• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Lapinette

Snorkis - nu fick du mig att gå in på Biasia igen och maken undrade om jag ville ha en allahjärtans dag present (ja förutom middagen igår). Nej, men jag fyller ju år i maj . Nå vä, de jag gillar är Mylene AA5508 i cerise eller i blått eller AA5504 som finns i cerise och sen en väska som skulle pass utmärkt till jeans Jeanne AA 6802.

• Lapinette

Nu till F12 tasting menu - 5 rätter

PÅ VANDRINGSTUR
    anklever med rädisor, äpple och té på vinterörter
    - Bibert NV, Azienda Agricola Malvira, Piemonte, Italy

BAGAREN OCH HAVET 
    lofotentorsk med rom, cecile-potatis och tryffel
    - Achleiten Grüner Veltlinger Smaragd 2007, Weingut Prager, Wachau, Österrike

FJOLÅRETS ROVER
    dilammstek med syrade druvor, svedjerovor och grön senap 
    - "Tous Ensemble" Syrah 2007, Copain Wine Cellars, Mendocino, USA

OSTBODEN
    svecia, 28 månader, med pressat päron, kummin och havre
    - Poire Granite NV, Eric Bordelet, Normandie, Frankrike

VEDSPISEN
    choklad med majs, bränd mjölk och fänkål
    - Herite du Temps 2003, Domaine Singla, Roussillion, Frankrike

Favoriten mat:
    för mig, lammsteken med druvor och senap
    för maken, anklevern

Favoritvinet:
    - Grüner Veltlingern från Österrike tyckte vi båda. Som vanligt var vinet en diskussion och lite av en besvikelse från makens sida (han jämför alltid med vårt besök på Operakällaren) medan jag tyckte att vinerna gifte sig mycket bra till maten.

Och under övrigt borde jag tillägga att det blev klänning men jösses vad silke blir elektriskt, speciellt när det är kallt ute och med en kappa ovanpå. Kunde knappt ta av mig kappan utan att visa det heligaste. Jösses, hade fullt sjå att dra ned klänningen så den satt fast på benen istället för någon annanstans i lokalen .

• Oms

Mkt att kommentera som vanligt - och jag som bara skulle in en snabbis

PB - låter som om du verklgien behöver gå igenom det du gör nu (dvs terapiandet!) så bra att få ngn som kan, vet förstår, har ideér o tänker åt än utan att man själv behöver göra research, delegera, fixa o dona... Jag vet, been there done that. Idag är jag ute på andra sidan sen många år tillbaka men det händer ff att jag faller tillbaka  på detta ständiga fixande, kontrollerande, researchande och den ständiga lien "Jodå, jag fxar det"

Du har en lågn väg framför dig, det kommer att gå upp o ned men det är det som kallas livet kram på dig!

AM - men! Vad snopet med londonresan!! va, att planera, packa o ut till Arlanda o sen åka hem igen är ju absolut inget som ngn vill göra! MEn som sagt, det finns en mening med allt! Men det är inte alltid man vet varför.

KOKOSEN - har du fått diskbråck? var satt det? i Ländryggen? ca 25% av den arbetande befolkningen i Sverige har diskbråck men bara 10% av de som har det känner till det. Det kan komma o gå genom livet o ibland ger de fruktansvärda symptom med kraftiga känselnedsättningar o tom förlamninga rom det är riktigt riktigt illa. Ofta artar de sig i lite domningar, myrkrypningar, köldkänsa etc då o då i kroppens perifera delar. Jag hoppas att du har en mildare variant och att de går tillbaka snart! Operation runt ryggmärgen ska man undvika om det inte är absolut nödvändigt för att man ska kunna ha ett drägligt liv! KRam på dig med

• Fossing77
    Klockarbol skrev 2011-02-12 00:56:06 följande:
    Det är inte utan att jag från gång till annan hoppats att sköldkörtelproverna ska visa på nåt tjall - rackarns vad det skulle förklara mycket
    Skämt åsido, har mycket struma i släkten och testas stup i kvarten men hittlills sköter sig sköldkörteln som den ska. Fast jag har haft en inflammation i sköldkörteln en gång och fick alla symptom på överproduktion le grande  över en helg, trodde på fullt allvar att jag fått hjärtinfarkt!

