• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Hattis

Förkyld och lite allmänt smågnällig Hattis loggar in.

Vikt - brukar kunna hålla vikten något så när genom att vara fysiskt igång och träna en del men som inte gjort det på månader och som bara vräker i sig onyttiga grejer och ligger i soffan... Nåja, jag får vara glad att jag inte spyr hela tiden, som jag har det kan jag ju faktiskt arbeta utan större problem, det är tröttheten som är värst.

Snartis - här är en till med lågt blodtryck,  har svimmat ett par gånger när jag var yngre och inte visste hur jag skulle hantera det. Fick högre blodtryck (alltså mer normalt) med p-piller och har nog lite högre som gravid kanske också. Efter p-pillerstopp och när jag inte är gravid så har jag svårt att stå still ngn längre stund. Såg att du fått kaffetipset, coca-cola är också bra (och lakrits ) Annars röra sig och sätta sig på huk med huvudet framåt när du får känning. Hoppas du slipper mer av sån´t.

AM - tack för påminnelse om kullerbyttetofsen! Jag ska ha ngn sådan ögla någonstans, men det var säkert 20 år sedan jag använde den. Vet du eller någon annan var de går att få tag i?

Snorkis - Vilken bajsdag rent ut sagt. Tyvärr är det nog bäst att du förbereder dig på fler sådana reaktioner, S är ju inte lika närvarande för andra som hon är för dig och din make. Härligt med fosterrörelserna. Kram! *snabbspolar en massa veckor*

Nenne - stackars Pricken, du kan hälsa honom att jag vet hur det känns. Och du, jag är grymt impad av din munktillverkning, flottyr och grejer och småbarnskoll samtidigt. Jisses.

Kängu - go girl! Det borde väl vara normaltillståndet att känna sig nöjd med sig själv. Inte tro att man är snyggast av alla men att vara nöjd. Varför måste det vara mest normalt att vara missnöjd?!

Inget nytt efter helgen från Sweet? *nyfiken i en strut*

Lappis - jisses, ni skulle kunna få ett hus jö! Tjoho för 42 dessutom!

September - Yay, i övermorgon!!! Håller alla tummar och tår. Hoppas att du känner dig betydligt bättre nu, vilken pärs! Hur som helst är det inget att göra åt och de flesta sådana sjukor torde väl bero på e-coli eller annan vanlig bakterie som det blivit för mycket av. Jag ligger verkligen två veckor efter dig då, eller tre.

• nennesjuttioåtta

Kängu ? heja dig, klart du ska vara nöjd! Det borde vi väl alla vara, egentligen. Och jo, det är jag nog också, om det inte vore för den förhatligt fula haka (som snart kommer att försvinna in i halsen) jag begåvats med. Men förutom den, så är jag också nöjd. Jag tänker oftast inte på den och är jag tillräckligt snabb att ducka, eller ställer mig bredvid någon som är lång så hamnar den ju ur bild. Och så vore det kul att vara en sån där amazon som AM eller koko som är en 2-3 meter högre än lilla jag (fast jag tror ju att jag egentligen är så lång också och att kameran ljuger ? men om jag var så lång skulle ju hakan komma med i bild). Eller en fin hy ? apropå det, nu ser mitt ansikte ut som ett sprängt babianarsle istället för röven, det syntes åtminstone inte Är det amningshormoner?!? Snaily ? Åh önskar att ni får sova skönt och att Yngla vaknar som sitt vanliga jag i morgon!

• nennesjuttioåtta

Hattis ? Meen ååh, är du OCKSÅ förkyld?!? Fasen vad trist! ja det blev lite hejkon bejkon eftersom Pricken vaknade mitt i själva doppandet, och sjuklingen var sådär happy av att bli satt i barnstolen med Pippi att gnaga på. Men det gick att doppa 2, fräsa på dem, lyfta Pricken och dansa runt lite, sätta ned honom igen och ta upp dem innan han hann bli alltför högljudd. Och sen repetera.

• Hattis

Nenne - du behöver inte gå på gym, det förstår jag det

• Hattis

Gaah vad jobbigt det låter Snaily! Är det fult att föreslå öronproppar? Jag menar, det hörs ju ändå, bara inte lika gallskrikigt högt kanske. Kram!

