• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

MSW & BS - borde ni inte försöka redan nu att lära er att äta så på helgerna att ni åtminstone inte går upp då? Jag menar, även sen när man väl vill hålla sin vikt vill man ju helst inte gå upp ett kg varje helg. Att ni inte går ner något på helgen är ju helt OK, men kanske att det vore bra att träna på att hålla vikten? Ta det absolut inte som några pekpinnar - jag kämpar också med några kg efter semester och en "ätvecka" (mens på g) veckan innan - utan bara som lite tankar.

Muggles - (synd att inte ämnet är ett annat bara ) vi hade ju inte hunnit köpa några kläder alls innan Piff & Puff föddes, men när de vägde ca 2 respektive 1.5 kg flyttade de ur kuvöserna till värmedyna och då behövde de vanliga kläder. Dock bara bodies, eftersom de höll värmen bra ändå. När de kom hem vägde de 2.9 och 3.1 kg och då körde vi kläder i stl 50. Dessförrinnan hade de 3 st bodies var i stl 44, och det gick vi runt på, på neo. Å andra sidan, om era barn föds senare än våra kanske de kommer hem tidigare i förhållande till BF och är mindre än vad våra var när vi kom hem, så då kanske man behöver lite mer kläder i små storlekar? Svårt att råda när man inte vet exakt när de kommer. Jag tror att jag huvudsakligen hade satsat på stl 50 trots allt - kanske någon "finoutfit" i stl 40/44 att ha när man träffar folk, men annars tycker jag inte att det gör något att plaggen är lite stora. På neo kan man också låna kläder om man vill, men för mig var det viktigt att Piff & Puff hade egna kläder, för att markera att de var mina barn och inte neos.

• MSW

Mugglan: Tack för input, Det är väl det, fast jag anstränger mig rätt bra på veckorna tycker jag (minus 3kg sedan högsta notering efter jul)... Eller förlägga all träning till fredag,lördag, söndag, måndag.. LCHF funkar inte för mig, gillar kolhydraterna(tex klyftpotatis till köttbiten..) för mycket.. Och särskilt när jag inte "får" äta dem.. Så det måste vara "äta av allt, men inte alltid" som jag kör!

• MSW

Tinga: Jo det är/vore absolut det bästa! (Tar inte alls illa upp) Men det är juh precis det som är problemet, att jag inte vet HUR jag ska göra för att lyckas! Resten av veckan vet jag funkar om man bara skärper till sig och planerar maten, men på helgen funkar det inte lika lätt att planera, när man ofta är borta och äter och/eller fikar!

• fru AM

Muggles:En Henri Lloyd - betydligt lättare rent viktmässigt än min gigantiska North Face jacka jag knäat omkring i hela vintern. Färg: skulle kalla den mjuksvart

• BrudSommar2006

MSW, jag tror inte att det fungerar att äta borta/äta ute alls om man vill behålla det man gått ner för det är så himla lite som behövs för att gå upp det man just gått ner. Det krävs mycket mer att gå upp ett kg till på det man redan vägt ett tag, i alla fall för mig. Gå på café fungerar bra för då behöver man ju inte ta någonting till om man bara ska fika, fast det är inte ett problem för mig för hänga på café gör jag i princip aldrig! Om man har ett par osociala veckor på raken tror jag chansen är större att kunna hålla det sedan. Fast jag skulle behöva ett osocialt år typ... LCHF fungerar inte för mig heller, det blir för knepigt när man inte äter kött, däremot behöver man ju inte äta onödigt mycket kolhydrater. Fast det är inte det som är problemet heller för så länge vi bara är hemma själva och inget speciellt händer så går det ju bra.

• fru AM

Hehe - dagens leverans av min snälla brorsa: just två liter hårspray och mousse inför frisyrfixet på fredag. Emedan han jobbar med just sånt. Synd bara att han inte gör själva frisyren

BS: förstår problemet. Jag halkar själv ur mitt "LCHF light":ande på helgen. Jag har medvetet givit mig dispens på lördagen för att äta någon god macka och kanske en dessert men sedan blir det lätt lite på söndagen också. 

Jag tror i o fs att LCHF funkar även för icke-köttätare (fisk och ägg, keso t ex) men det är ganska trixigt att få ihop det med övriga familjens meny. Alla renodlade pastarätter går ju fetbort t ex. Eller som idag - jag lagar pasta till maken, och mikrar blomkål till mig och så har vi samma sås till.

• Liten med Mindre

Snabbaste viktkuren torde vara att besöka familjen Liten och gnugga in några envisa baciller som återkommer med jämna eller ojämna mellanrum.

Men snart trillar kjolen jag har av mig, så då kanske mina gamla byxor sitter fint igen (använder nu de som jag ett tag tänkt slänga för de var för stora.)

Dags att ge sig av hemåt till hotellet.

• porchez

själv har jag tryckt i mig en massa godis idag, trotts att jag inte känner någon smak. Varför gör man sånt?
    totalt jätte onödigt!

Muggles klart vi inte tycker att du gnäller! och OM du hade gnällt hade det varit okej det med

Liten usch vad tråkigt med era magar, hoppas ni blir bra snart...

• Snartis

Bs och MWs; jag tyckte viktklubb är absolut bäst om man vill gå ner i vikt. I början tar det tid att lära sig men sen vet man ungefär mkt mat och vilken mat man får äta. Gick ner 8 kg rätt fort utan att behöva drastiska metoder och kunna äta allt Känns väldigt bra att ha gått ner inför denna graviditet så kanske jag inte har lika mkt att gå ner efter

• Snartis

Usch vad många som är sjuka nu, krya på er. Kicken är oxå lite förkyld, mest konstigt är att han har småblött näsblod sen i helgen. När det är så så vågar jag inte ge nässpay trots att han är täppt. Någon annan som haft så?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!