• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

Men PB, vilken färg på baddräkt har du? Jag gillade av någon anledning denna: Badmössa fantastic marin  FASHY

• muggles

BS: ett tips från mig - åk inte i mitten av pisten. Där är det oftast väldigt uppkört (för där åker alla blåbär) och kan ibland vara isigt. Rör dig mer mot kanterna, där finns det oftast lite mer snö kvar

Åååååhhhh, måste vi snacka skidåkning?! Kollegerna åker till Åre om 3v och jag är Äpple av avund!!!

• Ore

BS: Som mugglan är inne på så måste man ha litet fart för att kunna lära sig tekniken ordentligt! Och det får man knappt i gröna backar, för så fort man svänger så bromsar man nästan till stillastående... Så du kommer nog kunna ge dig på de blå, utan problem. Och kanske t.o.m. våga dig ut i några röda för att prova, om backen inte ser överbefolkad ut... Men men, jag är helt övertygad om att skidskoleläraren har bra koll, och kommer lotsa er på ett bra sätt nerför backarna! Och självklart ska du inte åka värre backar än du tycker är roligt, och det får du ju se då

Till och med min väninna som var livrädd för att ramla, klarade blå backar efter två dagars lektioner. (Denna väninna har bara en arm, och ville verkligen inte ramla och råka bryta den enda armen hon har...)

• Ore

Till och med jag blev skidsugen nu!!!

Och då tillhör jag mer Lappis kategori, dålig teknik men ganska orädd. Fast jag misstänker att Lappis "dåliga teknik" är på en mycket bättre nivå än min

Hur som, skojigt är det. Och maken har looovat att till nästa gång (vilket antagligen inte blir på ett tag, dock) så är det nya skidor i carvingmodell samt skidskola som gäller för min del. Välbehövligt, för när maken skulle lära mig tyckte han att det var onödigt att lära mig bromsa i v-stil. Vilket ledde till att när jag fick isfläckspanik, och inte kunde bromsa på något sätt så åkte jag bara fortare så det blev störtlopp ner för backen, kasta sig ur vägen den som kan, typ... (Fast litet kunde jag oftast parera, så helt livsfarlig var jag nog inte...)

• Lapinette

Ore ... ehhh dålig teknik??!! Har gått i skidskola alla år som ung men inte de senaste 20 åren. Åkt i alperna de senaste 25 åren, bott nära bergen i två omgångar (Annecy och Cannes dvs åkte upp varje lördag och åkte utför), åker offpist, svart puckel osv. Har t o m (innan jag träffa maken) sagt att skidåkning är bättre än sex .

mugglan - jag och maken åker nog upp över dagen i helgen för lite utförsåkning. Var nära att åka redan i helgen som var men då jag var helt slut efter alla intervjuer så prioriterade jag en lugn helg istället.

BS - superbra tips från mugglan. Jag åker också endast i kanterna .. där finns det snö och är inte alls lika uppkört som i "mitten" av backen.

• _koko_

Tror ore blandade ihop vickan och lappis, eller?

Och HYR skidor, för guds skull! Åker man inte mer än någon vecka per år blir det väldigt mångra kronor per åk att köpa egna skidor... Jag tänkte köpa en hjälm till min skidresa (med jobbet) om ett par veckor, någon som har tips där?

• _koko_

Hej PB! Kul med vattengympa, och KLART du ska ha en badmössa för att piffa till det!

• viktualia

Koko - jag tror också att Ore lyckades röra ihop Lappis och mig.. hihihihi! Lagom förvirrat! F ö hyr jag alltid. Åker så otroligt sällsynt att det inte är nån idé att köpa.

PB -najs med vattengympa! Själv är jag så klorallergisk att jag inte ens kan gå in i entrén på ett badhus... trist för jag trivs i vatten och hade gärna simmat och så...

• Fossing77

Ååååhhhh.... Allt detta skidprat gör mig sååå sugen! På att åka alltså... Flört

• passionsblomman
    _koko_ skrev 2011-03-07 15:02:38 följande:
    Hej PB! Kul med vattengympa, och KLART du ska ha en badmössa för att piffa till det!
    Visst ska jag!
    AM, jag har en svart baddräkt. Jag toror jag ska ha något färgglatt. Det är så det känns iallafall. Jag skulle mycket väl kunna smälla till på

Badmössa blommor happy FASHY

värsta blommiga färgchocken!.
    Tyvärr ser ju inte jag själv riktigt så ärtig ut sedan, men de har ju inte speglar i bassängen så det kan man ju skita i...

eller rooooosa:

Badmössa blommor rosa  FASHY

gul....

GlamKapz Jelly Bean Yellow Shower Cap

prickig....

GlamKapz Dusch & Badmössa, Polka Dot Red White

gerbera

GlamKapz White Gerbera Shower Cap

Hihihi!

Jag måste ju faktiskt bara se till att beställa en! De andra kommer att få ont i ögonen.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!