• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Mopedvin

Har asmycket på jobbet då jag går introduktion till en specialitet inom mitt område...skittrött när jag kommer hem, hinner inte kommentera jag heller... Men ikväll kanske.. Löneförmåner VAD ÄR DET? Säger jag bara... Vi får en kalender som det står landstinget på och gratis kaffe på jobbet, thats it.. Så diskussionen är tyvärr helt främmande för mig

• Snartis

Morgon,

PB: vilken ljuvlig liten boll, gud skulle inte få nått gjort hemma om jag hade en sån
    Vilken vår ni har! här är det fortfarande 50cm snö, kan det inte bara försvinna fort.

BS: har nog missat vart ni ska åka i Sälen? Det är ju superkul med utför eller bräda gå lektion så kommer ni nog ta er ner i de flesta lättare backarna. Har åkt massor i Hundfjället och där har ni ju Trollskogen till Iris
    Maken längtar till nästa år när vi tänkte ha Kickens premiär på skidor Tur att han är en fena på skidor så kan han få jaga Kicken i backen sen hahahah

Lappis: grattis till nya jobbet, spännande att byta efter så många år. Det går fort men kötiden nu, underbart!

Fossing: usch vad läskigt med din man, skönt att han kom hem välbehållen.

Angående förmåner på jobb så har vi nog en del så är rätt nöjd. Bäst är nog arbetstidsförkortningen som delas ut varje år i timmar, så det blir ca 1 vecka extra semester totalt fast man kan ta ut den i timmar. Perfekt när man är småbarnsförälder och behöver ta ut strötimmar här och där

Snart är det dags för ytterligare ett besök till läkaren, de får inte bukt på min elaka bihåleinflammation. Det är något med värdena på sköldsköteln som spökar med. Sen väntar jag på tid för UL på hjärtat.
    Så idag kommer jag bli sjukskriven och få ett annat pencillin som jag hoppas ska bita bättre. (redan pratat med läkaren om ni undrar ) Det är inte alls roligt att vara så sänkt och må dåligt.

Är lite orolig för bebisen, den har varit vild och levt om men efter alla mediciner så har jag inte känt något sen i fredags. Har bara haft massa sammandragningar Ringde Huddinge och frågade om jag kunde få komma några dagar tidigare på UL men INTE det. Undra om jag ska ringa BM och be henne lyssna?

• Ore

Hattis: Hoppas att KUB-testen är jättebra! Om de inte gör det självmant, så be dem tala om huruvida allt de ser på UL verkar se ut som det ska Det är nästan mer lugnande, än sannolikhetssiffror.

Vickan: Kan tänka mig att bjudluncher är förbjudna hos er... Tror det var det ett tag här också, fast den idén faller ju rätt så snabbt när vissa avdelningar "förbjuds" och vissa andra tillåts bli bjudna på saker. Så nu är det helt ok, innan jul blev det ju t.o.m. dyrare middagar med alkohol till. Och chefen var själv med, så mitt samvete är helt rent!

• Telis

smint, jag har inte fått något foto på dig, visst sa du häromdagen att du skickat? Skicka om i så fall!

Stort lycka till idag, Hattis!!!

Oj, Lappis, det där kontraktet lät ju inte så bra. Hoppas du kan omförhandla de viktigaste bitarna!

Jag känner mig ovanligt korkad som inte fattar men varför skulle folk bli drogade på krogen av okända? Att kvinnor blir det kan jag möjligen förstå syftet med, men karlar?

Ser så fram emot imorgon!

Kramar så länge!

• Fossing77

PB - Ljuvligt söt liten Truls!

Snartis - Men vad läskigt att du inte får komma in på UL. Sparka på dom och kräv igen! Hoppas det går bra hos läkaren annars med... och att de får ordning på det som krånglar fort.

Hattis - Lycka till!! Håller tummarna!

