• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

Snigel, ja lite vår börjar det allt bli. Truls tycker det är helt OK att gå ut nu åtminstone. Första veckan här kissade han så fort han bara kunde, rusade upp på min känga och satte tassarna mot skoskaftet och verkligen BAD "snälla snälla nu har jag varit duktig, får jag gå in nu?" skakandes som en liten vit tuss, stackarn. Nu skuttar han runt som ett yrväder och glömmer istället nästan bort att det var kissa han skulle.

Apropå rumsrenhet, så säger min syrra, kennelinnehavare, att det gentligen ofta funkar bättre att ta valp just nu, för att då är man lite mer på och nofa, medan man på sommaren när valpen kutar ut och in ganska fritt TROR att den nog är rumsren och sedan till sin besvikelse får bakslag på hösten.
    Fast det går ju förstås snabbare att komma ut när det är sommar.
    Fördelen med vår hund är storleken. Man kan ha honom på armen medan man klär på sig och i famnen verkar det inte troligt att han kommer på att kissa. Ställer man honom på golvet däremot, då är ju den lilla pölen där på nolltid under magen...

Undrar hur lång tid det tar innan han är "safe"? Hoppas det går rekordfort! Jag jobbar stenhårt på att allt ska ske ute, men klart man missar ibland.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ore
    Lapinette skrev 2011-03-07 14:07:40 följande:

Ore ... ehhh dålig teknik??!! Har gått i skidskola alla år som ung men inte de senaste 20 åren. Åkt i alperna de senaste 25 åren, bott nära bergen i två omgångar (Annecy och Cannes dvs åkte upp varje lördag och åkte utför), åker offpist, svart puckel osv. Har t o m (innan jag träffa maken) sagt att skidåkning är bättre än sex .

mugglan - jag och maken åker nog upp över dagen i helgen för lite utförsåkning. Var nära att åka redan i helgen som var men då jag var helt slut efter alla intervjuer så prioriterade jag en lugn helg istället.

BS - superbra tips från mugglan. Jag åker också endast i kanterna .. där finns det snö och är inte alls lika uppkört som i "mitten" av backen.

Nämen. Vem var det som skrev dålig teknik? Eller vart någonstans klickade det i mitt huvud när jag fick det till att du skrivit det...? Förlåt! Jag tänkte ändå någon sekund att du har väl åkt massor med skidor, och borde trivas där galant.
  • Ore

Söta bilder på Truls!

Jobbförmåner har jag nog fler av än de som jobbar kommunalt, men inte lika mycket som många av er andra, förstår jag. Endast 25 semesterdagar. Får träningsbidrag dock, i år i form av "Friskvårdscheckar"... Som jag inte kollat om jag kan lösa in på gymmet än, kanske kan hitta något spa där jag kan lösa in dem istället Annars brukar maken tycka att jag har en rejäl andel gratisluncher (mutluncher, även kallade, eftersom det är leverantörer som bjuder...)

Har för övrigt återfått min bil idag - tjohooo!!! Har saknat den något förtvivlat mycket, den gick sönder i onsdags. Fem fruktansvärda, billösa dagar. Japp, jag är beroende!

Nu: dags att ramla i säng, och hoppas att lillkillens snabbt växande tänder inte stör honom i natt också... (Men så lindrigt som vi kommit undan med lillkillens sovande, så är det synd att klaga...)

• BrudSommar2006

Mina föräldrars hund är tre och en halv månad nu och tack och lov har de bokat in valpkurs nu på vårkanten, det kommer de att behöva.

PB, jäklar vad vårigt och fint ni har det! Undrar när man får se något av gräsmattan igen här.

• Hattis

Har inte riktigt läst ikapp men förstått att det inte varit så muntert för Snartis, har jag missat hur det har gått eller har det fortfarande inte blivit någon klarhet i blåsljuden? Låter skitjobbigt.

Grattis till delmålet Mugglan, så skönt att läsa det du skriver.

Kul att se att blivande fru muffin varit här en del!

Spännande med sådant krympande köplatsnummer Lappis!!! Och med jobbet förstås. Förmåner i all ära, men det är banne mig kronor och ören som är viktiga i slutändan tycker jag.

