• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

gosnosen: Härlig målbild! LYCKA TILL på förlossningen, när det blir dags för det!

Jag var också vansinnigt sugen på vin i slutet av graviditeten. Men sedan tror jag ändå det dröjde ett tag innan jag faktiskt drack vin...?

Vår BVC-sköterska var nog ungefär som Piggelins, det var med viss motvilja som hon informerade om att det inte var farligt att dricka något glas vin medan man ammade, men det var såååå mycket bättre att låta bli helt. Enligt henne...

September: Den här gången SKA ju allt gå bra med pyret i magen, så det är skönt att höra att magen blir större Jag smorde med kakaosmör body butter från Body Shop när huden över magen stramade och kliade. Fick tips från min syster, som i sin utbildning lärt sig att kakaosmör skulle motverka bristningar. Vilket jag på andra håll läst att det är helt hormonellt betingat, och inget smörjande kan motverka. Hur som helst så var det en skön kräm att smörja med, och så tänkte jag att ifall det har effekt så har jag i alla fall gjort vad jag kunnat för att slippa bristningar...

• Oms

Godmorogn tråden

har min vanlig lördagsritual här, dvs går upp m Mathilda när hon vaknar kl 07 (fast idag blev det 8 för hon vaknade och åt välling i natt och får hon mer energi att coa på sen)

idag ska lilltjejen sova hos mormor, det har hon själv bestämt och ringt och bokat med mormor, haha. Mamma ringde mig häromdagen och frågade om det var jag som sagt till Mathilda att hon ska sov ahos mormor på lördag (idag) men vare sig jag eller maken hade sagt ngt utna helt själv har hon kommti på detta, hon brukar ringa mormor titt som tätt från våra mobiler då det är så lättåtkomligt och det hade hon tydligen gjort dennan gång med. hon hade sagt att jag, pappa och mathilda skulle åka till mormor med bilen, sen fika lite och sen skulle vi lämna henne där och då skulle mathailda sova där och så skulle mamma o pappa hämta henne på söndag...

så nu blev det så och jag o maken har INGA planer för kvällen...sora tjejen blir nog hemma och jag har galt mkt läxor att göra med henne så det kanske är bästa om man bara har barnvakt och stannar hemma, ev middag eller bio ikväll kanske?

Snartis - har du hört ngt än ang blåsljudet osv?

Lappis - GRATTIS!! vad roligt att det blev ett nytt jobb och på dian villkor, jättekul! väldigt vad vi byter jobb i denna tråd! jag är ju själv inne på mitt 3:e sen jag började skriva här ( men det här jobbet blir jag nog kvar på)

September - vad roligt att det rullar på med grav! jo men visst blir man större när man är gravid på nytt! herregud jag såg ju gravid ut redan i 3 måanden vill jag minnas med lilla men med stora var jag i 5 månaden innan ngn anade ngt.. järntabletter äter jag redan dubbel dos av som ogravid (2 duroferon/dag) för att kunna få ok järn nivåer...behöve rjag säga hur min mage mår iblan??)

Gosnose - nu får vi hålla tummarna för dig! jag hejar på här borta, hoppas det hjälper

BS - vad jobbigt för lilla Iris, jag hade helt klrt ringt sjukvårdsupplysningen/vårdguiden alt sökt mig till en närakut om hon besväras av det alt väntat till måndag till lättakut på VC för att kolla upp det.

EGO - (igen) jag har märkt nu när jag har kopparspiral ( har haft den i snart 3 år nu) att jag har en längre cykel! brukade ALLTID ha 28dgr mellan men nu har jag nog snarare 30-31 dagar och den luteala fasen (Visst är det den som är mellan ägglossning och mens va?) är längre, dvs ägglossning har jag rätt så tidigt in i månaden, hänger ni med? NGN som vet varför det är så? jag vet inte om det varit så hela tiden men def det senaste året iaf...

nu ska här läsas böcker med MAthilda, vi ska läsa om ABC och hitta massa gemensmma nämnare (GOboken, vi har ff dem och får en superbra bok varje månad som sen får föja med till dagis i bokpåsen)

tjingelign och hoppas ni alla får en underbar helg!!!

