• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Vänner: ja jag hittade henne ju direkt efter Huddinge också (precis som du) fast nu kollade jag igen, om hon hade skrivit mer i någon tråd. Kollade även hennes profil där det stod om namnen. Dock hittade jag inget om att hon gått igenom ivf (så som du hittat).

Jag tror inte barnet dog i magen pga TTS utan förmodligen pga PSD - om nu det andra dog av det också och de var enäggs, så kanske de hade någon "svaghet" gemensamt tänker jag(?). Jag tror ju att PSD beror på något som de kommer att forska fram så småningom.

• Vännerfan

Hamnar här för att jag har så mycket att göra att jag inte vet vilken ände jag ska börja. Får övernattande gäster ikväll för sedan på söndag ska vi ha stort släktkalas för lill-prinsen med mat för 27 pers. Skulle åkt och handlat nu på f.m. men orkade inte stressa och lillen var gnällig då han tappat mycket sömn när jag varit borta eftersom han var så ledsen då. Att ha kalas såhär års är lite stressande på nåt sätt för man känner att man borde ha dammat av en hel del av vårsysslorna som att putsa fönstren, klippa ner gamla pinnar i trädgården, planera åtminstone någon kruka med vårblommor och därtill allt vanligt festfix med att mangla dukar, låna ihop stolar etc etc. Vi försöker också få ytterligare några lister på plats och så. Men men. Det blir nog bra till slut!

• muggles

Vänner: haha ja just det, det var du ju faktiskt. En miss från mig!

• muggles

Vänner: ta in fönsterputsare ("vår" var just här = livskvalitet!). Mangla dukar???? Varför inte köpa fina engångs? Du har för höga krav på dig tjejen!

• Vännerfan

Mugglan, Tror jag sökte på hennes alias då när jag hittade ivf:erna. Hon hade gjort ytterst få inlägg öht så det var nästan bara det jag hittade.

Lappis, Jag känner ofta att vi bosatt oss lite "off" så jag är jätteglad att det finns några bra ställen att åka till inom rimliga avstånd. Motsvarande ställen i Stockholmstrakten som tillhör Countryside hotels- som Karlaby och Tomarp tillhör- verkar vara Villa Söderås, Såstaholm Hotell & Konferens, Villa Pauli och Villa Källhagen. Kanske nåt av de ställena också är lika bra (om ni inte redan besökt dem)?

• Fossing77

Lappis - Tack för peppen, nu lutar vågskålen mot "vill springa" en stund Skrattande

Vickan - Ta i något i håret innan du borstar. Gärna någon form av leave-in-treatment, det tar bort det statiska som gör det flygigt. :) Just vädret som är nu gör att det blir extra statiskt dessutom. Mitt hår som just nu genomgår mobbing på högsta nivå får en massa extra grejer för att funka. Håller på att gå från rödhårig (de senaste 12 årens färg) till blond. Eller ja... ljus iaf. :) Så det blir mycket vårdande grejer som skyddar mot vårt väder. Lite bökigt, men håret blir glatt :) Man ska tydligen helst använda sulfatfria schampo och balsam för att vara snällast mot håret. :) kan rekommendera Orofluido, en olja man har i fuktigt el torrt hår, innan man borstar. Ger glans och fukt till håret.

• Lapinette

Villa källhagen har jag lunchat på. Känns lite konstigt att sova över där eftersom det är typ 40 minuters promenad hem. Villa Söderås tillhörde en gång i tiden Nordea så där har jag varit flera gånger på kurs och njutit av deras underbara mat. Såstaholm ska kollas upp. Och Villa Pauli där har jag varit på bröllop. Tycker ändå det känns som de där riktiga pärlorna ligger nere i Skåne och för oss blir det lite långt att åka bara för en helg. 

Håller med mugglan, sätt inte för höga krav. Alla kommer att uppskatta att bara få träffas så ingen kommer att se om fönstrena inte är tvättade eller om det finns vårblommor i krukorna.

• Vännerfan

Mugglan, Du känner inte min svärmor!!! Något annat än vita manglade dukar är HELT uteslutet på kalas! Det är nog närmast brottsligt att ens tänka tanken på nåt annat faktiskt! Och sen måste silverbesticken vara putsade och och och... Hon hjälper dock gärna till, så jag inrättar mig bara fint i ledet... Och det ÄR ju fint med riktiga dukar, bara lite mycket jobb kanske. Pappersservetter blir det dock, för jag har inte så många i linne.

Och putsa fönster är ju rätt enkelt eg om man bara tar sig tiden. Ett moment till blir det sen i framtiden när jag får mina spröjs som jag vill ha när vi målat fönsterbågarna vita, men det går ju också bra. Vi har ju inte så stora fönster som ni heller, så det går rätt fort när man väl sätter igång.

• Vännerfan

Tänk att jag förstod att ni nog testat de flesta av de ställena redan, Lappis... Men ni har ju fantastiska stjärnkrogar i Stockholm och här finns ju ingenting liknande, så jag är rätt duktigt avis på det emellanåt!

Jo rå så att om man skulle ta och sätta lite fart här nu då kanske... Först på programmet blir nog att laga till lunch.

Tjingeling så länge!

• BrudSommar2006

Borste med plastspröt med plastpluppar, gud så plågsamt, aj vilken tortyr, hur kan man få för sig det??

Telis, ojojoj, mitt hus på din gata är till salu, fasen också, inte redan, jag har ju inte vunnit de där miljonerna än, skit också. Undrar varför man säljer ett sånt hus när man väl lagt vantarna på det.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!