Sötare hund vet jag knappt om jag har sett PB! Och ska den vara så långhårig så är det kanske lättast att dressera den till att gå på låda inomhus eller ngt

Jag hoppas att jag kommer att sova ngt öht inatt.  Brukar ju vara jättetrött men inte nu. Brukar vara lätt illamående men är det inte. Nupp-ul och KUB-resultat imorgon. Superhetsk dag på jobbet och två aktiviteter efter jobbet imorgon. Kommer rapportera ngn form av sinnesstämning här hur som helst tänker jag, men det blir nog sent (om jag inte mot förmodan lyckas få iväg en kortis med mobilen).

• viktualia

Ore - det där med mutluncher är ju totalt FÖRBJUDET i min jobbvärld. Trots att alla inblandade vet om det, så erbjuds även jag en och annan. Och jag tackar givetvis alltid nej. Och sänder en och annan tanke till mindre nogräknade kollegor och deras trovärdighet...

• viktualia

Hattis - jag håller alla tummar!! och skickar över lite energi!!! själv ska jag... åka en sväng till färgaffären.. typ.... mataffärn också kanske... imorgon...

• passionsblomman

BS, det är bara fint ifall man tittar just precis på blommorna. Annars är det verkligen sådär skitigt brun/grått allting där snön försvunnit. Hundskiten längs gångvägarna tinar fram och ligger överallt*kräks*, gurs och damm täcker allting och gräsmatteplättarna som kommit fram är helt geggiga och vattensjuka.
    Jag tycker det är lite, lite sorgligt att det vackra vita försvinner när det ser så dant ut därunder. Sedan, när det börjar synas skirt grönt, DÅ är det ju underbart.

Hattis, japp, gå på lådan vore nog melodin ifall han skulle ha den där långa frillan. (det är faktiskt inte helt ovanligt att folk som bor i stan och har småhundar lär dem gå på lådan)

Nu måste jag ge mig för idag. Hunden tror att han blivit mattelös tror jag.
    Dessutom ska jag ju sköta min "sömnhygien" har ni någonsin hört på maken?!   Man pratar faktiskt om "sömnhygien" i vården! Det låter ju inte klokt. Men så är det. man ska sköta den ordentligt och ha nedvarvning, miljökoll osv. Det ni!

• start september

Gott att se dig PB och vilken sötnos till Truls. Hur tar sonen det? Har det blivit kärlek där också?

Hattis - håller alla tummar och tår och allt vad jag har.

Gonatt!

• passionsblomman
    start september skrev 2011-03-07 22:55:40 följande:
    Gott att se dig PB och vilken sötnos till Truls. Hur tar sonen det? Har det blivit kärlek där också?

Hattis - håller alla tummar och tår och allt vad jag har.

Gonatt!
    Sonen älskar den lilla hunden-såklart.
    Men han har också raskt upptäckt att "han är faktiskt skitjobbig ibland", med små vassa vassa tänder som vill tugga på fingrarna och så måste han ut och kissa just när man ser på tv "och inte fattar han så mycket" än heller, bebis som han är, så "man kan ju inte GÖRA så mycket med honom än" konstaterar han lite besviket. Det blir liksom inga koppelpromenader än på ett tag. så det är ju lite andra inslag i verkligheten än i ens varmaste hunddrömmar. (Någon som känner igen saker och ting där när det gäller att längta efter barn kanske? )

Men han är som sagt på det stora hela mycket glad över att truls bor här med oss nu.

Och jag är å min sida mycket nöjd med att det aldrig varit fråga om att hunden är hans egen. För då vore det behov av att ställa högre krav på honom. Den här hunden kommertveklöst att vara lite mest min faktiskt, om någon nu trott något annat.

Sonen har förövrigt feber IGEN. han blev jättsjuk dagen efter att Truls kom hit, så hans sportlov var förutom hunden rätt trist. Han var även hemma två dagar förr veckan eftersom han inte var pigg än. Nu har han alltså fått feber ännu en gång. Vad less man blir...och hans humör är ju knappast så sprudlande som det annars kanske hade varit.
    Nej, nu är det verkligen godnatt!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!