• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

AM: jag tycker också det är ok med tv för barn, så länge det är utvalda snälla grejer som Bolibompa, el annan kvalitetstv som Astrid Lindgren-filmer, Teletubbies mm. Saker som inte innehåller våld el snabba klipp är ok tycker jag. Och så länge de inte BARA ser på tv hela dagarna utan det är en av alla aktiviteter de gör. Vi var barnvakt för våra vänners dotter igår och Moa och hon gjorde allt möjligt under dagen; ritade, lekte, pärlade, var ute på lekplats - och såg på Kalles klätterträd. Ibland behöver de en lugn aktivitet mitt i så de saktar ner tempot lite och då tycker jag tv har sin plats. Men jag får dåligt samvete om tv:n bara står på mer el mindre en hel dag (inte för att hon tittar hela dagen ändå). Ibland blir det så; den står på när barnprogrammen är på morgonen och så förblir den på medan vi äter långfrukost och börja fixa i ordning dagen. Jaja...

Andra gånger när jag tycker tv är ok är när Moa kommer hem från dagis och är uppenbart trött och grinig - att hon då ser ngt på tv medan jag fixar i ordning middag (såvida hon inte vill och orkar hjälpa till vid matlagningen) är perfekt. Då har hon fått massor av stimulans och lek på förskolan, så hon är inte i behov av mer känns det som.

• Ore

Fossing: Bra med sådana uppvaknanden, emellanåt Han har säkert gått och trott att du har det så lugnt och skönt som bara kan gå hemma och skrota. Jojo...

• muggles

AM: bästa skidskolan hittar du här: www.ucpa.se/vad-ar-ucpa!!! Jag åkte första gången med dem när jag var vuxen och har lärt mig åka såpass att jag åker alla underlag och i princip överallt (isigt, offpist, skare, puckelpist, skogen, branta korridorer, ...). Tricket med skidåkning är att våga släppa på lite fart. Det är oerhört svårt att båda svänga och bromsa om man inte har fart...

• muggles

Nackdelen med UCPA är att man inte längre uppskattar piståkning Åka pist i Sälen - bläää vad booring (sorry om jag låter lite väl kaxig nu...). Varje gång jag varit i Sälen tänker jag "aldrig mer!". Korta backar och långa liftköer - näe.

• fru AM

Tack för tipset Mugglan - som sagt har jag inte några problem med att bromsa ... Däremot med att svänga åt höger. Höll nog ganska god fart tror jag. 

Givetvis är backarna i Sälen nog ganska trista för folk som har fått smak på mer - men har man ett gäng barn som också ska lära sig osv så blir det ändå inte så mycket skidåkning för de vuxna. Jag hoppas att bli riktigt biten och sen när de små blivit större ge sig neråt Alperna eller så. JAg tror att jag skulle göra mig bra i t ex Gstaad  

• _koko_

BS - Kan bara instämma, det är JÄTTESTOR skillnad mellan att åka utför på längdskidor och slalomskidor!!! Du kommer att tycka att du står hur stadigt som helst och undra vad du var rädd för.

fossing - HUUU!!! Även jag var ute i fredags, men jag kan inte "skylla" min fylla på annat än alkohol. Fick mig helt klart en tankeställare, jag brukar väldigt sällan dricka efter midnatt nuförtiden eftersom det inte brukar behövas och eftersom det är då jag brukar bli bakis. Jag tog mig bokstavligt talat inte ur sängen i lördags och är evigt tacksam för att min sambo tog barnen hela dagen utan en suck ens.

Förstår att lappis tackat ja till nytt jobb?! GRATTIS!!

Tv tittar vi på varje dag, med så aktiva barn som mina (framför allt conny) behövs sånt som får dem att sitta still en stund.

På onsdag, blir vi AM, jag, telis och lappis? Och kanske fruLlan om jag lyckas övertala henne... Isf behöver vi knappast förbeställa maten, men däremot bör jag nog ringa och ändra bokningen i stället.

• muggles
    fru AM skrev 2011-03-07 10:21:48 följande:
    Tack för tipset Mugglan - som sagt har jag inte några problem med att bromsa ... Däremot med att svänga åt höger. Höll nog ganska god fart tror jag. 
    Jag tänkte nog mest på ditt blogginlägg men det kanske är inaktuellt nu.

Jag drömmer om att om några år lämna bort barnen till mormor/farmor och så kan jag och maken åka iväg med tex Langley en vecka till Alperna.
  • smint

Skidåkning kan jag inte kommentera då vi inte har så mycket backar på Gotland och mina föräldrar inte har det intresset så några skidsemstrar har det inte blivit. Men har lovat R att vi skall åka med Tilde så får väl lära mig jag också.

Tv i måttlig mängd är ok tycker jag med, men nu när vi har ipaden hemma så går hon och hämtar den i smyg ibland och sätter på svt barn och kikar, det tycker jag är lite små jobbigt, men det går ganska bra ändå.. 

Fossing: Hu stackars sambon, hoppas han mår bra idag. Måste ju varit ngn som lagt något i ölen.. Tänkte mest på om han hade tungt att andas.. hoho ja att man bara går hemma och skrotar med barnen är nog många som tror.. 

Sambon kommer få sin 2 barnschock på lördag, jobbar inom privat förskola och på i år är det 25 års jubileum så på lördag är det stor fest med alla anställda från hela sverige (Som vill komma) är hel dag men jag går bara på middagen. Skall bli kul att se hur han lyckas här hemma  Tror ipfs inte lille H är problemet utan den trotsiga 3 åringen

Lämnade för första gången idag sedan H kom, men var ingen bra morgon alls, pedagogerna hade planerings timme och det var massa okända ansikten på gården.. väntade tills dom kom men det var tårar och skrik när jag gick.. usch vad det känns i mamma hjärtat...

• Lapinette

Skidskola är verkligen guld oavsett vilken nivå man är på! Tyvärr är det superlänge sen jag gick. Maken och jag hade bokat in en timme vardera när vi var i alperna för ett par år sedan men vi fick så knasiga tider att vi avbokade. Senast jag fick en lektion var när jag pluggade nere i alperna för en så där 20 år sedan och då blev det off-pist åkning en förmiddag med lärare. Däremot kan uppskattar jag fortfarande att åka i pisten och t o m de kortare svenska backarna (fast jag har aldrig varit i Sälen så jag kan inte uttala mig om längden på backarna där) trots att jag nästan enbart har åkt i alperna sedan 16-års ålder.

Och gällande jobbet så känns det helskumt att vara här och prata om kommande projekt och samtidigt veta att jag troligen inte kommer att vara kvar. Usch, det är ju inte så att jag går för att jag inte trivs.

• Fossing77

Tack för alla söta kommentarer. Glad Har inte pratat med honom än idag, har är på jobbet, men han har inte beklagat sig så jag hoppas att han mår bättre idag. Man ska inte leka med andningen...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!