• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Snartis, fy var sorgligt med hästen.

Kolla vad jag skrev ovan, Be Safe är en jättebra och säker men dock dyr stol, men får oss räcker inte bältet hela vägen. hon är nu 93 cm och väger 15 kg. Det är dock Isofix-stolen vi har, kolla om den vanliga har längre bälten.
    Jag är tveksam till att benutrymmet kommer att räcka heller, men det är ju inget säkerhetsproblem.

• BrudSommar2006

Vi bytte ju till bälteskudde med avtagbar rygg för jättelänge sedan, minns inte när. Fast jag tror att vi fick problem med vikten innan längden, eller också var det en kombination, jag minns inte riktigt.

AM, två semlor?

Snartis, kan du inte ta stora bilen istället nu ett tag?

• _koko_

Vi har Akta Graco duologic2 till våra barn och på den kan man lossa bältet under stolen så det blir längre. Svårt att förklara, men det ser ut som att det sitter fast i en ögla, men öglan är öppen precis i mitten så det går att få ur den. Det påverkar alltså inte funktionen på något sätt, utan det är änden man drar i när man spänt fast barnet. Kanske ser det även ut så på andra stolar? Jag upptäckte det själv (genom att jag, hrm, klippte upp öglan på bältet på ena stolen...) efter att ha frågat i en barnbutik som inte kände till nåt sätt att förlänga bältet. Obestämd

lappis - Hoppas de går med på dina justeringar då så det börjar kännas bra igen, för det ska det ju om man ska byta jobb!

AM - Tjohoooo!!!

AM igen - Jag har ett par vänner som även skriver en del tveksamma saker om sina arbetsgivare, och även om de inte är "kompisar" med dem är 1) ankdammen liten 2) vanor svåra att bryta om man nu skulle bli "vän" med någon av dem i framtiden (plus att man ju kan se allt ens nya vänner skrivit bakåt i tiden...).

snartis - Hoppas nya penicillinet funkar bättre och att det blir en fin stund med hästen, men jag förstår ju att det kommer att vara jättejobbigt också.

Har nu bokat tid för att prova ut en bettskena hos tandläkaren och för provtagning hos husläkaren. Vill kolla B12 igen för jag är helt orimligt trött...

• fru AM

Koko: du kanske ska kolla sköldkörtelaktiviteten också? Om det är vajsing där kan man ju bli orimligt trött också.

• fru AM

Förresten - Ore, tror jag det var, frågade efter var man köper hårlasso (för att göra kullerbyttetofsen känd från 90-talet). JAg köpte ett förra veckan på Glitter för ca 30 kr. Tofsen blir betydligt snyggare (och mindre smärtsamt gjord) med detta redskap än med fingrarna!

• _koko_

AM - Ja, vi kanske har en sköldkörtelepidemi i tråden? Förhoppningsvis blir det lite av varje (tur att jag är lättstucken), men annars får jag väl fråga. Tack för tipset!

• fru AM
    _koko_ skrev 2011-03-08 13:32:57 följande:
    AM - Ja, vi kanske har en sköldkörtelepidemi i tråden? Förhoppningsvis blir det lite av varje (tur att jag är lättstucken), men annars får jag väl fråga. Tack för tipset!
    JAg har läst mig till att det är ganska vanligt tyvärr! Man kan ju ha både över- och underproduktion. Själv ska jag på min årliga provtagningskontroll imorgon ... fasar - eftersom jag avskyr nålar i blodådrorna (nästan det värsta med mina förlossningar - de där läskiga kanylerna infarterna elelr vad de heter som ska sitta fasttejpade på handloven flera dygn). Lycka till!
  • Fossing77

AM - härlig FB-status.. har en "kompis" som alltid e sjukskriven för kronisk värk överallt, men som ständigt lägger upp nya bilder och statusar på när hon går på catwalken och tar modellbilder a la fetisch, mycket korsetter å vansinniga klackar... sedan har hon ont överallt igen... konstigt...

Kaffet - Ja, visst är det snålt. I början fick vi ha det gratis tack vare vår trevliga chef... men sedan lade sig högre makter i och då rök det minsann. "Alla andra förskolor betalar för sitt kaffe". Jo, jo...

• Lapinette

kokisen - ska det? Tror alltid jag har haft ont i magen av att byta jobb. Bara att prata med vår ekonomi/mamma/personalansvarige här nu så får jag ont i magen på att tänka på vad jag kommer att säga till henne snart.

AM - vad härligt! Grattis .. massor med semlor tycker jag du ska fira med!

• _koko_

lappis - Det är ju två olika saker. Det nya jobbet ska kännas bra i magen, men det är klart att det samtidigt känns jobbigt att lämna en arbetsplats som man trivs på och där man känner att man sätter dem lite i skiten. Men då ska man minnas att de, om situationen hade varit omvänd (dvs uppsägning pga arbetsbrist), inte hade tänkt på dig i första hand.

AM - Läste på lite till och det känns som att jag har många b12-brist-symptom (hade glömt vilka de var sen jag kollade sist), men det stod också att b12-brist kan bero på sköldkörtelproblem.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!