• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Här är det inte riktigt odlingsdags än, vi har fortfarande minusgrader på nätterna. Fast Iris och jag har satt en massa frön i krukor här inne så länge, hoppas att det blir något av dem, och vi har blomfröpåsarna som ska sås direkt ute liggandes här tills det blir dags. Jag har varit rätt duktig i år om jag får säga det själv och har fixat rabatterna redan med klippning, rensande och kogödsel. Jag vet att sista rabatten på baksidan mot uterummet brukar makens far få fixa i samband med att de kommer hit till Iris födelsedag i juni!

Jag behövde aldrig åka iväg inatt men bara tanken måste gjort mig nervös för usch vad jag har drömt mardrömmar inatt.

Nu borde hundutställningen vara avklarad för mina föräldrars del, klockan nio skulle ju valparna vara, nu ångrar jag nästan att jag inte följde med, fast med åtta plusgrader ute är det ju inte så att man längtar efter att stå i blåsten på en camping precis.

• BrudSommar2006

Jag har försökt läsa på om våra clematis men jag blir inte klokare, det finns för många sorter och jag vet ju inte vilka vi har. Tycker de hinner växa till sig och få en och annan blomknopp lagom till att sommaren är slut och det är för sent. De verkar alla vara sådana som ska klippas ner och de hinner upp och börja klättra igen något vidare varje år. I och för sig har vi inte varit så jätteduktiga på att binda upp dem heller kan jag erkänna.

Nu närmast är det väl forsythian som ska blomma, den kan man knappast misslyckas med va?

• gosnosen

Stor kram till Fru E!!! Vad frustrerande det är att det inte lyckas för er! Känner så otroligt mycket med er och hoppas att ni finner styrka i varandra.

Grattis MSW!

Vad roligt det var att få tillgång till galleriet och få ansikten på alla "nicks" här inne. Och vilka otroligt söta barn i varierande åldrar och vilka snyggingar till tjejer! Det tog en bra stund att  titta igenom alla 300 bilder ! Superkul!

Vi sitter nu i bilen på väg till makens 98-åriga farmor i Lidköping. Vi vill att hon ska få hinna träffa Linnéa så även om det inte finns några tecken på att hon snart ska gå bort så vet man ju aldrig med en dam i hennes ålder. Snart dags för en paus iallafall - har förstått att små bebisar inte ska sitta för länge i babyskyddet utan att få en möjlighet att sträcka ut kroppen. Lilla tjejen växer iallafall så att det knakar, 1 månad gammal imorgon och hon har redan gått upp ett kilo sen hon föddes och är nu över 5 kg! Snart är hon en liten buddha .

Apropå Mullbär. Jag fick ett nytt Mullbär av maken i present här i veckan (har en chokladbrun Bayswater sen innan). En Edie i Powder Beige (ser ljusrosa ut) med roséguldfärg på alla metalldetaljer. Superfin vår/sommarväska tycker jag!

Jag är lite sugen på att köpa ett par "toningskor" nu när man ska vara ute och promenera så mycket med barnvagn. Är det någon av er som har provat någon modell som kan tipsa? Var helt inställd på att köpa MBT-skor, men nu har det ju kommit så många olika varianter så då kanske inte MBT är det mest lämpliga.

• gosnosen

Apropå trädgård. Jag är lite sugen på att plantera ett plommonträd, men vet inte vilken sort. Vet att jag tycker att Victoria-plommon är goda, men det kanske finns godare sorter.

Är också sugen på att plantera en magnolia - är de svårskötta? Tycker att det är så otroligt vackra blommor!

• start september

Fru E, bara Fragmin nu, men prog fram till v 14. Fragmin till minst v 25, v 36 om jag inte reagerar fel på det. Inboxade dig men du hade säkert hittat rätt.

PB, vad skönt ändå med en inflammation.Det är svårt att förstå sig på det där, min far har röntgat sköldkörteln och allt var det är i jakt på konstig sänka, men det visade sig vara hyfsat normalt till slut ändå,  han har två autoimmuna andra sjukdomar så det var väl inte så lätt. De hittade inget mer än förstorad körtel och han fick antidepp för säkerhets skull. Så det verkar vara en djungel.

Idag har vi berättat för dottern. Hon sade inte så mycket men det brukar dröja några dagar, sen kommer det frågor. Så nu var det gjort. V 21 på måndag och BM-besök. Eftersom jag känner så svaga rörelser är det lätt att vara rädd, men ibland känner jag så jag hoppas att allt är ok.
    Such, vill hinna med rabattrens, handla, gör efterrätt och husfix samt passa dottern samtidigt innan vi får gäster, så att maken hinner göra ännu mer husfix. Mission impossible, så det är väl dags att börja om han nu lyckats söva henne.

Snart tre år och fortfarande pottvägrande - några tips inför sommaren? Hon förstår så mycket att hon snackar bort hela grejen.

• snaily
    gosnosen skrev 2011-04-16 12:04:02 följande:
    Jag är lite sugen på att köpa ett par "toningskor" nu när man ska vara ute och promenera så mycket med barnvagn. Är det någon av er som har provat någon modell som kan tipsa? Var helt inställd på att köpa MBT-skor, men nu har det ju kommit så många olika varianter så då kanske inte MBT är det mest lämpliga.
    Jag har ett par MBT-sandaler som jag gillar jättemycket! När jag använder dem mycket (på sommaren) känns vanliga skor jättekonstiga! Nu har det väl kommit så många andra (kanske billigare) märken av liknande skor, när jag köpte dem fanns inte så mycket annat att välja på.

Trevlig resa Gosnosen! (Har ni långt? Har missat i vilken del av landet du bor.) Och vilken liten knubbebis - hon skulle inte kunna låna ut några hekto till flaggstången Yngla?
  • smint

Gosnosen: kul att se dig här inne  vilken härlig present du fick av maken. 

vi har hängt på terassen på fm, hugo gillar verkligen att sova ute, 2,5 timme fick jag i soleb, medans dottern och sambon lekte med vatten och ballonger.

bvc igår gick bra, men hon hade mätt helt fel förra gången så nu är han 62,5 cmich det stämmer med kläder osv. 6,1 kg vägde han.

ikväll skall sambon ut och vi har lånat bort Tilde till farmor så jag skall mysa med lilla H och sova. 

• Fossing77
    gosnosen skrev 2011-04-16 12:04:02 följande:
    Jag har hört ryktas att man ska vara lite försiktig med toningskorna när man precis fått barn och är lite extra mjuk i fogar och sånt. Kan vara hörsägen men kanske värt att kolla upp Glad

Lidköping minsann....där gick jag gymnasiet Flört
  • Fossing77

Förresten...min passionsblomma blommar idag! en ensam, men superfin blomma!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!