• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • viktualia

Parnassia - gott att se dig här! Men kan inte vårdapparaten komma på nåt smartare än sömnpiller till Lilla?!? Och kan de inte fatta att sån här sömnbrist tär nåt fruktansvärt på föräldrarna?!? hm... har tyvärr inget som helst smart att komma med i själva sakfrågan... tycker mest synd om er!! KRAM!

• Fossing77

Parnassia - Usch! Låter inget vidare det där. Hoppas det blir bättre snart. Glad

• kängu

Parnassia, det låter jättetungt. Jag hade ändå övervägt att ge Lilla sömnpiller någon natt iaf- bara för att se om det hjälper. Men jag förstår om det känns knepigt!!

Jag sitter och BORDE jobba på mitt lilla sidoprojekt som förhoppningsvis kan leda till en projektansökan som förhoppningsvis ger mkt mkt pengar att forska för MEN istället sitter jag och surfar resor... suck vad trött man blir på sig själv ibland

• Mopedvin

Hattis - ja så där har man hållt på, "låtsasdruckit"... Det är en ansträngning men det är en av de grejer jag har varit som mest noggrann med under mina graviditeter, att inte dricka, och framför allt under de första veckorna när risken för hjärnskador är stor. Har även varit noga med ostar och allt som kan innehålla bakterier, varför chansa och "vara en cool gravid" som vissa tror att man är om man skiter i rekommendationerna (hoppas jag inte trampar ngn på tårna), de finns ju av en anledning (rekomendationerna alltså)

Parnassia - jag är ny här, men en flitig smygis... Jobbigt med kombinationen nytt jobb och sömnlösa nätter. Förstår att du tvekar till sömntablett men kanske det kan bryta mönstret? Hur sover hon på dagen? Sover hon inne hos er?

• Hattis

Gathus hoppar in efter lite skidåkning

Parnassia - heeej! Knepiga läkare du har träffat på som ger helt olika budskap. Min förhoppning när jag träffar läkare är att jag ska få någon sorts resonemang/råd av medicinsk karaktär. De frågade inte om/när du äter socker/kolhydrater om du ammar? Är det någon idé att minska på det efter exvis kl. 15 eller är det helt egalt? Sådant kunde de väl resonera om kan man tycka. Jag tycker att du är jättestark som öht fixar ett nytt jobb med dessa nätter. Kram!

Kängu -heja - kör på både forskning och resa tycker jag

Ja, 1-2 msk + ca 4 tsk = tot över kvällen ca en halv dl vin var ju inget jag tog för att "fuska" utan för att dölja. Problemet är just att man har ju inte direkt ngt mätglas i munnen så jag VET ju inte precis hur mycket det var. Till allt detta hör att jag är en ytterst ocool nojare. Att vara noga är lättare sagt än gjort.

• Mopedvin

Hattis - jag är impad över din och makens uppgfinnesrikedom!

• fru AM
    Hattis: den där mängden var ju verkligen inte mycket. Jag tror du och jag är ungefär lika nojiga men tänk inte mer på de små vinslurkar du fick i dig denna gång. Vilken vecka är det du är i? Snart kanske ni kan outa - så slipper du slurka i fortsättningen (och slipper noja därför också). Jag var jättenoga med ostar, rått kött o dyl - just när det gäller listeria mm så är det ju inte mängden "farligt" livsmedel man får i sig som är grejen (utan risken inträder ju med första tuggan om man råkar ha otur att få en ost med listeria i).När det gäller alkohol är det ju mängden som räknas. Jag menar inte att man ska dricka alkohol under graviditeten utan bara att det är en skillnad i risk jämfört med t ex listeriaostar).
  • fru AM

Snorkis: har du nåra fler trevliga väsklänkar att ge mig? Gillar som du läderväskor - men hittade ingen som direkt "talade till mig" på ri2k ... ? 

• Mopedvin

Am - precis, de mängder du drack Hattis var ju ingenting, de fastnade väl bara på tubgan typ men jag förstår att det känns litr kymigt ändå

• fru AM

Parnassia: Åh vad jobbigt det låter för er. Vi har haft våra duster med Hektor och vissa nätter är fortfarande helt galna. Men han sover numera oftast lugnt från 19 till 03 - men vi går ju inte direkt och lägger oss när han somnar ... När han sedan vaknar och skriker så hjälper det ibland med välling så han somnar om, men vissa nätter kommer han aldrig till ro efter det ... Vissa barn är nog bara så där tror jag. Han somnar ju själv på kvällen, efter saga,välling, puss och ramsa.
    Vi gör ju så att vi tar två nätter var med honom medan den andra får sova ut brevid Livia (så att hon ligger kvar i sin säng hela natten också). Jag sover då med öronproppar och är oftast helt borta för världen. På två nätter hinner man repa lite ork igen. Kanske något för er? KRAM!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!