• Hattis

Apropå förkylning så hade jag vansinnigt ont i halsen i lördags och tänkte ju tidigare (som jag skrev här) ta ett par alvedon. Men innan jag stoppar i mig ngt så ber jag alltid maken att kolla och delvis bestämma. Han snubblade (förstås) på det gamla alvedonlarmet från Aftonbladet och there we go, efter mycket om och men så tyckte han att det var ok att jag åt dem, men om han då ska vara så tveksam så struntade jag i dem, särskilt som de inte brukar hjälpa jätteeffektivt mot just halsont. Ytterligare ett skit med att vara gravid, jag hade velat ta både ipren, alvedon och mucoangin och nu blev det isbitar och sorbet. Blääääääääääääääääää. *snabbspolar 30 veckor*

• Oupsie
    Snorkfröken77 skrev 2011-02-22 20:44:41 följande:
    Oupsie - Hoppas verkligen foglossningen försvinner för dig och att du slipper sluta amma, jag kan inte komma ihåg när min försvann men jag tror det tog ca en månad, men jag var ju "rätt så" öm i hela underredet oxå så det gjorde ju att jag hade svårt att röra mig oxå.

Apropå det, är det någon mer än mig som inte kunnat ta sig upp från stolar/soffor utan hjälp efter förlossningen? Hade jag inte haft maken + att han är så stark vet jag inte hur det skulle ha gått. Han fick lyfta mig helt sonika, jag kom inte upp själv pga av smärtorna.

Vilket leder in mig på nästa fråga, Telis och AM (och Tinga?) dvs ni som jag vet gjort snitt (är det någon mer?), skulle ni orka skriva ner allt till mig eller inboxa mig om hur snittet var? dvs hur var det innan? Hur kändes det? Hur var det efteråt? Både positivt och negativt, speciellt i från dig AM som har vaginala i bagaget sen innan. Jag var ju så dum att jag tittade på en ppt från Karolinska över ett planerat snitt och fick såklart panik! Nu vet jag inte hur bebisen ska komma ut

Jag hade bestämt mig innan för att inte gnälla denna gravididtet eftersom jag är tacksam över att jag är gravid igen, men idag är det segt, jag har ont i huvudet (det har jag väldigt ofta), ont i fogarna och är oändligt trött. Så!Slutgnällt på ett tag!

Imorgon ska vi till BM på första ordinarie besöket sen inskrivningen, hoppas hon är mindre nervös den här gången...Hon försöker iaf så gott hon kan. Men makens bistra min och min inte alltför glada min har fått henne alldeles ur balans de tidigare gångerna, första gången tänkte jag att hennes lilla snurra skulle gå sönder för hon slet så frenetiskt i den av nervositet!
    Snorkis, förstår att det var en jobbig alla hjärtans dag . Stor kram!

Tack, jag hoppas verkligen också att foglossningen blir bättre snart.

Jag hade också jättesvårt att resa mig upp dagarna efter förlossningen, jag klarade det själv men det gjorde ont som f*n så ofta bad jag maken om hjälp. Men i mitt fall tror jag att det berodde på foglossningen, då jag kom väldigt lindrigt undan förlossningen (behövde inte sy). Just nu är foglossningen som värst när jag ska resa på mig, eller snarare precis efteråt. Det känns nästan som att bäckenet låser sig, så när jag väl rest på mig så måste jag stå stilla en stund innan jag kan börja gå.

Har du varit hos någon sjukgymnast med din foglossning? Använder du bälte? För min del får du gnälla hur mycket du vill om graviditetskrämpor, det är jättejobbigt med huvudvärk och onda fogar .

Har inte Koko också haft både en vaginal förlossning och ett snitt? Akutsnitt? Eller kommer jag ihåg felObestämd.

Hoppas att det går bra hos BM imorgon!
  • nennesjuttioåtta

Hattis ? sorbet lät ju verkligen som ett straff men förstår, halsont är verkligen vidrigt och om man inte får äta något som lindrar... gah! Strepsils, är det också no no? Vet att Zyx är förbjudet iaf. Japp ? 3x15 lyft med Prick ger tränade armar

• nennesjuttioåtta

Oupsie – just att resa sig upp och gå, jag gick som en fällkniv (lätt med jättemage...) till toan på jobbet. Det är ju som att halka på en herrcykel och landa på stången – fast smärtan går inte över som när man fått smaka metall med muttan. Jag är så glad att foglossningen är borta, vidrigt! Hoppas det går över snart för dig, det verkar ju hoppfullt iaf!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!