• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    smint skrev 2011-04-15 10:33:31 följande:
    snaliy: bArn under 1 år skall inte ha solkräm, dom skall inte vara o solen helt enkelt mässade apotekstanten när ajg frågade.. Men hur lätt är det att undvika??? 

AM: Här har du en massa pelargoner   www.pelargoner.se/foto/foto_B.html

Tack! Jag skulle vilja ha en vanlig "tantpelargon" (fast i jätteformat) - vad heter den sorten?

Så länge barnen inte går så är det ju hyfsat lätt att hålla dem undan så mycket sol som är skadligt. Heltäckande tunna  (om det är varmt) kläder, stor solhatt, bra suflett på vagn, parasoll. Själv får man ju tyvärr hålla till i skuggan eftersom barnen vill vara där man är, oftast ... Vi lyckades med två veckor i Thaland utan att Hektor blev bränd. Han var i skuggan hela tiden i princip - frånsett några korta promenader på hotellområdet då benen stack fram under sufletten. 
  • smint
    fru AM skrev 2011-04-15 10:37:18 följande:
    Smint: ska ni bubbelbada på Kungsholmen så finns det en jättebra liten intim restaurang som heter Terrenos Vinotek på Scheelegatan. Underbar italiens mat och roligt "vinprovarupplägg" med små vinautomater. Få bord så kolla upp om det finns plats a s ap!
    Tack för tips, men tyvärr hade dom inte öppet på Tisdagar
  • Tinga
    snaily skrev 2011-04-15 10:24:56 följande:
    *lägger mig i på ett otroligt drygt sätt* Inflammation, inte infektion. Fast ibland tror jag en infektion kan vara grundorsaken till sköldkörtelinflammationen men det verkar inte vanligt, är det inte oftast autoimmunt orsakat PB?
    Sorry; skrev fel! Jag vet egentligen skillnaden mellan inflammation och infektion; tänkte bara inte efter när jag skrev.
  • snaily

Muggles
    Förlåt för påhoppet, ser att det ju var Tinga som började blanda ihop begreppen!

Kanske inte så himla viktigt, men det är en ständig källa till förvirring i mitt jobb att folk inte vet skillnad på infektion och inflammation, eller antibiotika och antiinflammatorisk medicin. Och det kan man inte begära att folk bara "ska veta" heller, det är därför jag passar på att predika närhelst jag kan.

• passionsblomman

Så rätt Snigel.
    Det här kan blossa upp helt av sig själv och det brukar finnas tendenser att har an haft problem med andra körtlar, så är det vanligare och det finns också ärftliga inslag.
    Det kan komma i samband med en infektion-vilket jag ju hade en rejäl i januari när jag fyllde år. Men det hör till det autoimmuna som sagt.

Och man kan behandlamed kortison utöver den medecin som ska sänka värdena, men det läker förr eller senare ut självt. Läkaren tycker jag kan besparas kortison om det verkar gå åt rätt håll.

Typisk för inflammation är att det svänger mellan över- och underproduktion och jag kommer inom det närmaste att få vänta mig att det istället för att toppas i värden så dippar det, innan det vänder rätt.
    Tog nya prover igår, men både läkaren och jag tror att vi snart måste minska medicinen igen, eftersom jag nu fryser, är dötrött, sorgsen och stenhård i magen, istället för det rakt motsatta på alla punkterna tidigare. jag har sakteliga ökat något i vikt också, om än bara lite, så alla tecken tyder på att nu är ämnesomsättningen istället lite låg.
    MEN man blir frisk från det här!Glad

-Det här med cancern, ville jag mest nämna förut för att belysa hur stort spann det finns på vad felet kan vara, när proverna visar att körtel i fråga inte är som den ska.
    Och såklart är det alltid skönt att kunna stryka de mer allvarliga grejorna-även om jag själv inte är någon katastroftänkare på så vis, till skillnad från min sambo "åh vad jag har ont i huvudet-tänk om jag har en tumör" är sådant han säger. "ja du ska nog dö snart" säger jag torrt då och räcker över en ipren. Elak som jag är.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

AM, jag vet att du inte är någon trädgårdstomte. MEN jag tycker du ska gå till din lokala florist och säga "min kompis säger att jag ska ha en stor sk moderplanta av Mårbacka-eller tre. " och så tar de hem en sådan-eller tre, från partihallarna. En sådan är jättestor och HUR maffig som helst. Med rosa blommor.{#emotions_dlg.flower}

• smint

jag skulle också tycka det vore trevligt med en trådpickninck   

• passionsblomman

Nu hundpromenad i solen, ackomanjerade av fågelkvitter. Sedan föreläsning hela em på Rehab. Stress, långvarig smärta och sådant är det om.

Ha en skön eftermiddag!Solig

• MSW

Åter från inskrvningen, det gick bra, hb144 bm verkar helt okej.. Stötte (såklart) på ett par bekanta på väg in på mvc, och gick förbi/hälsade på en av a's fröknar på vägen ut..! Bm varnade för "kunskap" från forum, de måste få in många förtvivlade blivande mammor som läst för mycket skräck på fl..?

ang trådträff är det väl 5:års jubileum i pb's sagoslott som gäller i sommar..?

pb: härligt att ni åtminstonte vet vad som (förmodligen) är problemet!

Mugglan: hoppas på bättre sömn!

• Fossing77

PB - Du med blomkoll! :) Jag har köpt två passionsblommor ;) Hur överlevar jag dom bäst?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!