• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oms

Engelska läxan för första halvan av vårterminen är för Stora Dotra i vart fall starkt påbörjad! Hon skrev idag klart om Obama, Thanksgiving, Miley Cyrus och midsommar - en bra början på det som sen ska bli ett genomarbetat kompendium . Uppgiften heter "a year abroad" och det innebär att de ska vara utbytessudent i ett land och då beskriva historiska händelser, kända personer, stastsskick, natur etc om det landet de ska till o det lndet de kommer från. vidare ska de ha grupparbete, intervju, eater och prov på detta och varje del betygsätts för sig och ihop...

JAg har idag haft tvättstugan och lekt i snön med lilltjejen samt gjort en lasagne som jag inte blev nöjd med. JAg förljde ett annat recept och jag gillade inte smaken så mkt tyvärr. jaja, den gick o äta iaf och lilla Mathilda som älskar ketchup hon var nöjd över att det var pasta med sås som hon sa.

Idag har maken varit på jobbsökarmässa inne i stan. Han är ju så sjukt trött på att göra det han gör så han har beslutat sig för att göra ngt annat och behövde lite uppslag och ideér. Han har lämnat ut sitt CV till några arbetsgivare och ska ikväll regga sig på lite jobbsajter som han fick tips om där och sen får vi hoppas att man finner honom tillräckligt intressant så att han blir kallad på intervju. Det är hans tur nu, han är ju nästan klar med skolan och han har nu arbetat deltid i 2 år bara för att kunna hämta o lämna på dagis varje dag men nu är det hög tid för honom att få "förverkliga sig själv"

• Oms

AM - en Mason Pearson är jag uppväxt med mamma använde den jämnt på mig och mitt då långa och tjocka linfärgade hår med självfall ( sen fick man barn o så var det håret ett minne blott...dj-vla ungar )

Jag hade ju otroligt vacket hår som barn så visst kan det ha varit lite av borstens förtjänst? vem vet?

PB - men usch o fy! jag tänkte att du har väl ingen storm elller risk för storm där nere nrä jag läste att du skulle ut o sjussa till träning o hämta maken eller vad det nu var ( minns inte exakt) men så var alltså inte fallet! läskigt att vara ute o köra i det vädret. Själv följde jag väderleksrapporten varje minut typ från det att jag vaknade igår morse, jag visste ju att vi skulle drabbas här i sthlm men hur mkt var ju oklart, dock hade de ju sagt oliak varaningar på nyhetern och på nätet men seeing is d believing helt klart JAg kom smidigt såväl till som från arbetet så jag har inte märkt av vädret igår så mkt men jag vet folk som satt fast i många timmar här o där - ett riktigt skitväder!!

• Hattis

Fy vad läskigt det lät PB! Vad skönt att ni är hemma oskadda. Jag har varit med om ngt med liknande dålig sikt och plötsligt underkylt regn. Så himla läskigt att inte se! Så läskigt att köra 30 på motorvägen och hela tiden vara rädd för att få sladd eller att en långtradare ska komma och mosa en bakifrån ändå för att man kör så långsamt och inte syns. Jag minns paniken att bara vilja komma därifrån.

Lappis - lät som en schysst valentinmiddag

Jag har lite ågren idag efter gårdagens lite större fest med sittande middag (50 pers) där jag körde grejen att inte neka alkohol (det serveras mig utan att fråga eftersom jag alltid vill ha vin). Smuttade ca två tsk skumpa, gick på toa och hällde ut två tredjedelar av glaset, maken bäglade i sig sin fördrink till det var en sjättedel kvar, vi bytte (obemärkt tror vi) glas, jag smuttade kanske tre tsk till, det fylldes på vitt vin två gånger i fördinkglaset som var ett champagneglas, jag skålade två gånger och tog då ca en tsk per tillfälle och kanske mellan diskreta byten till makens glas sammanlagt 1-2 matskedar max utöver det. Till det drack jag en ramlösa, ett och ett halvt glas läsk och åt massor av buffémat, hoppade förstås den gravade laxen, rostbiffen, parmaskinkan och osten, drack en kopp svart kaffe sedan. Maken påpekade att han sett att det minskat i mitt glas - som ju var ett smalt champagneglas. Han ligger och sussar nu, möjligen lite lätt bakis, det är absolut inte jag men jag mår ju lite illa och är jättetrött ändå.Har just svalt min pillercocktail som nu även innehåller järn på order av BM. Det är verkligen skit att vara gravid på alla sätt tycker jag och ändå har jag det (peppar peppar) inte på långt när så jobbigt som många här har haft. Jag önskar att jag vore sjöhäst. Tror att maken skulle klara både graviditet och förlossning mycket bättre.

• fru AM

Gathus: vad jobbigt att du mår så illa! Vilken vecka är du i nu - om man har tur så går det över efter första trimestern. Maken o jag körde tricket att byta glas på en fest. Det var lite väl tidigt att outa graviditeten och han exfru var på samma fest så vi var tvungna att ligga lågt (om inte annat så för hennes skull). Vad vi inte hade räknat med var att han - givetvis - blev aspackad av allt han trattade i sig ... Dels för att "rädda" mig och dels av anspänningen av att ha arga exfrun där...

• fru AM

Och "Gathus" ät vad iPaden vill döpa Hattis till

• Lapinette

AM - jag satt här och tittade bakåt i tråden om vi fått någon ny medlem à la Gathus .

