• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Håller tummarna för ett oväntat glädjebesked för Herr och Fru E!

Porchez: Grattis till nya jobbet! Försök att fixa ett firande med Hunken, tycker jag Tyvärr är det liiitet för kort varsel för mig i min hyfsat fullbokade helg, annars hade jag gärna druckit öl med dig!

Trädgård för dummies: Den boken behöver jag med! Fast just nu är jag starkt inne på att övertala maken att vi ska anlita någon som fixar trädgården åt oss. Eller missar jag något roligt då?

PB: Skönt att du fått reda på vad det är! Hoppas det läker SNART! Finns det inget annat än kortison som kan hjälpa? Förstår att du vill undvika det, men finns det något annat att göra? Kanske inom 'alternativmedicinen' - akupunktur? Mystiska teer med undergörande effekt?

Ego: Årets depressionsperiod (dvs löneförhandling) är på gång. Tydligen är jag en värdelös anställd även i år, inte nog med att jag redan har lägst lön i hela vår fackgrupp, jag ska även ha lägsta procentuella ökningen. Och de har dessutom lyckats få det att skilja en hel lönegrad mellan mina kollegor på avdelningen och mig. Min kollegas kommentar var "jag ger mig f_n på att h*n (personalchefen) sänkt dig, för att det inte skulle se så lågt ut som det är, och så hoppades h*n att vi inte skulle märka det..." Eftersom vi tre på pappret har exakt samma anställning, och lönegraden ska bero på tjänsten och inte kvalifikationerna på den som har jobbet så är det ju minst sagt märkligt.

• Fossing77

Ore - De stora jättejobben i trädgården kan man klara sig utan, men det skojiga småpillet gör iaf jag gärna :)

• Ore

Snaily: Solhatt med brätte! Jag hittade en bra på Lindex i fjol, och köpte en likadan fast i större storlek till lillkillen i år. Innan det blev tillräckligt varmt för den så fick han ha en ganska tunn bomullsmössa med litet skärm framtill Den var jättebra!

I övrigt så kom jag också på att du skrev något om vagga för några dagar sedan... Fundera en vända till innan ni köper en sådan, för någon gång när Yngla är 6-8 månader eller så, kommer hon komma på att hon kan ställa sig upp i sängen Då får man vackert byta bort vaggan, för det är väldigt lätt att kasta sig över kanten då

• Ore

Fossing: Just nu kan jag tänka mig att slippa båda delarna Men samtidigt så misstänker jag att litet trädgårdsfix kanske inte blir så svårt att hinna med samtidigt som man är ute i trädgården med lillkillen? Men plattsättning och plantering kanske är något vi ska leja bort? Vår s.k. trädgård vid huset är just nu lervälling, jordhögar och ogräs

• fru AM

Tack PB för pelargon-råd!

Angående vagga så kanske det är smartare att köpa vyssanlull-tassar till spjälsängen?

Angående picknick så är det väl bara att vi bestämmer en dag! Vi får väl göra som förra året: chansa på utomhus och fly in till mig om det blir regnigt/kallt

• snaily

Ore
    Surt med lönen, morr på din chef!!

Angående vagga så tänker vi nog försöka låna en, just nu enda sättet att få henne sova på dagtid utan att vara på min kropp. Men då måste jag sitta och vagga vaggan konstant och det är rätt lättsamt att göra det med foten, jämfört att gunga spjälsäng tror jag. Och hon är ju så miniminiliten så hon får nog plats rätt länge till. På nätterna skulle det förvåna mig mycket om hon inte fortsätter samsova med oss fram till tonåren, typ.

Solhatt tänker jag också kan vara bra! Men nu när det fortfarande är lite kyligt vill jag ju ha en vanlig mössa på henne och då blir ju mer av ansiktet exponerat, borde alltså skaffa någon variant med skärm då.. Svårt att komma undan solen när man behöver gå promenader, kan det inte bli sämre väder snart!? Suffletten till vagnen täcker sådär, behöver köpa en solskärm, hopplöst att försöka gå och skugga henne hela tiden, snubblar över vagnhjulen förutom att det är allmänt krångligt. Ett portabelt moln, hur vore det?

Picknick, ja!

• fru AM

Snaily: ett parasoll till vagnen kanske? Finns billigt på babyproffsen bl a. Om du vill köpa ett begagnat (använt hela tre gånger) så har vi ett mintgrönt.

Varför finns det inte såna där solskärmar som golfare har till bebisar - alltså bara en skärm med rem runt nacken. Att sätta utanpå lilla mössan. Kanske för att det skulle se muppigt ut ... Men praktiskt! 

• snaily

AM
    Ett parasoll är tydligen mindre bra när det blåser (vilket det gör jämt här, mycket), och en solskärm på vagnen är då bättre - allt enligt familjeliv, källan till all världens kunskap.
    Men parasoll får det nog bli ändå om vi inte hittar någon solskärm som passar, det verkar inte helt lätt nämligen. Åhå, mintgrönt, det låter fint! Tål absolut att tänkas på!

• Fru E

Statusrapport:

En fostersäck syntes på VUL men var för liten för veckan vilket blodproverna bekräftade tidigare i veckan. Nytt VUL nästa torsdag för att se att det inte växer innan de vill avbryta behandlingen. Lite drygt att behöva fortsätta med alla hormoner en vecka till men men.

Dessutom lade bilen av på väg ner, gick igång med startkablar, till kliniken och jag har lyckats avslöja att en kollega är gravid. Jag som var så glad att slippa magar på jobbet *muttrar*

September-vad sa din läkare om att ordinera trombyl, fragmin, prednisol etc??

• muggles
    snaily skrev 2011-04-15 10:28:59 följande:
    Underbara Prickbilder!

Håller tummarna för fru E idag!

Ska förbereda för en promenad i solen. Idag tar vi nog vagnen, inte svett-sjalen. Fick dessutom ångest igår för all sol hon fick i ansiktet, tycker inte det känns bra varken att kleta kemikaliesolkräm på henne eller låta henne sola, vad göra? Gå omkring med ett litet parasoll jämt?
    Köp en bra solhatt med brätte, och solkräm UTAN parabener, gärna faktor 50.

AM: rosa pelargoner - visst finns det! Mårbacka är svagt svagt rosa, nästan vita vilket passar här. Men det finns ju lätt rosa, chockrosa, och röda tex.
     Pelargoner är jättelätta att sköta. Kräver inte mkt vattning och orkar man knipsa bort blommor som blommat ut, så får man låååång blomningstid.
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!