• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Vänner - vi har sådana här i våra barns rum, en grön och en turkos: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00156968

Förstår att du inte vill köpa en så pass dyr jacka utan att ha sett den först. Surt, när man har spanat in något man verkligen vill ha. Du kan inte kolla direkt med Bergans vilka återförsäljare de har och om det finns någon i dina krokar (eller någonstans där du passerar) som har den aktuella jackan i brunt? De borde ju kunna kolla vilken butik som tagit hem vad.

• Vännerfan

Tinga, Tyvärr kan de inte se vem som tagit hem vad, bara vem som beställer något av dem alls. De bad mig kolla återförsäljarna på hemsidan och där stod bara en del med. Jag har ringt runt till alla tänkbara ställen i Göteborg samt i Karlskrona och jag åker tåg, så jag passerar inget annat ställe på vägen heller. Ev. kan jag kanske be att Bergans skickar ett tygprov och beställer den nånstans på nätet i stället om färgen ser ok ut. Returrätt har man ju oftast på nätshoppning. Tappade dock lusten för hela "projektet", så jag avvaktar nog lite nu. Tack ändå!

• Vännerfan

Ursäkta min dåliga svenska, har som vanligt vild bebbe i knät...

• Vännerfan

Vickan igen, Så dum jag känner mig som googlat på allt utom handduksKLÄMMA! Nu när jag ser att det heter så förefaller det ju självklart! Ingen minsta summa man behövde beställa för heller!

Nu Maxi!

• Vännerfan

Och Oupsie, Jag förstår inte riktigt varför psykotanten tyckte du skulle ta tabletter för Daisys skull! Tyvärr, men jag tror inte att en liten bebis känner ens sinnesstämning så väl faktiskt. De behöver mat, sömn, närhet osv och så länge du ger det tror jag inte den påverkas av hur du mår i själen. Dessutom verkar ju inte du själv tycka att det behövs, vilket är skäl nog för att avstå tycker jag, så då skulle jag råda dig till att INTE ta tabletter. Det beslutet är nog lättare att ändra på än vice versa som jag förstått det. (Det är väl ganska länge man tar tabletterna i så fall.) Kram!

• muggles

Jag har fått en skum grej: lock i vänster öra. Har varit mer el mindre täppt i vänster näsborre sedan i julas (hänger alltså inte ihop med förkylning utan är säkert grav-relaterat) och nu är det borta,  men som sagt, lock för höger öra. Kan det vara grav-relaterat det med? Funderar på vaxpropp också. Irriterande är det iaf. Funderar på om jag behöver söka för det el om det ger med sig snart (typ efter förlossning). Har aldrig hört talas om en sådan grav-krämpa???

Imorgon ska vi på TUL igen, jag hoppas på att Ada och Beda ökat på lite mer i vikt än de brukar (de brukar gå upp ca 100g/vecka och vägde 1400g sist). Samtidigt som jag är tacksam att de håller sig kvar i magen så är jag mer än redo att åka till förlossningen nu. Jag har gått hemma i 4v nu och det börjar bli rätt kämpigt om jag ska vara ärlig. Igår och idag har jag rätt mkt sammandragningar; kan inte ens plocka undan lite leksaker utan att jag får sammandragningar. Men samtidigt så är det ju värt det; så jag kämpar på!

• muggles

Oupsie: jag håller helt med Vänner och andra här - jag har inte alls uppfattat dig som så deppig att du behöver medicinera (inte alls deppig egentligen faktiskt).

• muggles

lock för vänster öra skulle det stå... Eftersom det är på samma sida som där jag var täppt funderar jag på om det har samband...

• muggles

Nu har en av familjerna i vår tvillinggrupp fött! De fick två småtjejer som vägde 1200 + 1600 gr och var 37 resp 40 cm långa. Jag vet inte vilken vecka de födde i men jag vet att vi låg först med BF så de måste vara minst ett par veckor efter oss. Flickorna låg 3 dgr i kuvös med cpap och är nu flyttade från Östra till Mölndal sjukhus (betyder att de är stabila för Mölndal har en mindre "akut" neo-avd). Tänk att vi inte ens födde först i den gruppen. Jag kan inte fatta vilken tur vi har haft. Nu får bara inte ngt mer hända... (nojar över PSD mm).

• snaily

Muggles
    Jag tror säkert det kan ha ett samband, i teorin borde väl även slemhinnorna i örontrumpeten (konstigt ord, heter det så?) svullna och orsaka lock.
    Lycka till på TUL imorgon!

Rastlös! Vad gör man när bebisen helt plötsligt bestämmer sig för att sova flera timmar i vagnen? Idag var en sån lyckodag då hon faktiskt somnade om efter uppvaket när 27 minuter gått, det är den kritiska tidpunkten. Sen måste jag se till att vagnen rullar tills hon sovit i drygt en timme, DÅ har hon äntligen nått djupare sömn och kan sova vidare. Vilket alltså hände idag. Nu har hon inte ätit på fyra timmar! Det har nog aldrig hänt förut. Fast nu tror jag hon håller på att vakna. Lika bra det för nu har jag diskat, plockat undan i köket, lagat och ätit lunch, förberett hennes första smakportion, satt igång tvättmaskinen, filat hundens klor, betalat räkningar, och lite till. Man blir ruggigt effektiv när man för en gångs skull befrias från plåstret!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!