• viktualia

Hattis - lägg ner all ågren och tänk på att det finns länder där rekommendationerna säger att det är ok att dricka lite vin under graviditeten. Heja dig!!!  Det var för övrigt den enda fördelen med att jag mådde så in i bängen illa. En enda fest - brorsans bröllop - var jag tvungen att dölja att jag inte drack... vilket var skitenkelt eftersom någon i sällskapet var tvungen att köra till hotellet sen. Efter det var jag outad och slapp grubbel... (jag var ju tvungen att avslöja mig på jobbet redan i v6 eftersom jag mådde så himla pissigt).

• Fossing77

Hattis - håller med Vickan. Glad Restriktioner fanns ju knappt när vi själva låg i magen och alla vi har ju blivit helt okej och normala ändå Flört  Skämt åsido... Det är alldeles säkert ingen fara alls, det var ju inte som att du drack en hel flaska vin heller. Illamående suger för övrigt, jag hoppas det går över snart. Allt blir så mycket lättare bara magen slutar gå i vågor. Glad Om det är till någon som helst tröst så hade den manliga delen av det mänskliga släktet inte alls klarat att föda eller bära barn.

Värdelöst vetande nr 1: Kvinnor har en extra rörlighet i ryggraden i svanken som gör att ryggen klarar vikten och att hålla balansen trots en stor mage på framsidan, männen hade helt sonika ramlat framlänges eller gått av.

Värdelöst vetande nr 2: Män har en betydligt lägre smärttröskel än kvinnor, jag hade inte velat hålla handen vid en sån förlossning. Flört Fast hade det varit männen som födde barnen hade de med strösta sannolikhet utvecklat vansinnigt effektiva smärtlindringsmetoder för att överleva. Hi hi...

Nä, hoppas du  mår bättre snart och kan klappa dig på magen och tycka att det är rätt mysigt ändå. Glad

• Parnassia

Hej allihop!

Jag saknar er och allt prat här inne och det värmer att ni undrat hur vi har det.

Livet snurrar fort och nya jobbet kräver än så länge stor koncentration och mycket energi men jag tror att det kommer bli bra när jag kommit in i det ännu mer. Det känns iaf som att pusselbit efter pusselbit faller på plats när det gäller nya rutiner och arbetsuppgifter.
    Lilla sover fortfarande sämre än sämst. Nu är det en månad sedan vi tog bort napp och nattvälling i vårt försök att hitta någon lösning. Men vi märker ingen skillnad. Tanken har frestat att ge henne iaf nappen tillbaka, men hon sov ju dåligt även med den.
    Vi har provat AW men efter typ tre veckors slit utan mycket tillbaka tryter motivationen. Maken och Lilla har träffat två läkare. Den ena gav läkemedel som alternativ om det inte ordnar sig snart men jag känner mig väldigt emot det. Det känns som att ge sin bebis knark ungefär. Den andra läkaren tyckte inte Lilla var en kandidat till läkemedel eftersom hon är en glad, frisk och nöjd tjej på dagarna. Han gratulerade oss istället till ett glatt och aktivt barn och menade att "det går över". Det känns ju på sätt och vis roligt, men NÄR går det över och hur länge orkar vi.
    En typisk natt vaknar hon ca 7 gånger och behöver i typ 90% av fallen "åtgärdas", alltså hon somnar inte om själv utan att man får stoppa om, ramsa, lägga ner, hålla i eller nåt annat. Mer än varannan natt har hon också en "vakenstund" på mer än 20 min, alltså hon krånglar, skriker, gnäller, gråter eller grejar minst så länge innan hon somnar om.

Någon som orkat läsa ända hit.
    I vilket fall kan man sammanfattningsvis säga att vi börjar gå på knäna och gör inte mycket annat än sådan vi måste.

Just nu sover hon middag, jag surfar, maken snickrar bastu som snart är klar och Stora på kalas. Jo, just solen strålar också i jag hoppas på en liten sväng på skidorna i em.

Säger också stort grattis till Oupsie och Smint!! Hoppas ni mår bra!!

Hattis, jag tycker du kan vara helt lugn, jag fuskade också någon gång. Som sagt i andra länder finns inga rekommendationer likt de svenska.

Såg nåt om att Snaily ska flytta. Har maken fått jobb? Kan någon berätta för mig!

Har jag missat nåt speciellt annat??

Kram på er allihop!

• Vännerfan

Är själv med barnen i helgen, så inte mkt tid att hänga här.

Parnassia, Kul att höra ifrån dig, men fy så jobbigt ni har det!! Har inga råd, men varma kramar iaf!

Oupsie, Tråkigt att foglossningen fortf sitter i. Ett alternativ du möjligen vill ta med i beräkningen är att bara amma lite, kanske 1-2 ggr per dag. Då får du ju amningens födelar samtidigt som foglossningen förhoppningsvis blir mycket bättre mot att helamma. (Jag själv märkte stor skillnad när jag gick ner från 3ggr per dygn till 1 på kort tid.). Och blir det inte bättre då, får man väl anta att det inte blir bättre av att sluta helt heller.

Snorkis, Härligt att läsa dina inlägg där mycket av den gamla Snorkisen lyser igenom med bra shopping och dyl.

AM, Fy så trist att du inte kom iväg till London! Det som du sett fram emot så länge. Hoppas du kommer iväg en annan helg i stället.

Nu ska vi nog ta oss ut en sväng.
    Kramar

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!