Dessutom är jag både förvånad och arg över att det inte testas rutinmässigt med tanke på hur vanligt det är. Vänninan som precis fått barn (mer än 10 år sedan) sökte läkare och fick höra att "det kan bli så när fått barn, hormoner du vet" av de 2 första läkarna. Tredje läkaren suckade och skickade henne på provtagning med resultatet att det blev operation inom 2 veckor (vildsint överproduktion)  och hon höll på att stryka med...
    Vännen som så sent som i början av förra året fick tunga psykiska diagnoser, bla schizofreni, visade sig i höstas ha struma... 3 av 4 diagnoser har nu strukits.
    Ja, det är vanligare än man tror. Jag har medicinerat sen 1997, fick diagnos mitt i studentexamsveckan. Trodde ju det var festandet som orsakade tröttheten Flört dock var knölen på halsen svårförklarad... Men det tar ett tag innan man är tillbaka. När jag var med Mira nu så testades jag var fjärde vecka för att ha rätt dos genom hela graviditeten, ett himla schå nu när de upptäckt hur brist påvekar fostret. Men det är ju bra att dom kollar. Glad
  • Oms
    Lapinette skrev 2011-02-11 15:15:24 följande:
    Ja .. vilken jäkla hamster??!!!

nenne, ska nog förklara för dig eftersom du verkat ha snöat inne. Om jag skriver casa Mop ... och sonen heter Edvin så tänkte jag att hos er är det casa nenne ... och jäklarns då borde ju er son heta sjuttioåtta och inte åtta.
    som jag har skrattat åt detta Vicken jäkla hamster, hahaha. Ser framför mig ngn svensk sitcom eller liknande

det blir ju så extra roligt när man ser på det såhär efteråt när man först följer missförstådn o sen förklaringarna
  • Oms

Ore - vad har hänt på jobbet? JAg vet ju att man inte har vista uppskattnign för dig, visst var väl din tjej lite anti dig för att du var tjej och hade åsikter va? elelr minns jag fel?

Snigel - flytt till Sthlm? vad spännande och grattis till makens jobb!!! härligt! jag har tyvärr inget tips till dig ang boende så här på rak arm mn hör jag ngt så inboxar jag dig!

AM - underbar länk om white trasch jag och några tjejer till som jag egentligen inte känner alls började skriva i en tråd på familjeliv för några år sen om just White trash, dvs vi drev med hela grejen och låtsades vara karaktärer ur whitetrash världen (du vet festa upp socbidraget på lokala pixxan, bli full på happy houröl och sjunga fel på karaoken samtidigt som man står där i en body och trikåkjol från Ellos och söndersprayat hår och flirtar med Conny som just bjudit Dunken och Fisen på en Jäger för pengarna han van på spelautomaten) Vi hade otroligt roligt i våra karaktärer och skrev intensivt i ca 1v tills vi blev varnade av FL's ledning då vi blivit anmälda av de som tog illa ivd sig. Då kändes det inte lika roligt längre, och vi fick nog oss en o en annan funderare om än att vi skämtat om ytterligheter (tyckte vi)

• Oms

Sköldkörteln har man under utrednign på mig med... jag har värden som går upp o ned mellan 1,4 -- 4,8 änsålänge, får ev nya värden nu på måndag då jag ska till läkaren. JAg mår bra så jag medicinerar inte om än att det inte alls är bra att värdena går upp ned så kraftigt om än att de inte går för högt...

Ang Chefer som suger så finns det många, jag är ju facklig och i torsdags o fredags blossade det upp en stor konflit med en av mina närmaste medarbetare och henne nya chef sen 14dgr tillbaka... på måndag blir det möte med henne, den dumma chefen, hans chef och en facklig representant ( inte jag då jag är hos läkaren då) Han har varit så oförskämd, pratade om att hon är alldelss för negativ o sprider en dålig stämnng i det nya teamet o det ska hon lägga av med! (hon är en superpositiv person som bara ifrågasatte hans ledarskap i en fråga) så att hon ville säga upp sig på stående fot och när hon sa det så blev han än mer oförskämd och sa att "jo ibland kan det vara bra att se sig om efter ngt nytt...

chefer... de kan vara svåra iaf mellanchefer... maken är ju chef över några anställda men han  e ju alltid så förstående så de har nog inte upplevt honom särskilt chefig, om än att han förväntar sig att man gör ett bra jobb.

• Oms

sådär, nu e jag ikapp

datorn ska nu övertas av dottern som gör engelskaläxan i raketfart så att hon sen kan åka till kompisar o sova över ikväll, hon skulle varit hemma hela kvällen ojobbat med detta men om hon är felxibel kan jag också var det

DEt är nämligen så att dottern tillsammans med maken och dotterns 2 närmsta kompisar ska åka till Manchester och gå på Justin Bieber konsert nu under 2 dgr i mars - detta är vår 15-års present till dottern och hon vet att det är en bra bit mer än vad man normalt kan förvänta sig som 15-åring så hon har lovat att lägga på ett kol när det gäller läxorna - seeing is d believeing Håll tummarna för att det blir så!!

• smint

Pb: ja det var hemskt att läsa den artikeln, fy fasen helt enkelt ljuvligt väder, men jag och Hugo stannar inne då det är lite väl kallt. Lappis: åh så gott det lät med all mat, jobbigt med klänningen ore: usch vad jobbigt med chefen, hoppas det löser sig. Oms: bra morot för dottern, vilken fin present till henne.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!