• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Läst ikapp, och gnuggar nu minnet...

Hattis: HURRA för att allt är bra med kepsen!

Hurrar även för att Snartis lilla pyre lever om i magen igen!

Snorkis: Full förståelse för att du är beroende av fosterrörelser. Finns det inte att man kan köpa en sån där stor "lur" någonstans, så att man ska kunna höra hjärtslag och liknande? Alltså inte "angelsound", men något åt det hållet. Så kan maken lyssna så ofta ni vill

Frullan: Usch, så tråkigt med din pappa. Hoppas han kryar på sig snart. KRAM!

Izzie: Kul att du tittar in, jobbigt med så stressigt kring dig just nu. Och jag minns också ett plus som senaste rapport (?) från dig, hur har det gått. Har tänkt på dig, och hoppats att det går BRA den här gången.

Oms: Jobbigt att behöva vara motor åt dottern, att hon inte är det minsta självgående. Du gör dock ett suveränt jobb, och hon kommer vara tacksam över det i framtiden, det är jag helt övertygad om. Men det gör det självklart inte mindre jobbigt och frustrerande för dig här och nu...

Har för övrigt röstat för att Bröllops-Bella ska bort (förvånad, någon?).

AM: Det var nog inte jag som frågade efter hårlassot (eftersom jag faktiskt har ett sådant hemma), men jag är nyfiken på hur den andra mojängen som var på FB-bilden fungerar...

Härligt att Yasuragi inte överklagar! Ett duschrum it is, alltså

Lappis: Vad skönt att det verkar lösa sig med kontraktet! SPÄNNANDE med nytt jobb!

Barnskor: Jag ääääälskade pepiped-skorna som du länkade till. Verkar dock inte finnas för provning någonstans i närheten, men jag tror jag chansar och beställer ett par ändå.

Lillkillens första skor var ett par svarta Kavat lära gå-skor, och nu inför vintern så har han även ett par Superfit Goretex stövlar. Hade belastat skokontot rejält, om inte lillkillens farmor hade köpt dem Superfit stövlarna valdes för att de var väldigt lätta jämfört med många andra liknande, kändes som en viktig faktor för en liten som nyss börjat gå och som måste ha stövlar på sig.

Har förresten planerat ett besök i skoaffären idag, för att kontrollera lillkillens fötter. Jag tycker inte att stövlarna verkar vara för små, men alla strumpor i samma storlek har blivit för små för honom... Stövlarna plockade jag ut extrasulan ur för en dryg månad sedan... Men men, bäst att kolla

Hur bör man förresten tänka i kläd och sko-väg inför den annalkande våren. Jag har slagit till på en regnoverall från Fix (skalklädsvariant), som jag tänker mig att lillkillen får gå över till, i kombination med fleecekläder när temperaturen nu börjar leta sig uppåt. När kan man gå över till gummistövlar med varma sockar i, eller för den delen joggingskor? Eller ska jag satsa på varmfodrade gummistövlar? Tips och råd mottages tacksamt!

• Ore

Grattis i efterskott till 500 månader, AM! (Själv är jag visst rätt mittemellan 300 och 400 månader...)

• Ore

Snaily: Vaccinationen går säkert bra! Lillkillen blev rätt så gnällig efter första tillfället, fram på em/kväll så han fick då en alvedonsupp. (vilket jag sedan läste att man helst inte skulle ge, men det var vad jag blev rekommenderad på bvc...).

• Fossing77

Ore - Skalkläder är alltid bra, då kan man ta av ett lager om det behövs och lägga till om det är åt det hållet. Dock tycker jag att fodrade stövlar är smidigare än stövlar med korviga strumpor. Det lättaste är väl att känna efter själv, vad hade du velat ha i det här vädret, och klä honom efter det. :) Spara sneakers till barmark och tidig vårsol. :) De är ofta varmare än man tror dock, barnen rör sig mer än man själv vanligtvis. :) På jobbet ser vi allt från sneakers mitt i vintern till fodrade stövlar i juni... den gyllene medelvägen är dock bäst. ;)

• muggles
    Snorkfröken77 skrev 2011-03-09 18:43:21 följande:
    *reser mig upp och går och ställer mig längst fram*

Hej!

Jag heter Snorkfröken och jag är beroende. Jag är beroende av fosterrörelser. Jag har anat det här en längre tid men förstod det till fullo i fredags när vi hade min bror på besök och jag nästan flippade för att jag inte kände araben på hela em, jag hade hög puls och var grinfärdig, enda anledningen till att jag inte bröt ihop var att vi hade besök. Efter lite glass kände jag av hoan igen och då sprider sig lugnet i kroppen. Ska det vara här så nu i 14 veckor till? Jag återupplever beskedet vi fick att S inte lever längre och tänker att jag fixar INTE det en gång till. Ge mig styrka någon.

