• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie
    Hattis skrev 2011-02-22 22:00:18 följande:
    Apropå förkylning så hade jag vansinnigt ont i halsen i lördags och tänkte ju tidigare (som jag skrev här) ta ett par alvedon. Men innan jag stoppar i mig ngt så ber jag alltid maken att kolla och delvis bestämma. Han snubblade (förstås) på det gamla alvedonlarmet från Aftonbladet och there we go, efter mycket om och men så tyckte han att det var ok att jag åt dem, men om han då ska vara så tveksam så struntade jag i dem, särskilt som de inte brukar hjälpa jätteeffektivt mot just halsont. Ytterligare ett skit med att vara gravid, jag hade velat ta både ipren, alvedon och mucoangin och nu blev det isbitar och sorbet. Blääääääääääääääääää. *snabbspolar 30 veckor*
    Krya på dig!

Och ät Alvedon om du känner att du behöver! Den där Aftonbladetartikeln var ganska överdriven i förhållande till vad de kommit fram i den där studien. Jag åt en del alvedon under graviditeten på grund av foglossningen, och läkaren (som beslutade om igångsättning) undrade om jag ville ha starkare tabletter de sista dagarna. Jag tackade nej, för jag tyckte att hade jag klarat mig utan det så långt så kunde jag klara några dagar till utan, men då sa hon att jag absolut kunde ta maxdos av alvedon i alla fall för "det finns inga studier som visat att det skulle innebära någon risk under graviditeten" enligt henne.
  • Oupsie

Nenne, ja eller hur Jävla bajsfoglossning! Min BM sa ju att jag skulle räkna med i alla fall 2 månaders återhämtning efter förlossningen, så jag får väl försöka ha lite bättre tålamod... inte min starka sida dock .

• BrudSommar2006

Jag dras ju med en del fysiska komplikationer från Iris födsel som gör att jag inte kan motionera eller ens gå så jättemycket, dels har jag en bäckenbotteninflammation som verkar bli permanent, jag tänker i vart fall inte ta fler kortisonsprutor, dels har jag ett diskbråck som de inte vill operera men som inte verkar läka ut heller. Jag kan fortfarande inte vända mig i sängen, har jag väl lagt mig blir jag liggandes om jag inte försöker ta spjärn och lyfta runt rumpan med händerna för jag kan absolut inte lyfta eller ens hasa bäckenet för det skär som en kniv i ryggen. Har jag gått mycket under dagen, säg mer en en halvtimmes promenad plus att jag kanske städat lite hemma, blir det olidligt att ens försöka ligga ner och sova. Jag kan heller inte stå riktigt rakt utan står/går lite lätt framåtlutad för det är som en låsning i ryggslutet som gör att jag inte kan räta på mig ordentligt. Så detta betyder ju att jag får fokusera mer på maten. Jag gissar att min skolios och lite olika benlängd inte hjälper till att få det att läka eftersom det blir viss obalans i kroppen redan från början. Onekligen drömmer jag mig ibland tillbaka till före juni 2007 för sedan dess har det bara gjort ont. Kiropraktor, naprapat, massage, läkarbesök, kortisonsprutor, akupunktur har inte hjälpt. Fast jag menade inte att gnälla om det, jag ville bara förklara att för mig så blir det mer matfokus än att motionera massor.

• BrudSommar2006

Har förresten fått rullstol efter båda förlossningarna, det har nog tagits för givet tror jag för efter förlossningen med Astrid hade jag säkert kunnat gå. Fast det var rätt långt till nästa byggnad dit vi skulle i och för sig, de kanske inte vill att några alls som just fött ska gå så långt, vad vet jag. Efter förlossningen med Iris fick jag ryggskott och kunde i princip inte röra mig på flera dagar, då var rullstol nödvändigt, helst hade jag inte rört mig från förlossningssängen!

• BrudSommar2006

Snigeln, det klart det vänder igen med lilltjejen, fast det gäller ju att stå ut under tiden förstås.

Parnassia, hoppas att det är på gång att lätta för er i alla fall, ni har ju kämpat länge nu.

Men vad gör jag uppe så här sent när jag är själv med båda barnen, korkat är det.

• nennesjuttioåtta
    BrudSommar2006 skrev 2011-02-22 22:19:57 följande:
    Jag dras ju med en del fysiska komplikationer från Iris födsel som gör att jag inte kan motionera eller ens gå så jättemycket, dels har jag en bäckenbotteninflammation som verkar bli permanent, jag tänker i vart fall inte ta fler kortisonsprutor, dels har jag ett diskbråck som de inte vill operera men som inte verkar läka ut heller. Jag kan fortfarande inte vända mig i sängen, har jag väl lagt mig blir jag liggandes om jag inte försöker ta spjärn och lyfta runt rumpan med händerna för jag kan absolut inte lyfta eller ens hasa bäckenet för det skär som en kniv i ryggen. Har jag gått mycket under dagen, säg mer en en halvtimmes promenad plus att jag kanske städat lite hemma, blir det olidligt att ens försöka ligga ner och sova. Jag kan heller inte stå riktigt rakt utan står/går lite lätt framåtlutad för det är som en låsning i ryggslutet som gör att jag inte kan räta på mig ordentligt. Så detta betyder ju att jag får fokusera mer på maten. Jag gissar att min skolios och lite olika benlängd inte hjälper till att få det att läka eftersom det blir viss obalans i kroppen redan från början. Onekligen drömmer jag mig ibland tillbaka till före juni 2007 för sedan dess har det bara gjort ont. Kiropraktor, naprapat, massage, läkarbesök, kortisonsprutor, akupunktur har inte hjälpt. Fast jag menade inte att gnälla om det, jag ville bara förklara att för mig så blir det mer matfokus än att motionera massor.

