• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia
    muggles skrev 2011-03-07 16:50:47 följande:
    Vickan: just det ja, vi får träningsbidrag med 3000 kr/år plus påfyllnad till 90% av lönen i 3 mån under f-ledighet. Jag visste att jag hade glömt ngt!
    Vi får 2000 i träningsbidrag men toppar med 90% under HELA föräldraledigheten, dvs under tiden man tar ut FL grundat på SGI. Själv borde jag f ö göra ett ryck och förhandla mig till en jobbdator att använda hemma, inte bara som nu - en telefon som bevakar mailen och en inloggning på webbmailen från vilken dator som helst. Sånt är dock lite trixigare när man är chefslös... eller ja... vi har en standin.. men han är just det och inget annat...
  • viktualia

Fascinerande detta med olika anställningsvillkor... hade du varit anställd i min del av den offentliga sektorn hade du haft 36 semesterdagar i grundavtalet...  Och japp... vi har såväl flextid som övertidsersättning, men det senare får man bara efter order.

• passionsblomman

Några har undrat efter bilder på Truls, så här kommer några, rätt i tråden bá :

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

Bromsa när man svänger så man nästan står still låter bra! Men att åka nära kanten låter ju läskigt, det måste ju öka risken för avåkning något alldeles när man har noll koll?

PB, vilken liten goding!

Mina föräldrar skulle inte ha skaffat hund, vilket jag visste innan, för de klarar absolut inte av att fostra honom och jag undrar om han någonsing kommer att bli rumsren för de strular så med när han ska gå ut och hur fort de får på sig själva ytterkläderna för att ta sig ut så han hinner ju typ alltid kissa inne...

• snaily

PB
    Naaaaaaah, vilken fantastiskt söt liten golvmopp! (ursäkta uttrycket)

BS
    Ja, det där med rumsrenhetsträning och vinter är ingen jättebra kombo, helt klart lättare på sommaren. Som tur är blir de flesta hundar rumsrena förr eller senare, trots ägarnas eventuella klantighet. Värre med övrig fostran, som inte har ett dugg med årstid att göra... Jag läste någon bra bok när vi skaffade Korven, tror det var Valpen av Mickie Gustafsson. Tror du dina föräldrar tänker gå valpkurs eller något liknande med vovven?
    Skidåkning förresten - ofta är ju pisten lite lägre belägen än terrängen omkring, så då är det ju ingen risk för avåkning. Men det finns backar med branta stup runtom också, då åker man kanske gärna liiite mer inåt mitten. Sen kan det vara svårt att som nybörjare bara åka "i kanten" eller "i mitten" av pisten, i alla fall jag vill gärna göra låååånga svängar som går över heeeela pistens bredd om det är lite brantare, till övriga åkares stora förtret skulle jag tro.

Lappis
    Klurigt med kontraktet! Hoppas du får möjlighet att diskutera med maken och kommer fram till ett beslut som känns bra.

• snaily

I övrigt ber jag återigen om ursäkt för allt jag inte hinner kommentera, brukar försöka hinna skumma ikapp åtminstone men oftast hinner jag bara tänka tanken att logga in innan fröken Yngla kräver min fulla uppmärksamhet. Just nu är hon riktigt usel på att sova på dagarna, om man har tur sover hon hyggligt i vagnen under promenad men inte ens det är säkert. Inne är det bara sova i selen som gäller, börjar bli rädd för att hela hon snart blir sele-formad, för att inte tala om vad mina axlar ömmar. Vi har en beco-sele som känns väldigt ergonomisk, men efter x antal timmar per dag får man ont ändå. På torsdag ska jag på massage, mycket välbehövligt!

Annars går det sakta men säkert framåt med packningen och vi har nyss bokat in vår allra första husvisning om några veckor, känns spännande att ge sig in i den karusellen!

Jag blev inspirerad av Nenne med flera så jag har anmält mig till nästa års Tjejvasa, synd bara att vi ska flytta från optimala träningsmöjligheter till i värsta fall inga... (jag tror inte på att det blir en sån snörik vinter tre år i rad) Maken tänker köpa rullskidor men jag är nog inte tillräckligt modig för såna.

• passionsblomman

Snaily, det blir mer mopp ifall jag inte klipper honom, då blir de så här:

wilma_hundar_valpar

Egentligen tycker jag inte alls de är så fina då,utan gillar dem klippta och sådär "trolliga" som han ser ut nu, men det vore på sätt och vis kul att ställa ut honom för att se vad de tycker att han går för, skrutthunden. Eller så skiter jag helt i det och bara älskar honom som han är och lär oss agility istället.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snaily

En helt annan fundering - såhär framåt våren när det börjar bli varmare ute, säg uppåt 10 plusgrader, hur mycket ska man klä på bebisen då om man ska på promenad? Vår vinterutstyrsel börjar snart bli för varm - ett lager vanliga bomullskläder (body+byxor), mössa, fleeceoverall, i vagnen fårskinn och supervarm åkpåse och nåt slags vagnöverdrag/vindskydd ovanpå det hela. Undras om man bara kan skippa åkpåsen och behålla resten, fast då blir det ju inte så trångt och mysigt som nu.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!