*går och sätter mig på min plats igen*
    KRAM Snorkis! Jag har känt en västanfläkt av det du beskriver (liksom Hattis och Sept är det svårare att inte noja när man varit med om MA). Det blir bättre iom att du kommer att känna av Araben varje dag framöver. Men inte hela tiden såklart. Jag vet en gång med Moa när jag tyckte hon varit väldigt - alldeles för - lugn. Då lade jag mig på sängen på magen så att det blev trångt för henne, och då rörde hon på sig såklart. Kanske kan vara ett tips? Men du får tänka på att den lille Araben kanske sover ibland också? Och du, en annan sak jag har märkt - det är inte alltid man känner det inifrån, även om man som jag har moderkakan bak. Ibland har jag tyckt att jag känner ju inget - och så ser jag magen röra sig. Så lägg en hand på magen (sitt el ligg gärna ner, då tycker jag det oftare kommer igång disco därinne). Kram igen!

Kram till Koko - ibland känner man sig sådär. Det blir nog bättre snart.

Kram till Frullan, vad jobbigt med din pappa ovanpå allt annat

Snaily: hur har det gått med din och din makes mammor förresten?
  • fru AM

Snorkis: förstår din ångest! Skönt att Araben vaknade så småningom. Att dricka något  sött kan pigga upp dem så att de sprattlar minns jag från något UL då Livia låg fel så att de inte kunde mäta vad det nu var de skulle mäta.

Tack för igår, ost-, vin- & pratjejer! Det var som vanligt glimrande roligt att träffa er! Extra plus i kanten för att Frullan kom! (Måste bara säga detta, Frullan: Gudars vad snygg du är! )

Jag fick verkligen två nya favoritostar igår -men ivanlig ordning minns jag inte namnen på dem - den ena smakade "stall" och den andra låg i såsen till brysselkålen (någon typ av tryffellbrie) ... Får väl ringa och fråga!

Ore: nehej ... så det var inte du med hårlassofrågan ...v em kan det då ha varit. Ja,ja. Den andra mojängen på bilden på FB används till att göra en lite slarvig "valk". Man sticker in håret i glipan och snurrar, antingen inåtvarv eller utåtvarv. Sedan fäster man ihop med hjälp av krokarna i ändan. Finns på Glitter för 30-40 kr. JAg upptäckte dock att för min hårlängd och hårtjockhet så behövs det nog två mojänger. Ytan är lite silikonsträv så att håret inte glider. HJag misstänker att den komer vara mycket använd i sommar när man snabbt och snyggt vill få undan håret - t ex vid poolen i Itaaaalien!  

• fru AM

Snily: stackars Yngla som blev så dålig av sprutan! (Och stackars dig som hade en febrig bebis!) Det är märkligt att det slår så olika. Livia blev bara gladare av sina sprutor, lite speedad så där, medan Hektor blivit ganska risig.

• muggles

Oj råkade visst vara i fel tråd, så här kommer inlägget igen:

Maken och jag var på bio igår och såg Black Swan men gud vad obehaglig den var. Jag trodde inte det skulle vara så mkt thriller/skräck-inslag i den. Var riktigt äckliga scener och uppenbarligen klarar jag inte det nu. Fick blodtrycksfall där i stolen och det flimrade för ögonen, svetten droppade och ljudet försvann bort. Usch vad obehagligt. Vågade inte resa mig och gå ut heller för då hade jag nog rasat i backen. Fick andas djupt och inte titta tills det gick över. Blä. Det var en bra film men rekommenderas inte för äckelmagade Jag fick ju blodtrycksfall både när de satte kanylen för op och när de satte ryggmärgsbedövningen så jag kanske har lite lägre blodtryck nu som gravid och inte riktigt klarar sånt?

Annars tog jag mig en sovmorgon igår och kom in till jobbet lite senare, och det gjorde susen! Idag jobbar jag hemma och ska ta det väldigt lugnt. Bara en vecka kvar att jobba, ska bli otroligt skönt att gå på "semester"!

• fru AM

Grattis ADA på namnsdagen!

Och tack för varningen ang Black Swan - jag är otroligt filmfeg så den ska jag INTE se! 

• fru AM

Någon som har ett tips på bra tidtagarur (ev pulsklocka?) för intervallträning? Jag vill kunna ställa in pipsignal med jämna mellanrum - övriga funktioner ganska oviktiga.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!