• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kängu

Det låter jobbigt med Hektor också tycker jag! Har han alltid sovit dåligt?

• Ore

Parnassia: Det låter otroligt tungt, hoppas på en vändning (utan medicinering...) SNART!

Lappis: Den middagen lät helt suverän!

Hattis: Vilken bedrift att undvika vin så pass bra! Tror inte att den mängden du fått i dig är någon fara alls, så sluta noja över det

Ego: Har inte tänkt så mycket på jobbet i helgen. Eller ja, ganska mycket men ändå mindre än jag befarat. Tror jag ska vänta ut situationen en vecka till, och samla ihop mig och mina argument inför redan inplanerat medarbetarsamtal i början på veckan därpå.

Inser också att chefen var otroligt pressad, och antagligen överreagerade...? Oproffsigt som tusan, men mänskligt.

Kommer inte säga upp mig på stört, men garanterat intensifiera mina sökningar efter nytt jobb. Ska försöka börja med en rejäl inventering över vilka företag inom rimligt pendlingsavstånd som kan tänkas behöva en ingenjör, och så får jag helt enkelt skicka spontanansökningar

TACK så mycket, gulliga ni, för omtanke!!!

Och angående min chef så är det även mina ingenjörskollegor (manliga) som tycker att han har en hel del brister som chef, två´av de största är otydlighet och kontrollbehov/oförmåga att delegera. Detta innebär i praktiken att vi får "ta skit" för allt som inte går som det ska, men det tycks aldrig vara vår förtjänst om det går bra?

Jag tror mig i alla fall ha fått fler argument för att jag borde få slippa en del administrativa uppgifter. Hoppas att det går vägen... Kan ju även gå ner i arbetstid om jag vill, funderar starkt på det just nu...

• start september

Gathus (nej, nu får vi sluta),

vet hur det känns att noja. Men  - nu är det gjort - och mängden var kanonliten faktiskt. Bättre att titta framåt  - framåt kan du påverka. Jag är mer nojig för listeria än vad jag varit om jag hade smuttat på vin, håller med AM där.

Ore,

det låter som du samlat lite krafter iallafall. Du verkar rätt på det. Kram!

Parnassia, det låter så tungt så tungt. Jag förstår din känsla inför medicin. Jag hade i ditt läge gjort som Liten och försökt få hjälp med AW-metoden. Men bra att jobbet verkar bra.

• Parnassia

Tack för kramar och hejarop!

AM- Vi sover varannan natt i gästsängen (eller på madrass med sovsäck i källaren, när det är KRIS) och varannan natt i dubbelsängen och har jouren på Lilla. Att sova två nätter i rad och sen byta kan jag mycket väl tänka mig om Lillas sömn bara kunde bli liiite bättre och mer tillförlitlig för som det är nu blir jag nästan gråtfärdig av bara tanken på att gå till jobbet utan att få ha sovit hyfsat på två nätter.
    För det är ju också en del av problemet att maken och jag får sömnstörningar, den natten man sover i gästsängen och FÅR/ska/vill/måste sova kan man ju knappt det. Det är svårt att slappna av och somna, man vaknar massor med gånger, drömmer stressigt osv, man kommer inte ner i den riktiga djupa sömnen.
    Och när Lilla väl sover, drömmer Stora eller så stökar katten. Stora drömmer mycket och det har hon alltid gjort, så det kan vi inte göra nåt åt, men när Lilla väl är tyst i kanske två timmar så kan man ju ge sig sjutton på att Stora vaknar någongång under den tiden...

Och ammar gör jag inte längre Hattis. Men jag förstår precis hur du menar med att man vill att läkaren ska föra ett logisk resonemang likt det du beskriver. Men sådana resonemang har vi inte hört några exempel på.

Planen framöver är ett återbesök på barnmott för att kontrollera den lilla vätska som var i ena örat samt att imorgon kommer en "klok tant" från större BVC:t i lasarettsstaden på hembesök. Det ska bli intressant att få en sammanfattning av maken om deras samtal imorgon.

Kram igen och god natt!
    Ja, jag säger God natt, hoppet har ännu inte övergivit oss.
    Hjärta

• Lapinette

Parnassia - stor KRAM! Det låter verkligen supertungt att aldrig få sova.

Ore - låter förnuftigt med jobbet och vad skönt att du klarat av att inte tänka för mycket under helgen. Själv har jag kommit så långt att jag klippt ut två ansökningar ... men jag har ta mig fasen inte skrivit ihop något brev eller CV ... så jag lär nog missa sista ansökningsdag.

Dagen har för mig bestått av städning, träning, japanska och jobb. Är helt totalt slut i huvudet nu så jag tänker logga ut och lägga mig och läsa. Maken min har åkt till Barcelona efter en mycket pussig helg. Vi har inte varit ifrån varandra så här länge på 4 år

• Klockarbol

*vinkar lite utmattat*

Parnassia - Fy så jobbigt att få så dåligt sömn Håller alla tummar och tår jag har med förhoppningen att det vänder snart! ~kram~

Hattis - säger som dom andra, försök att inte fundera mer på det ytterst lilla vinet du drack. Förstår dock att det är lättare sagt än gjort...
    Jag var ju i 5e månaden när det upptäcktes att jag var med Yngsta så när chocken lagt sig så blev det nojor med stort N! Jag kör bil nästan varje dag så det är väldigt sällan jag dricker alkohol men visst hann jag med det under de där nästan 5 månaderna. Samt äta Hälleflundra för första gångerna i livet - 3 gånger tror jag att jag hann med - och det var jättedisskussioner om hur farligt det var för gravida då.
    Mest nojade jag över att jag hann ta en p-spruta under pågående process så att säga. Och inte fanns det någon info att få om konsekvenser av att ta p-spruta under pågående graviditet.