• viktualia

September - låter ju lovande, fortsätter hålla tummarna!!!

Omsan- härlig helgplanering av unga fröken!

Ego- strålande vårväder och en tur till outlet. Åker strax förbi Porchez metropol.

Lördagskram

• passionsblomman

Hej tjejer!
    Jag hoppar in helt oikappläst.
    Jag känner att jag vill skriva några rader, mycket för att jag både vet och märker via rara sms och telefonsamtal att ni undrar hur jag mår.

Jag kan ju inte säga "jo jag mår bra" för det är ju inte sant. Mina värden på söldkörteln skenar tydligen och jag får åka och ta nya prover hela tiden. Den 14 ska jag till länssjukhuset för att göra en kontraströntgen. De kan tydligen inte avgöra annars ifall det är en inflammation eller om det är överfunktion jag har.

Läkaren tror inte att sköldkörteln förklarar hela mitt "mående" (inte jag heller) utan viill fortfarande att jag ska börja med antidepp i kombination. Jag som ju ville börja leva mitt liv utan en massa preparat i kroppen, kommer nu istället att få äta ett flertal mediciner iallafall.
    Nåja, de är ju menat att tjäna ett syfte, och  nästa vecka ska vi ha en utvärdering av teamet hittills, så då har jag lovat att besluta om antideppet. Jag lutar åt att göra läkaren till viljes.

När det gäller hur jag mår, så är det inte så att jag sitter djupt nere i brunnen och inte skriver här för att jag är så himla deppig och allt är nattsvart. det är mer så att min värld känns ganska splittrad. Det spretar åt alla möjliga håll och det är så många saker jag försöker få ordning på.
    På ett sätt kan man kanske tycka att det är småsaker jag håller på med, med promenader, träningsövningar, mat och sömn. Men i själv verket så är det ju hela själva livspusslet med de allra mest basala bitarna jag försöker bygga en struktur med. En som kan bli till rutiner, där jag inte måste kämpa så hårt.

Hunden bidrar till det, med dagar som per kissnödighet för liten valp, startar tidigare.
    Men alla saker jag ville ha in och allt jag påbörjat är ännu och ändå väldigt nytt, och med ett så splittrat och skört inre och så sårbar värld jag har med allt, så är det jättesvårt att få ihop.
    Min upplevelse av tillvaron just nu är verkligen "jag försöker få ihop min dag", både med de måsten som man har på sig oavsett hur man mår, med de målsättningar och delar jag själv lagt dit för att jag tror de är bra för mig, sedan de delar som vården innebär och så dessutom de bitar jag vill ha med för att känna mig som en människa som ändå har något spontant trevligt i mitt liv.
    Jag är mamma NU till min son och jag VILL läsa högt, baka semlor och ligga bredvid honom en stund på kvällen och prata som han så gärna vill.
    Jag VILL leka med hunden, börja på valpkurs lite längre fram osv.

Jag tror det går ganska bra och lite i taget framåt, men det innebär inte att det inte är jobbigt.
    Jag vill att ni ska veta om hur viktiga ni är och det betyder lika mycket som någonsin, att ni finns och bryr er och jag bryr mig om er också.
    Allt har sin tid. BT har fått oerhört mycket av min de senaste åren. Det känns just nu nödvändigt att prioritera timmarna under min dag så att jag inte bara blir sittande som det så lätt blir.
    Hoppas ni ursäktar att jag inte kommer med en enda kommentar om era liv, det här verkar ju EGO å det absolut grövsta. Och det är det kanske också. Det finns de omring mig som säger att jag är tvungen att ta hand om mig, och bry mig lite mindre om allat och alla andra för närvarande...

Stora kramar till alla och jag hoppas att allt är bra! Om det händer ngt särskilt kan ni väl messa eller så? Typ om det kommer barn och så....Kram igen!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fossing77

Gomårrån! :)

Oms - Rikligare blödningar är ju en vanlig "biverkning" av kopparspiralen, men att cykeln blir längre har jag aldrig hört. Har haft kopparspiral från 2002-2009 och inte märkt av just det. Låter ju som något att forska på.

