• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77

Det kanske är värmen han är ute efter. Du får skaffa ett sånt mjukisdjur med vetevärmare i magen som han kan krypa intill Glad vi har ett sånt till Mira, jättemysigt. Doftar av lugnande lavendel med.

• fru AM

Men då skulle han ju somna när han får komma till oss. Tror tyvärr att vi får leva med detta problem. Tills han skaffar flickvän.

• Fossing77

Hi hi! Hoppas för er skull att han hittar en snarast Skrattande

• Soldemor
    Fossing77 skrev 2011-02-14 15:32:41 följande:
    Hi hi! Hoppas för er skull att han hittar en snarast Skrattande
    Finns väl ganska många presumtiva här i tråden!
  • nennesjuttioåtta

åh typiskt. Hinner inte hänga här med er  

• Fossing77
    Soldemor skrev 2011-02-14 15:41:04 följande:
    Finns väl ganska många presumtiva här i tråden!
    Aaahhh! Det är DET tråden är till för!! Skrattande
  • sweetstreet

Snabbt in sedan måste jag vidare.
    Ville mest säga att jag har hört att just delat sovrum mellan syskon är bra! De har då sällskap av varandra och i vissa fall kan det minska nattliga promenader till föräldrarnas sovrum.  
    Har till och med hört läsningar där man haft en enda stor madrass på golvet där båda syskonen sov tillsammans vilket de tyckte var jättemysigt. Särskilt om barnen vill ha nära kontakt med ngn annan människa när de sover. 

Vår lilla stora tjej har sover också nästan jämnt med oss. nu Hennes säng bredvid vår står rätt tom på nätterna...
    Men jag tycker att så länge man sover ok gör det mig inget. Det kan t o m vara mysigt. Och om vi känner att vi behöver få sova mer "ifred" så tar vi en natt eller två på soffan. Det går bra det med. 
    Det skiftar lite beroende på natt. Ibland far hon runt lite väl mycket och särskilt jag hamnar nästan i hennes säng då...! Men som sagt, dels vänjer man sig och så känner jag att nätterna ändå är såpass bra att jag inte har ngt att klaga på . Hon sover oftast nätterna igenom och vaknar kanske upp en eller två ggr och vill ha nappen. Annars är det rätt lugnt.

• sweetstreet

Vill dock skicka en KRAM til parnassia!!! :p
    Det låter oerhört jobbigt!

En av mina vänner hade problem med deras andra barn som en period vaknade upp VARJE natt och illskrek och var otröstlig ungefär mellan kl 02-04. Tror detta höll på i ca 6 månader!!! Det höll på att knäcka dem. Men så plötsligt gick det över. De vet fortfarande inte vad det var. 

Tyvärr har jag inga råd. MEN jag har även hört att läkemedel till barn ges ibland då det verkligen behövs men man är självklart noga med att inte ge det för länge. Jag tror att man inte behöver vara rädd för att ge sitt barns sömnmedel om det handlar om en kortare period. Det finns ju de personer (även barn) som kan behöva hjälp med detta en tid, men naturligtvis ska man vara vaksam och inte köra på med piller alltför länge. I samråd med bra läkare tror jag dock det kan vara bra OM de tror att det ev kan finnas ngn mer fysiologisk anledning. Eller även att föräldrarna kanske ska kunna få återhämta sig lite under en period också. Så inte hela familjen går på knäna för det är nog betydligt värre än att ens barn för sömntabletter under säg ngn månads tid...?

• viktualia

Ang syskon i samma rum, så minns jag mest hur nöjd jag var när jag äntligen slapp brorsan.. men då var jag nog 7 år...
    Här firas nog ingen hjärtdag.. men ikväll är det ett år sedan vattnet gick..
    Ore- skönt att höra att du är lite mer på banan!!! Kram!
    Kram också till Parnassia!
    Koko- om ni ska genomföra ett sånt megaprojekt så är det bra att prata med kommunen tidigt så att det inte leder till otrevliga överraskningar! Hör av dig om du behöver hjälp.. har ju vissa kunskaper i frågan

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!