Mopedvin - Lite samma förmåner som vi då... Fast vi får 40 kr avdrag på lönen varje månad om vi använder kaffemaskinen... Inte behöver förskollärare koffein inte.. Flört

Jag har återigen hantverkare i källaren, Killar i sällaren som Tristan säger. Flört Idag slipas golvet och sedan ska det flytspacklas så igår släpade vi ut de gamla åbäkena till maskiner, nu ska de få dö och nästa tvätt jag kör är i de nyyyya fiiiina maskinerna med riktiga knappar och hela vred! Tjoho!! Glad

• BrudSommar2006

Telis, nej det skulle väl vara om man sedan följer efter dem och tar deras plånböcker och mobiler eller nåt men det verkade ju inte vara fallet här i alla fall och då förstår inte jag heller vitsen. Man förlorar mest själv på det liksom?

Snartis, så du går fortfarande och väntar på remiss, vilken tid det tar, men det kan inte vara så allvarligt då om det inte är mer bråttom än så. Visst är det väl förlossningen man ska ringa till om man inte känner bebisen längre, eller är det först senare man får börja med det? Hoppas att allt är bra i alla fall!

Hundfjället och Trollskogen blir det till sommaren faktiskt men nu blir det Lindvallen och den där snögubben.

Hattis, stort lycka till idag!

Letar fortfarande spa tills i höst, har upptäckt att de där fjällhotellen har begränsade öppettider och vissar har helt stängt så det verkar kört. Det skulle möjligen vara det där i Åre då, det har öppet torsdag - lördag. Får nog börja om igen.

• Snartis

Ni som har långa barn, vad använder ni för bilstol nu? Kicken åker fortfarande bakåt men med foglossning så pallar jag inte lyfta in honom. (får ont efter). Kicken har fått prova åka framåt i kompisars stolar och då kan han klättra in själv och sätta sig. Tänkte ha en framåtstol som jag kan använda till dagis, sen så kan han få åka mer säkert (bakåt) när vi åker långt.
    Vilken bilstol är bäst när de ska sitta framåt?
    Blir galen när man ska försöka surfa, finns ju så många olika modeller. Fick ingen hjälp när jag var till Babyland heller för de vill ju att alla barn ska sitta bakåt. Klart att det är bättre men nu börjar huvudet gå långt över kanten.

• Lapinette

Halloj i lingonskogen!

Har sovit som en stock till skillnad mot min blivande kollega som varit sur över kontraktet hon fått . Hon och jag är så lika men ändå inte. Jag lovar inget, tar mig tid, är negativ från start medan hon är impulsiv, jublar och så här efteråt så ångrar hon att hon inte förhandlade om lön etc. Vad ska man säga?  Efter att ha pratat med bror och make så är vi ganska så överens om vad som ska ändras i det men överlag är kontraktet högst normalt (det är ju jag som har ett ovanligt bra kontrakt av idag).

Apropå imorgon, någon som vill ha sällis från Östermalmstorg?

• fru AM

Lappis: vi kan åka tillsammans från Ö-malmstorg! Jag kan nosa reda på en lämplig busstid!

Snartis: håller tummarna för att det är prima liv i magen - det är det säkert. Men förstår förstås att du blir orolig! VI vände Livia framåt i våras/somras - samma stol som innan var bakvänd. Sedan köpte vi en bälteskudde med avtagbart ryggstöd till henne och gav den gamla stolen till Hektor som då har den bakåtvänd igen. Har dock ingen koll på vad det är för märken ... Jo, den bak/framvända mellanstolen är från BRIO - köpte den relativt ny på blocket. Möjligen Brio TWO WAY. Den har varit bra!

Att droga folk på krogen - ja, vill man inte våldta eller råna dem så kanske man bara vill jävlas lite?

Förmåner på jobbet ... : Det skulle väl vara fria arbetstider och tillåtet och uppmuntrat sex med chefen  

• fru AM

Rättelse: jag tror att det är BRIO Zento vi har - men den har som sagt Livia flyttat ifrån och lämnat till Hektor

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!