• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • _koko_

muggles - Conny kan också klättra i och ur sin bakåtvända själv, men då tar jag av skorna först så det inte blir kladdigt, och det kanske också är svårt för snartis tänkte jag? Men såklart är det bäst om de kan sitta bakåtvända så länge som möjligt! Är det förresten inte öronen som inte får sticka över kanten?

• muggles

Fossing: detsamma tänkte jag - vad SNÅLT att dra 40kr för kaffet. My god!

• _koko_

AM - Då har vi för oss samma då.

muggles - Tänkte faktiskt på dig eftersom du pratat en del om den-där-klubben-för-glömska-som-jag-glömt-vad-den-heter...

• fru AM

JAg glömmer massor av saker nuförtiden ... vet inte om det beror på stigande ålder eller på min LCHF-light - eller en kombo. Men faktum är att jag tycker det är rätt skönt att vara lite mindre påkopplad ...

Fast igår var det inte så "skönt" att vid dagishämtning bli påmind om att föräldramötet började en timma senare (hade helt glömt bort att det skulle vara möte och jag är föräldrarepresentant så jag borde ju gå ...). Nåväl snabbt hem med L&H, handla på vägen, laga mat, servera middag och springa tillbaka. På vägen hem kände jag mig så himla effektiv att jag gick och köpte ett träningskort.  

• Fru E

Lappis-så då har du i princip bestämt dig för att tacka ja till jobbet!?!

Hattis-jag tror att er lilla spillevink mår alldeles utmärkt håller tummarna för ett bra resultat idag

Snartis-läskigt med sjukdomarna antar att läkarna inte skrivit ut recepten om de trodde att det skulle påverka er lilla krabat!

PB-oh my god vilken liten sötnos!!!

Skidor, barnvagnar hoppar jag över

• Fru E

Förmåner har vi relativt bra med här men lönen har lite att önska men vägs till viss del upp av förmånerna än så länge tycker jag.
    I princip fria arbetstider, jobba hemifrån, fri mobiltelefon, träningskort 2000 kr/år, subventionerade resor, övertidsersättning ingår i lönen etc så jag är kvar ett par år till minst tror jag

• Lapinette

EA - jag hade bestämt mig i fredags men sen kom ångesten. Man vet vad man har men inte vad man kommer att få.

• fru AM

Häpnar över vissa av mina FB-kompisars naivitet - vad sägs om: "Lämnade barnen på dagis och åkte och storhandlade, sen blir det en tur i skidspåret". Jobbigt läge om de är FB-kompsar med barnens dagispersonal (vilket jag vet att vissa är).

• Snartis

Nu är jag tillbaka från läkaren, ny pencillin utskriven och sjukskriven. Helt galet vilken envis bacill jag fått, nu har den även gett sig på öronen. Början till öroninflammation trots pencillin

tack för alla tips om barnstol. Vi har en Brio Zento som är den bästa för honom just nu enligt Babyland. Ett tag till kan han använda den enligt dom sen måste vi byta. (typ till sommaren)
    Den sitter i den stora bilen, i den lilla (som jag har) är det en äldre Britax så är det trångt och Kicken fastnar hela tiden på bältet när han ska klättra in så då måste jag hjälpa honom.
    Så antingen så köper vi en lika eller en framåtvänd, känns bara som det är lika bra att köpa framåtvänd nu istället för att behöva byta ut den efter några månader.
    kokos. ska visa maken ikväll så kan jag sms dig

• Ore

AM: Otroligt naivt, låter det som.

Snartis: Märkligt att du inte kunde få komma på UL tidigare! Tycker absolut att du ska kontakta din BM, så får det gå via den vägen om inte annat...

Angående barnstol så fick väl BS vända Iris framåt ganska tidigt, pga just längd... Men att öronen inte ska sticka upp över kanten är vad jag har hört också. Sen har jag nog också hört att när man väl vänder barnet framåt, så är det bättre med en sån bältesstol med rygg på än en kombistol som vänds framåt. Just för att kombistolen är större och tyngre. Fast jag tror att med bättre menar de då att det är något litet bättre, det ska ju inte på något vis vara farligt, om stolen är godkänd för att ha framåt!

Men just Britax Multi-tech ska vara den stol som man kan sitta bakåtvänd i längst tid, enligt mina googlingar (som ofta ledde till FL, dock...)

fossing: Otroligt snålt att dra för kaffekostnad!

Angående fri mobil så är det något jag diskuterade med chefen nyligen. Jag har möjlighet att ha det, men samtidigt får jag då nackdelen av att vara "alltid nåbar" av de som jobbar skift. Och det tycker jag är en form av jour, som då ska kompenseras på något sätt...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!