jag har på skrivbordet då?!!?!?"

• Lapinette

snaily - vi har precis suttit och diskuterat varghändelsen på vår måndagsmorgonfika här på jobbet. Kan du förklara det där med paraply?

Mopedvin - vi brukar ibland förboka restaurang men ofta när vi väl är på plats. Har ju nästan alltid Lonelyplanet med oss och är vi ute och promenerar i stan (t ex när vi var i Venedig i somras) och känner oss hungriga så slår vi bara upp den sidan med restaurangtips för just det området vi är. Vi gick inte på några nitar alls på så sätt utan hamnade på helt underbara små restauranger. Kvälltsid skulle vi nog ha bokat för då var det svårare att få bord men vi hade en mysig favorit precis där vi bodde (tips från hotellet).

Gotland så ska vi först bo på Hotel1 och sedan i Smakrike (tips från snaily). Har även bokat bord på Smakrike men kvällen i Visby är inte bokad än. Har för mig att restaurangen som jag är sugen på öppnar den 20 april.

• Lapinette

mugglan - det är ju oförskämt gott och enkelt! Ska absolut ta och göra det någon gång.

• Mopedvin

Lappis- vi har alltid lonely planet med oss vi med, men på sista tidem har vi börjat förboka kvällsrestauranter hemmifrån om de är "populära" Ang det där med "dataskärmen/skrivbordet så känner jag mig träffad, ngt sådant skulle definitivt kunna slinka ur min mun...

• Mopedvin

Lappis igen - ska definitivt gå in och kolla era gotlandsställen sen, vi ska ju dit i sommar

• muggles

Hur stort är ett vargrevir? Jag läste den där artikeln till frukosten imorse och tänkte "måste man gå på hundpromenad just där" men om reviret är väldigt stort kanske man måste det. Jag undrar ibland varför vi svenskar är så emot just vargar som vilda djur. Det finns ju ingen större opinion för att skjuta alla björnar tex, och en och annan möter ju björn i skogen också - och de är ju ännu farligare för människor.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!