• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Smint - han är ju nästan 4,5 så jag är inte så förvånad att hon hittade hem. Mest upprörd att hon fick för sig att bara sticka. Dessutom så tyckte hon att det var trist hemma efter ett tag så hon var på väg att sticka ut igen men Storsonen låste dörren och ringde mig igen och fick även låsa gallergrinden (eftersom hon kan låsa upp dörren inifrån annars). Vilken liten gangster!

• porchez
    fru AM skrev 2011-04-10 16:22:15 följande:
    Hejhej! Vilket härligt väder vi haft idag! Hela parken och parkleken full av barn och föräldrar och jag & Hektor gick dit efter vårt shoppingrace (somriga tröjor till H) för att möta upp Liva och maken som stämt träff med några kompisar där. Så lekte vi tillsammans någn timme. Och plötsligt var Livia bara borta! Vi letade i de olika lekparksområden a och började finkamma hela parken - med paniken stigande och skräcktankar på äckliga pedofiler och hemska trafikolyckor svischade genom huvudet ... Efter ett tag ringde Storsonen och frågade mycket strängt om Livia verkligen fick gå hem själv ...! Då hade hon gått genom hela parken över den rätt hårt trafikerade gatan, lyckats öppna porten, åkt hiss och ringt på hemma ... Vi är helt darriga fortfarande jag och maken.
    men fy så hemskt!!! förstår vilka hemskheter som hinner passera i ens tankar när något sånt här händer. vilken tur att storsonen var hemma! för jag gissar att ingen av er hade en tanke på att gå hem och kolla! Huu ryser vid tanken, men vi får vara glada att allt gick bra iaf.  kram till er!
  • porchez
    fru AM skrev 2011-04-10 16:54:45 följande:
    Smint - han är ju nästan 4,5 så jag är inte så förvånad att hon hittade hem. Mest upprörd att hon fick för sig att bara sticka. Dessutom så tyckte hon att det var trist hemma efter ett tag så hon var på väg att sticka ut igen men Storsonen låste dörren och ringde mig igen och fick även låsa gallergrinden (eftersom hon kan låsa upp dörren inifrån annars). Vilken liten gangster!
    Men oj vilken bestämt liten dam som vet vad hon vill! Henne lär ni få hålla ögonen på!
    Hur hanterar man det efteråt? kan man vara arg på henne för det hon gjort? eller är man bara glad för att hon mår bra?? förstår hon att hon gjort fel??

Alltså jag frågar bara för jag själv inte har en aning om hur barn i den ålder reagerar...
  • fru AM

Porchez: mitt i paniken tänkte jag faktiskt: hon kanske har gått hem ... Problemet var bara att vi inte trodde att någon var hemma och vi hade fullt sjå att försöka leta i olika delar av parken. Nu vet vi ju var vi ska kolla nästa gång ...

Vi var givetvis mest glada att se henne och att allt gått bra men hon har fått höra ett antal gånger att hon absolut int får göra så, och så har vi berättat allt som hade kunnat hända. Hon var lite skakis när hon förstod att vi varit oroliga men jag såg allt ett litet nöjt småleende (misstänker att hon är myckte stolt att hon klarade av det där själv ...). Men jag har berättat för henne om både farliga bilister som kan köra på barn och farliga människor som tar barn. Det är klart - vi straffar henne inte för vad hon gjorde, men vi kommer förmodligen tjata hål i huvudet på henne ... Vi känner oss ju lite skyldiga själva eftersom vi brast i uppmärkksamhet - men hon är ändå så pass stor att hon borde förstå att inte göra så där.

Igår var de ute i parken med min bror och då hadehan tydligen frågat henne och Hektor om de visste var de bodde. Livia hade pekat åt helt rätt håll och sen hade brorsan börjat fråga om hon visste vad hon skulle göra om hon gick vilse - hon hade sagt att hon skulle gå hem, och trycka på knappen vid trafikljuset och vänta på grön gubbe. Brorsan kände sig lite skyldig men det var ju inte hans fel - Livia är väldigt självständig och självsäker och fick väl plötsligt för sig att testa idag då hon såg en lucka i bevakningen ...

Usch - kommer hela tiden på saker som hade kunnat hända under hennes lilla promenad - tänk om en hund hade hoppat på henne (man får ju inte ha sina hundar okopplade men det har folk i alla fall), tänk om hon INTE hittat hem utan blivit förvirrad och börjat irra omkring på stan ... tänk om ...  

• BrudSommar2006

AM, du milde, vilket litet busfrö! Men hur 17 kom hon in i porten! Måste varit någon som gick ut just då som släppte in henne?

Själv funderar jag på när jag kan flytta ut kaninen i uteburen så att vi får tillgång till uterummet, hade verkligen varit trevligt att ha kunnat vara där idag. Vet inte om det är för kallt på nätterna fortfarande, han är ju väldigt skyddad där han bor nu även om temperaturen inte är så hög som inomhus.

• snaily

AM
    Vill bara säga att jag (trots mina makabra förslag på fejjan) tycker det lät superläskigt med Livias egna utflykt! Mitt i största storstan liksom. Tur att hon är så streetsmart som hon verkar vara, men ändå ingen värst bra idé att knata iväg sådär liksom!

Yngla ville INTE bada med mamma i badkaret ikväll, hon verkade inte tycka det var kul alls utan blev riktigt ledsen efter ett tag. Och vi som ska börja på babysim! Finns det hopp tror ni eller är det bara att lägga ner det projektet??

• Parnassia

AM- Usch! Jag får gåshud när jag läser om vad L gjort idag! Vad skönt att allt gick bra!

Fru E - är det i morgon det är UL? Jag håller tummar, tår och alla andra lämpliga kroppsdelar? KRAM!!!

Snaily - jag tror inte det är kört med babysim, gå dit och prova ni. Hon kanske bara var trött idag eller nåt liknande.

Här har vi haft en kalasfylld helg med kalas för flickorna. Idag makens släkt, igår min släkt. Idag på fm hann Stora dessutom med ett kalas hos kompisar och igår bjöd vi min ena syster på lunch och den andra på middag.
    *puh*
    Roligt men mkt intensivt.
    Nästa helg åker jag och 3 kompisar till Asia spa i Varberg

• fru AM

BS: Hon kan portkoden sedan minst ett år tillbaka. Och när man väl knappat rätt så går porten upp automatiskt. Jag blir konstigt nog bara mer o mer stressad över dagens händelser ...

• viktualia

AM - läskigt är bara förnamnet! *kramar om*

Parnassia - låter som en hysterisk helg....

Ego - själv är jag hemma efter en väldigt vilsam helg hos svärföräldrarna. Ibland blir jag sugen på att bo sådär... i en glänta i skogen, men med knappt 3 mil till storstan. Men sen tänker jag på hur sanslöst långt det är till min hemstad... och på hur mörkrädd jag är... och då blir inte gläntan lika attraktiv....

godnatten!

• Liten med Mindre

Godmorgon från snorfia med snoriga barn.

AM - otäckt med försvunnen Livia. vi har ett sånt där armband som man skriver telefonnummer på för Mindre, men inte har vi den på så ofta som man skulle behöva.

BS - vi har en del fix i lägenheten, trösklar, lister, olja bänkar, lappa färg på väggarna. Maken och pappa har jobbat i helgen. Själv stod jag o planterade penséer igår för att få lite fint på balkongen till fotograferingen som väl få bli snart. Sen är det sorterande och slängande för att bli av med lite saker...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!