• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

mugglan - jag tror jag alltid känt så här när jag ska byta jobb. När min fd chef (han som nu erbjuder mig jobb) skulle anställa mig första gången tackade jag faktiskt nej till jobbet först .. han fick övertala mig. Är nog inte mycket för förändringar, skulle jag tro . Och att hitta ett lika "slött" jobb som jag har idag är nog inte målet heller. Det jag går till blir definitivt en utmaning men det tror jag att jag behöver. Har totalt somnat in där jag är nu.

• Lapinette

mugglan (igen) - jag hoppas vissa bitar är förhandlingsbara medan andra får jag helt enkelt acceptera för de är vad man "normalt" har.

• Fossing77

Lappis - Mina förmåner på jobbet: 1. Ett kort som ger rabatt i vissa affärer i stan, typ 10% på målarfärg... 2. Nä, jag hade inga flera. Man ska inte jobba kommunalt... Skrattande

PB - Superläskigt! Han känner sig skum fortfarande idag, seg, trött och lite påverkad i andningen. Han får ringa 1177 när han kommer hem.

Muggles - Intressant lösning av din kollega.. Kreativt... Suck!

• passionsblomman

Mugglan, anträffbar men utan kontaktmöjligheter? det låter väl ganska konstigt? Antingen är man väl anträffbar-och då kan man träffas-eller också inte....
    Det stämmer förresten väldigt väl det där med "det är som att få en bebis i huset".

Jag är annars inte en av dem som tycker djur och människor går att jämföra så som många gör. Oavsett hur förkrossad jag kommer att bli den dag Truls måste avlivas tex, kan det aldrig ens förekomma på samma sida i boken som den sorg det vore om jag förlorade min son. Många verkar tycka det är precis samma sak, men inte jag. Därme inte sagt att jag har ett kallt hjärta utan kärlek för mina fyrbenta vänner, vill jag understryka. Jag tycker bara att de är djur och jag är en människa. Iofs även jag ett slags djur, men ändå inte likadant.

Men när det gäller hur uppbunden man blir och alla rutiner, och hur totalt och fullständigt den där lilla varelsen är beroende av en själv, så är det verkligen jämförbart.
    Han ÄR ju dessutom bara en liten bebis än. Och just nu är det verkligen ett kutande ut och in hela tiden för att få honom rumsren så fort som möjligt. Och "passa på medan han sover" känns ju verkligen som något som man gör numera...Den stora skillnaden är väl att just djur fortsätter att behöva en precis lika mycket hela sina liv. Det är liksom inte fostran mot självständighet och flytta hmifrån som gäller här.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Lapinette

Fossing - jag vet att jag har det superbra där jag jobbar just nu och det är ju en av anledningarna till varför jag har varit här i dryga 7 år. Kommer och går som jag vill, jobbar hemifrån, tar semester när jag har lust (frågar aldrig någon om lov) och så alla förmåner hit och dit. Sen står det alltid en ros på bordet på Alla hjärtan, imorgon blir det semla, man får en champagne när man har sålt bra, en bok inför sommarsemestern osv. Omtanke kallas det för!

• Fossing77
    Lapinette skrev 2011-03-07 15:54:41 följande:
    Fossing - jag vet att jag har det superbra där jag jobbar just nu och det är ju en av anledningarna till varför jag har varit här i dryga 7 år. Kommer och går som jag vill, jobbar hemifrån, tar semester när jag har lust (frågar aldrig någon om lov) och så alla förmåner hit och dit. Sen står det alltid en ros på bordet på Alla hjärtan, imorgon blir det semla, man får en champagne när man har sålt bra, en bok inför sommarsemestern osv. Omtanke kallas det för!
    Låter härligt Glad Vår gamla chef gav oss alltid rosor på Internationella kvinnodagen. Flört Men champagne har vi aldrig fått. Förstår att de sakerna gör det svårt att lämna. Sånt betyder ju jättemycket för hur man trivs, att man känner sig som någon och inte bara en anonym arbetare liksom. Varför är du sugen på nytt förresten?
  • Lapinette

Fossing - för att jag skulle behöva lite utmaningar i livet. Har varit här så länge att jag kan rabbla mina projekt i sömnen. Och om jag inte byter nu så lär jag bli kvar i ytterligare 5 år (minst) eftersom det snart är dags för barn eller tills företaget går i putten (det har varit 10 små negerpojkar här de senaste 2 åren ... nu är vi bara fyra kvar).

• Lapinette

Fossing - jag igen! Jag har börjat titta mig om efter jobb och så blev jag uppringd. Så blir det inte det här jobbet så blir det något annat och då kommer jag säkerligen ändå sitta som jag gör nu och tveka .

• muggles

Lappis: klart jag fattar att du vill ha och behöver en utmaning! Men jag gillar inte riktigt stilen att säga att det ingår vissa saker och sedan är det inte med i kontraktet (tex det där med nyförsäljningen), det ger mig dåliga vibbar. Men det är ju du som måste bedöma det hela.

Vi har det också väldigt bra med många förmåner här. Förutom bra löner (en av mina kompisar säger att jag är den enda hon känner som säger sig vara nöjd med sin lön...), privat sjukförsäkring vilket gör att man kan få remiss till vad som helst samma vecka (typ ortoped, hudläkare etc som man annars får vänta lääänge på), gratis användning av mobiltelefon till privatsamtal (förutom att vi slipper betala för själva telefonen), bredbandet betalt, leasingbil, förmånliga pensionsavtal, fri arbetstid, kan jobba hemma, 6v semester + 4 klämdagar. Och jag har säkert glömt ngt... Men det sjuka är att istället för att bli nöjda och glada agerar folk som att "mer vill mer ha" och missbrukar vår frihet, som den här mannen ovan. Alltså försöker han mörka att han i själva verket vabbar genom att "jobba hemma". Om jag hade varit chef här så hade det varit andra bullar kan jag säga...

• muggles

PB: ja skidor är ju inte bra om man har problem med knäna tyvärr Men sitta i en solgrop är rätt ok det med! Särskilt i år eftersom påsk ligger sent

Förresten så vill jag inte påskina att jag är ngn expertåkare; jag har massor att lära när det gäller teknik fortfarande. Men jag har blivit rejält utmanad av alla UCPA-resor (har tappat räkningen på hur många jag gjort) och då blir man liksom van att utsätta sig för utmaningar som att hoppa utför klippor mm. Sedan att jag är livrädd när jag gör det och det inte ser särskilt snyggt ut är en annan sak

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!