Vad dum jag är, det där har du ju berättat förut! Usch, vilken mardröm att inte kunna röra sig utan att ha ont. Jämt!
  • nennesjuttioåtta

Där sa du något, BS ? mot sängen!

• Oms

halloj tjejer...

datorn har blivit knäpp! den är skitseg i reaktionerna när man är inne på nätet idag, antar att den är sjukt överanvänd osv, har försökt rensa lite men men får se hur länge den låter mig sitta här...

jag har inte läst igenom så mkt, här har det pluggats, jobbats och bara umgåtts med familj o vänner - trevlig och jobbigt på samma gång, lustigt hur fort man känner sig trött igen efter en långsemester

Snorkis - såg ngt om alla hjärtans dag och oförstående människor. Jag beklagar att ni då o då stöter på dem som inte förstår er i er sorg. tyvärr tror jag att vi människor generellt har svårt att relatera till saker o ting vi inte vet ngt om. Det är super lätt att rent hypotetiskt kunna sätta sig in i ngt, eller att i teorin veta allt om ngt men i det verkliga livet är teori och praktik två helt skilda saker! Jag kan relatera lite till när man generaliserar våra invandrare när man tror sig veta hur det är att vara invandrare, leva med ngn bara för att man sätt en dokumentär om en familj som farit illa pga de är invandrare tex. Eller när man säger negerbollar bara för att man allltid har gjort det och själv inte funderar på/bryr sig eller förstår att andra tar illa vid sig. Detta är två helt olika saker men jag tror du förstår vad jag menar.

förresten så har jag både fött vaginalt och med kejsarsnitt och blir det fler barn blir det helt klart snitt igen. rehaben efter just förlossningen är generellt längre än efter vaginal men inte ngt som inte är hanterbart tycker jag (o då fick jag ändå infektion och ett oläkt snitt i ca 10 veckor!)

Hattis, september - allt bra med er?!

viktklubb o viktväktare, nutrillet, allevo, Modifast, Gi och LCHF och ISOdiet - jag har prövat allt genom åren! jag har ju liksom alltid varit överviktig, kom ut på 4,5kg ngt sånt, var tjockast i klassen genom alla skolår och har liksom alltid fortsatt så. har dock alltid tränat sjukt mkt genom åren fram till ungefär 5 år sen då jag helt plötsligt blev sådär sambolat /nygift och nöjd!... den nöjdheten slutade med 10kg plus helt plötsligt och sen en graviditet med nästan 30kg plus på det och ni kan ungefär tänka er hur nöjda jag är med det... ligger ff 20-25kg plus från tiden före 2007... känns ju sådär va?!

Jag är ju så sjukt ambivalent när det kommer till att välja "rätt" diet... oenasidan känns GI rätt för det äter ca 40% av jobbarkompisarna strikt efter. sen har vi kanske 15% VV oc lika många VK, ett fåtal allätare och ett helt gäng LCHF:are.... vad f-n ska man välja liksom? alla pratar så gott om "sina" dieter/matstil men samtidigt så baktalar man alla andras och jag kan helt galet hålla med om allt de säger ju!!

GI var det jag gick ned mest på. jag mådde jättebra och följde det strikt men det tog sjukt mtk tid att bokföra allt i datorn hit o dit när man inte kunde laga sin mat själv då (ej tillåtet med medhavd mat på det jobbet)

LCHF fick jag jättemkt energi av, jag körde det hela hösten 2008 och halva våren 2009 men gick inte ned mer än max några kilon. blev väl lite smalare generellt men inget viktras inte. mamma som följde samma gick ned 25kg på samma tid - helt galet och vi lagade exakt samma mat varje dag!

nu kör jag efter devisen att det som verkar gott äter jag och inte det andra typ... totalt ohållbart, varannandag GI varannandag VV typ... måste väl bestämma mig men orkar liksom inte. får laga egen mat till mig samt stå upp för vad jag vill äta varje lunch (vi äter ute) vilket gör det svårare att följa en diet...

nä nu måste jag logga ut och strecha lite - har jätteont i ryggen efter dagens träning ( som jag hastig o lustigt tog mig tid till) ska försöka schemalägga 3pass i veckan men det är svårt att få till det utan att tulla på jobb eller barntid helt klart...

• Oupsie

Lappis, tjohoo för att det går framår i kön! Och för att ert hus verkar poppis att bo i

Parnassia, säger som Kängu, skönt att se dig här, men jag hoppas också att Lilla snart vill sova bättre. Och krya på dig!

Snaily, hoppas att Yngla också vill sova mer snart! Kram på dig!

Vickan, vinkar tillbaka!

Tinga, köp blinget! De var jättefina tycker jag . Och välkommen hem till vintern .

Kängu, jag tycker att det är jättebra att du känner så . Jag känner mig för det mesta också ganska "nöjd". Det som störde mig något enormt under tonåren har jag lärt mig att leva med . Några kilon hade dock gärna fått försvinna...

Anågende vikt så tycker jag att det enda som har fungerat för mig är att dra ner på kolhydraterna. Körde enligt GI rivstart eller vad det nu hette, i några veckor, och började sedan äta lite mer kolhydrater. Men jag klarade inte av att äta så under graviditeten, då var det extra mycket kolhydrater istället . Får nog börja tänka lite på vad jag stoppar i mig nu, för jisses vad jag har blivit sötsugen sen Daisy kom . Kakor och godis, allt vill jag ha. Är ju något överviktig och jag hade gärna blivit av med några kilon, men till min stora glädje så försvann ganska många kilon snabbt efter förlossningen. Gick ner 10 kilo på en vecka . Så nu väger jag faktiskt mindre än vad jag gjorde när jag blev gravid, fast det lär ju inte hålla så länge till om jag inte gör något åt mitt sötsug.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!