• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

Vänner - de blir säkert sjuka båda två ändå. Så ingen idé att göra det svårare än vad du redan har det. Tycker det var lite tur i oturen att jag var den enda som spydde hos oss (o barnvakterna då). Resten av familjen blev lösa...

• Fossing77

Ha en härlig Hjärta-dag allihopa. Glad

Hattis - Jag plussade med Elliot dagen efter nollningen taigt slut. Var synnerligen kåraktiv och inblandad, dvs rejält onykter i alla fall 8 kvällar av 14 möjliga, plus att jag storrökte på den tiden. Åt ju piller så jag trodde ju inte jag kunde bli gravid heller. Där nojjades en hel del innan vi kunde konstatera att han inte tagit skada alls. Hoppas nojjan släpper snart. Glad

Ego - Vi hade en lyckad familjelunch i fredags, som avslutades med shopping innan vi åkte hem. Glad Blir en bra tradition att forsätta med. I lördags fixade jag alla hjärtans-frukost eftersom Elliot skulle till pappa och inte vara här idag. Det blev en uppskattad tillställning med muffins, presenter och blommor. Glad Calle som åkte och handlade på eftermiddagen kom hem med Anton Bergh-choklad till mig. Mums!

• Liten med Mindre

Vi tänkte ju inte fira något Alla hjärtans eller så - men jag är så vansinnigt sugen på en viss sorts praliner. Kanske ska köpa lite åt oss ändå. Och med tanke på makens magsjuka så kanske han inte är sugen...

• Vännerfan

Liten, Klart du ska köpa praliner!!

Själv har jag köpt en dörrskylt till huset då vi inte haft någon innan. Tänkte att det får bli lämplig present till maken, även om det är jag som vill ha en och inte han.

Nu sover båda barnen. Ska nog försöka göra det samma. Orkar nog inte bädda nytt utan får lägga mig i valfri soffa. Det var ju verkligen tur att jag hann ladda upp med sömn inför denna prövning. *ironisk*

• Ore

Liten: Slå till på praliner! Du kanske kan spara någon tills när maken känner sig sugen

Alla hjärtans dag firas inte i Casa Ore, men maken fick god middag i lördags kväll och igår spelade jag in hans favoritprogram utan att han bett mig, så han var rätt så nöjd ändå.

Kollade nyss av med en kollega (som vikarierade för mig när jag var föräldraledig), och han tyckte iaf inte att det fanns något mer jag kunnat göra i den situationen som chefen klagade på. Så nu känner jag mig ännu mer styrkt, och ska ta upp det med chefen nästa vecka...

Var förresten och kollade litet på babyjogger city mini-vagnen, och gillar den skarpt så jag har nog löst mitt extravagnsdilemma När den fyrhjuliga varianten kommer in i butik, vill säga

• fru AM

Mycket modest firande av Valentin här hemma. Jag surnade till på maken i lördags och det sitter i än, och jag tänker därför - möjligen - ställa fram en sån här i kväll. Till hela familjen, alltså: 

• fru AM

Så därför vill jag istället säga Grattis på Valentin, alla mina trådis-HJÄRTAN!

HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta(det där räckte nog till alla stammisar + ett gäng smygläsare!)

• fru AM

Kängu: Hektor har nog varit den som varit sämst på att sova av mina barn. Han fick ju ett ryck när han var 2 månader och började sova 8 timmar i taget men det höll tyvärr bara i sig några månader vad jag minns. Kanske fyra? 
    Han är extremt beroende av hudkontakt verkar det som - han sover oftast gott minst fram till midnatt. Då brukar han skrika till och kan då nöja sig med en liten klapp på kinden eller en vällingslurk. Vid 03 brukar hans röstinsatser och irritation vara lite större ... och då brukar vi ge honom en rejäl välling slurk och liten klapp och liten ramsa ... det kan hjälpa. Klockan 05 kräver han att få komma över till stora sängen (om han inte hamnat där förr, pga ren desperation hos föräldrarna). Tyvärr är han då så svältfödd på hud - att han då måste ligga och krafs-krafs-krafsa överallt där han kommer åt. Tror inte att någon av oss sover någon djupare sömn efter 05. Kan man skicka en 22 månaders i terapi för hudberoende?

• Liten med Mindre

Vad gäller gosberoende så måste jag få berätta om Lilleman o hans sovpåse.
    Lilleman har ju hittills inte hittat någon gose/snutte som används, förutom tummen. I höstas började vi använda sovpåse när han flyttade ihop med syrran. I dagsläget tror jag sovpåsen är hans snutte - för när han ser den drar han ner den på golvet och lägger sig platt på mage med tummen i munnen o snuttar en stund. Såååå sött (i alla fall sett med föräldraögon).

I lördags lekte vi för fullt i deras rum, och vid sovtiden halv ett så kröp han o drog ner sovpåsen från sängen och placerade sig på den...

Vad gäller Hektors hudberoende har jag inga tips. Gissar att han har gostrasor o annat som han känner sig nöjd med, och att hudkontakt för o somna är ett extra behov?

• _koko_

ore - Skit med jobbet, hoppas det blir bättre snart (antar att det betyder att chefen försvinner och det kanske inte är så troligt?) eller att du hittar något bättre...

oms - Mitt (förmodade) diskbråck sitter i svanskotan vilket är skönt eftersom jag inte har så ont och fortfarande är i princip helt rörlig tack vare det. Läste nyss på nätet hur många det är som kan gå omkring med diskbråck ovetandes, vilket är lite tröstande faktiskt, för när jag fick reda på det kändes det nästan som att livet var över... Har fått övningar av naprapaten idag som jag ska vara jäkligt noga med! Man har ju bara en kropp liksom, och just ryggen är rätt svår att vara utan...

muggles - Vi tänkte lägga guldgolv och ha diamanter i fönstren. Skämt åsido kostar det nog så mycket eftersom vi behöver byta uppvärmning, tilläggsisolera och byta fasad, lägga om taket (ingår ju iofs i den nya våningen), renovera nästan hela entréplanet (utom barnens rum och badrummet) och dessutom bygga en helt ny våning på ca 80kvm. Tittade som sagt på två hus i vårt område i helgen vilket var intressant, inget som kändes aktuellt för oss (snarare kände vi oss ännu säkrare på att vi vill bo kvar) men det ska bli "kul" att se vad de går för. Det ena gick ut på 6M och det andra 9M (fri sjöutsikt). Vi amorterar just nu 10' för att vänja oss vid högre boendekostnader, men det är ju inte jättekul när vi dessutom betalat 8' i månaden för elen de senaste månaderna... Det är kul att vara villaägare i sthlm nästan jämt...

parnassia - Lider enormt med er och hoppas ni hittar någon lösning snart. Förstår att det känns fel med medicinering!

Trevlig alla hjärtans dag till alla, gissar att det inte kommer säljas riktigt lika många blommor som vanligt den här dagen, svårt att få hem dem utan att de fryser när det är -18 ute...
    Jag tänker göra som Liten och köpa praliner.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!