• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77
    Lapinette skrev 2011-03-07 16:21:16 följande:
    Fossing - jag igen! Jag har börjat titta mig om efter jobb och så blev jag uppringd. Så blir det inte det här jobbet så blir det något annat och då kommer jag säkerligen ändå sitta som jag gör nu och tveka .
    Förändringar är sällan lätta även om de är nödvändiga. Flört Men oftast så lär man sig en sabla massa av att göra dem ändå, så det blir säkert kanon hur du än gör. Glad
  • muggles
    Lapinette skrev 2011-03-07 15:24:24 följande:
    pb - jag röstar på den första!

Har nu fått kontraktet och varför ska man nästan alltid bli lite arg eller besviken när man får det? Självfallet fler arbetstimmar i veckan, ingen övertidsersättning, inget träningskort, massage eller rikskuponger och de där extra pengarna jag skulle få i fickan när jag säljer gäller enbart nykundsförsäljning. Vad gör jag om några år när jag har bearbetat hela marknaden och förnyar kontrakten årligen och inte drar in nya kunder? Hmmm.. trist att maken är i Tel Aviv så jag inte kan diskutera med honom (mer än över en knackigt Skype ikväll).
    Jag läste detta igen. Ok då, fler arb.timmar och ingen övertidsersättning kan väl accepteras när det är säljjobb (jag har ingen övertidsersättning heller men å andra sidan har jag ett påslag på lönen och 1v extra semester för att kompensera det). Men att bonusen bara gäller nyförsäljning tycker jag låter tveksamt och inte det som ni kom överens om på mötet el? För det kan ju bli diskussion om vad som är nyförsäljning... Om du inte får bonusen - blir lönen ändå tillräckligt hög för att kompensera bortfallet av träningskort mm?
  • muggles

PB: jag håller med dig om att det ju inte är riktigt samma sak med husdjur och människor. Visst kan man sörja ett husdjur otroligt mycket men det finns väl få saker som mäter sig med sorgen över ett barn.

• Lapinette

mugglan - när vi pratades vid i fredags så var jag inte säker på vad han sa så jag bad om att få kontraktet för att få det på svart och vitt och tyvärr så hade jag misstolkat det något.

Min kollega (den enda som vet något här) sa precis till mig ... men fröken Kanin, du ska ju bara jobba där i 1 år sen går du på mammaledigt så om du inte trivs, tycker du får slita för hårt etc. så är det tills vidare bara under en period. Helt rätt tänkt!

• Lapinette

Sorry, har nu helt snöat in på jobbet! Och tyvärr inte gjort vad jag skulle här idag IGEN!

• viktualia

PB - jag röstar på den med gerberan! störtcool!

Mugglan - själv har jag just nu stämplat ur jobbtelefonen på "tjänstledighet" men har inte satt nåt frånvaromeddelande på mailen. Räknar med att kunna svara på det mesta eller kasta över frågorna på kollegorna istället. Men jag är lika tillgänglig/otillgänglig för alla - även om mina kollegor förvisso kan ringa igenom telefonspärren om de verkligen vill. Dvs - jag försöker hålla mig hyfsat tillgänglig fast jag är föräldraledig idag... men det där är en svår balansgång. Din kollegas variant låter inte ok...

Lappis - det där med förmåner är lurigt. Själv surade jag lite när jag bytte till mitt nuvarande. Innan hade jag förtroendearbetstid och jobbade när det passade mig, tidrapporterade aldrig någonsin. Smidigt och fritt. Men nu måste jag säga att jag trivs bättre med nuvarande modell där jag själv tidrapporterar men inte enligt nån stämpelklocka. En lagom nivå av kontroll...  Annars har jag nog rätt hyfsat med förmåner för att jobba offentligt. Träningskort och träning på arbetstid - har jag aldrig utnyttjat... eftersom jag är så SLÖ! Tillägg från arbetsgivaren när jag är föräldraledig, påfyllnad upp till 90% av min faktiska inkomst - har jag däremot använt! 31 dagars semester är ju alltid skoj.

Ingen övertidsersättning - var innebär det? Att du får "skylla dig själv" om du jobbar mer än givet antal timmar? Dvs en form av förtroendearbetstid? Eller blir det flex/komp? Förstår att det är svårt att förhandla om nytt jobb!

• Lapinette

Många företag förhandlar bort övertidsersättning om man får 30 dagars semester men det glömde min nuvarande arbetsgivare bort så när jag jobbar över tar jag ut den tiden ... det brukar handla om en så där 3-4 dagar om året. Bra att ha tycker jag när jag går till frissan, ska med något flyg .. eller som förut vid IVFandet.

• muggles

Vickan: just det ja, vi får träningsbidrag med 3000 kr/år plus påfyllnad till 90% av lönen i 3 mån under f-ledighet. Jag visste att jag hade glömt ngt!

• muggles

Det jag menar och blir upprörd över är att man kan fan ta ut vab-dagar när man har sjuka barn och inte låtsas att man jobbar - för vi har det så bra ändå med förmåner. Man behöver liksom inte hålla på och utnyttja till max (och bortom det). Tycker jag. Men jag är väl luthersk el nåt

• Lapinette

mugglan - nej, du är bara normalt ärlig. Ska nu springa iväg och döda lite tankar på pumpen. Ha de!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!