Hursom gick det ju bra och jag konstaterar att Yngsta har fortsatt att vara lika envis som hon var från början

I dag fyllde hon 9 år. Isses vad tiden går Förvånad
    Dagen inleddes med tårta till frukost och litet paket. Sedan åkte jag och flickorna (maken jobbade) till Sthlm och min mamma där det vankades Grön ärtsoppa och pannkakor till lunch.

Det var inte speciellt kul att köra - massor med trafik (har sportloven redan börjat?) och fläckvis snorhalt - så det blev pendel och buss till Dramaten där vi såg Lilla Sjöjungfrun.
    Jättefin föreställning, bägge ungarna sågfläckvis ut som starholkar och jag såg allt att det hölls en liten hand i smyg när det var lite läskigt
    Träffade dessutom en kusin till mig som jobbar på Dramaten, säkert mer än 10 år sen sist! Märkligt att det är svårare att träffa släkten som bor nära än de som bor i andra änden av landet...

Sedan kavades det hem till mamsen igen där det dracks kaffe och åts tårta medan potatisen kokade - man får äta efterätt först när man är vuxen och när man fyller år

Efter middagen halkades det hem igen för att avsluta kvällen med ännu mera tårta och paketöppning med hela familjen närvarande.

Tur att det inte fylls år oftare - jag är helt färdig...
    Mina handleder känns helt klart efter att ha kört 22 mil och resten av lederna i händerna känns stela, lite ömma och "torra" MEN det är helt hanterbart!!! Har inte varit tårögd av smärta på hela dagen förutom när jag korkat nog försökte fånga en tappad drickaflaska!
    Jag ska köpa en blomma åt sjukgymnasten som ger mig akupunktur Solig

Nattinatt tråden

• Liten med Mindre

Klockis - härligt att ackupunkturen verkar funka! O skoj med teater med barnen. Det vill jag ta mig för så småningom. (Fast just nu sitter Mindre ju knappt på rumpan mer än 5 min så det kan dröja lääänge innan det blir stor teater med mamma i alla fall. Dagmamman gör ju sånt nu.)

Hattis - hoppas du kan sluta oroa dig för festen och snart få slappna av rent allmänt. Vi vill alla tro att det går vägen nu!

Snorkis - glad att du föll för väsktröjan. Tur att du slapp se och gråta över alla mammas gamla fula väskor som tjejen får leka med. Fast det är ju toppen att ha dem som leksaker.

Parnassia - trist att det inte funkar för er. Finns det ingen sån där konsult som tipsades om här förut, som kan komma o ta över för er? Det är ju värt enormt mycket att få  hjälp!

Ego - hade sett fram emot att få ledig lördag efter alla dagar med barnen. Gymmet skulle ha inspriationsdag för all personal. Kunde varit skoj, och kanske inspirerat till att börja jobba igen. MEN - maken landade familjens magsjuka och låg hela dagen. Vad var oddsen att han skulle bli sjuk när det var 72 timmar sen jag var dålig när han kom hem? Måste vara lillemans lösa mage som sprider baciller. Så efter att ha fått stanna hemma (o passa barnen) hela fredagen pga snöstormen, så fick jag hela helgen med. Nu ser jag ju riktigt fram emot att resa på jobb i Tyskland en vecka utan familjen! (Enda fördelen nu då.)

• porchez

Och där försvann halva mitt inlägg... Måste rusa till jobbet men ville bara önska en bra alla hjärtans dag till er!!!

• Vännerfan

Parnassia, Jag tänkte också likt Liten på att ta hem någon och se om denne kan hjälpa er. Det är ju helt vedervärdigt att få sova så lite så länge som ni har gjort!

Ore, Detta med ditt jobb hade jag verkligen tänkt kommentera, för jag lider så med dig! Men nu låter det som att du har en bra plan. Hoppas du hittar ett ställe som uppskattar dig bättre!! (Själv har jag ju sagt upp mig på stört en gång, från mitt första jobb. Men då hade jag bara mig själv att tänka på, så då ansåg jag att jag kunde göra så, för jag mådde verkligen inte bra där.)

Oupsie, Jag tänkte på det imorse att det jag skrev om att man kan prova att bara amma lite kanske inte funkar än, när hon är så liten. Hon kommer väl tycka det är så himla fiffigt med flaska att hon bara vill ha den sen- det är väl så det kan bli för många... Hur som, så har du mina sympatier och jag vet ju hur det känns även om det inte är till någon tröst direkt...

Jaha, då ska jag se hur jag överlever denna dag. Maken kom hem igår, men jobbar idag, så det var jag som hade nattjouren. Först kom 4 högljudda sms till hans mobil mitt i natten (tror det var nåt spam-skit) och sen upp och springa till lill-prinsen ett par gånger som numera ställer sig upp när han vaknar och sen inte vet hur han ska lägga sig ner igen och som grädde på moset en Prins som blev kräksjuk och som kräktes ner alla täcken och kuddar och underlakan i dubbelsängen en gång och sen i byttan 3 gånger. Ska sätta igång tvättmaskinen nu och fundera på hur jag håller pojkarna åtskilda idag.

Ha en bra Alla hjärtans dag alla! Pussas för mig med, för det kommer inte bli några här hemma!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!