Ego - Haft the scare of a lifetime i natt. Calle var ute med jobbet, fick mess från hans kollega 2.15 "har du hämtat Calle? Vakten tyckte han skulle gå vid 1.20. han sa att han kunde ta sig hem själv" Nähä! Jag sover med två små hemma, inte har jag hämtat någon, inte har han hört av sig heller. Kollegan börjar ringa, signaler går fram men ingen svarar, jag ringer som en tok, ingen som svarar... Väntar tills nattbussen kommit fram och  någon kvart efter det, ingen Calle med bussen. Kl 4 får jag nog och ringer polisen och frågar om han möjligen hamnat där, nä ingen Calle där... men hittar han inte hem inom en timme så måste jag ringa tillbaka säger polisen, för det är svinkallt och de måste ut och leta i så fall.

4.20 svarar han ÄNTLIGEN i mobilen.. Helt förvirrad, vet inte vart han är eller hur han kommit dit. Får till slut ur honom att han är i en trappuppgång. Efter att jag fått honom att läsa på adresstavlan så inser jag att han nog försökt gå hem, men frusit för mycket så han har stannat där han hittade en öppen dörr. Får ringa och väcka en kompis som åker och letar rätt på honom och kör hem honom. In genom dörren staplar en mycket förvirrad och svårkontaktad herre, iskall med helt genomblöta byxor, så antagligen har han legat i en snödriva ett tag... Har ALDRIG sett honom sån, han måste fått i sig nåt annat än sprit... Han kan omöjligt ha blivit utslängd från krogen och sedan fortfarande vara så in i bänken packad 4 timmare senare, det är inte möjligt. Fick bädda ner honom under dubbla täcken i soffan och där ligger han än, ungarnas högljudda lek påverkar honom inte ett dugg... Utegångsförbud för den kanske? Puh!

Ursäkta harangen... Behövde bara häva ur mig lite... Sovit 3 timmar totalt inatt, lite svårt att varva ner när han väl var hemma..

• viktualia

Passionsblomman - skoj med livstecken! Och heja dig! Fossing - gaaaaa mardrömsnatt!! Ett gäng stödkramar!! Jobbigt värre!

• smint

Fossing; Oj vilket drama, hu vad rädd jag blivit. Låter verkligen som han fått i sig något annat än bara sprit..

PB: Åh vad härligt att se dig här, förstår fullt ut att det är mycket som snurrar i livet nu. Stor bamsekram.

Telis: Har mailat en bild på barnen iaf till din adress som fanns på FB. Bild på mig kommer snart..

September: Härligt att magen växer och jag håller alla tummar att det skall gå vägen denna gång.

Lappis: Hoppas spinningen gick bra och att ni fick en god middag senare.

AM: Så sött av lille H att bli så glad av att pappan kom hem, hjärtat smälter ju

EGO: Skall bege mig till en kompis på 3 årskals med båda barnen, vet inte om jag tar mig vatten över huvudet men det skall nog gå bra. Sambon är fortfarande lite matt efter sin sjuka och har en massa jobb som väntar då han legat i sängen ett par dagar, annars hade han fäljt med såklart... Men får tänka att hade man varit ensamstående så hade man ju fått fixa det helt enkelt

• Lapinette

pb - så klart du ska ta hand om DIG!!! och inget inlägg här är ego. Läskigt med sköldkörteln men skönt att det kollas upp och härligt att läsa att det går framåt trots att det är med små, små steg. STOR KRAM

Fossing - vad läskigt! Vilken tur att hans kompis hörde av sig och att du fick fatt i honom. Jag har själv fått droger i mig ute på krogen och det var superläskigt och jag mådde verkligen skit. Hade då tur att ha både vänner och pojkvän i närheten som hjälpte mig hem.

• Fossing77

ja,hade inte mira väckt mig för mat 2 timmar tidigare än vanligt så hade jag inte ens sett messet... då hade han nog suttit i den där trappan.... nä fy! det här vill vi inte vara med om igen...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!