• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Åh så sött med sovpåsen!

Sömn är svårt. Vi har en tjej i föräldrasängen permanent numera, beroende på flytt och renoveringar som gjort att inget annat rum finns pa samma våningsplan för tillfället.  Hon sov själv i eget rum i allafall mesta tiden mellan 7 månader och 15 månader, sen blev det så här. Vi sover oförskämt bra trots det, hon skiftar vem hon vill krama och hon låter bli att krafsa eller nypa om man säger NEJ tydligt. Men jag ser till att det är superkorta naglar för det gör djävulusiskt ont det lilla hon hinner. En fördel är att vi löser uppvak med minimal föräldravakenhet vilket varit bra för oss.  Men hade vi kunnat hade jag haft henne i eget rum brevid oss såklart.   

Vi funderar på hur det blir med ett syskon om inte två rum på samma plan är färdiga - krisar det får vi lägga Pappa och stor tjej på annan våning men det är inte helt lyckat, kanske är det ändå ett steg mot att hon sover själv i ett rum igen. Eller också lär man två stycken sova i samma rum samtidigt? Nu drömmer jag helt fritt - hoppas ju så den här gången även om inget är givet.

Ska man satsa på ett stort rum att dela eller två små redan från början? Vad säger ni som har två barn? Vi är lite i valet och kvalet för tillfället. Vi kommer sätta fönster så att det går att dela av det större rummet på sikt.

Och renoveringsbudget för totalrenovering med utbyggnad är grym i Sthlm. Vi gör nog liknande som Koko, men inte tak och alla fasader och hoppas hamna en bit lägre. Vi byter fönster också, inte helt billigt heller.

• Lapinette

kokisen - ja, tänk om jag fick göra det (lönen)! Har inte fått löneförhöjning på 2-3 år. Lägenheten i vårt hus har ett utgångspris som ligger 1,8 msek under det som min bror + sambo är intresserade av och det skiljer 5 kvm i yta . Men så är de endast (verkar det som) ute efter vindsvåningar .. där man inte kan stå rakt när man ska borsta tänderna. Jag är aldeles för praktiskt för det även om det är läckert.

• Liten med Mindre

September - vi har barnen i samma rum och det har gått över förväntan. Känner mig lite kluven inför projektet att ta bort nattblöjan när man måste in o bädda om och så. Men annars känns det mysigt att lägga dem samtidigt.

Det enda som stör oss är att Mindre inte direkt håller tyst när hon vaknar tidigare än 7 när vi "väcker" dem. Så vissa dagar väcker hon Lilleman med sitt hojtande och höga sjungande. Hon har ju fortfarande spjälsäng och stannar i den för det mesta, trots att hon kan klättra ur.

• _koko_

september - Ja just det, fönstren ska bytas också, glömde jag skriva det. Våra barn delar rum och jag inbillar mig att det är en trygghet för dem. Enkelt att lägga dem samtidigt också, en person kan lägga båda. Kommer inte ihåg när lillebror flyttade in i connys rum eller hur vi gjorde men det blev iaf inga protester från connys sida.
    Förstår att det är svårt att inte tvivla, men jag hoppas iaf så jag blir smurfblå!!

lappis - KÖP!

• _koko_

Vi har ingen brådska alls att ta bort nattblöjan, conny känns långt ifrån redo eftersom hans blöjor är blytunga på mornarna.

• Lapinette

kokisen - vi får se .. det blir i sådana fall att göra samma arbeten om igen, som vi gjort i vår lägenhet dvs höja blomsterbänk i vardagsrum, sätta in spots och så renovera badrummet. Köket ser jättesnyggt ut, bättre än vårt. Sen saknar jag vår klädkammare men annars är lägenheterna väldigt lika. Dock ligger denna två våningsplan ned .. jag ääälskar vår utsikt (trots att våra trevliga gaygrannar har flyttat och de nya är supertråkiga ).

• muggles
    Lapinette skrev 2011-02-14 13:26:57 följande:
    Trist med sån chef! Jag har aldrig haft en riktigt bra chef men de har inte på något sätt varit dumma eller elaka. Jag arbetar just nu som min egen chef och det är en av anledningarna till varför jag stannat kvar här så länge. Jag sköter och driver mina projekt precis som jag vill. Frågar aldrig om hjälp eller semester .. som sagt är precis som en egen fast jag har en månadslön.
    Detta kunde varit skrivet av mig
  • Lapinette

Makens brors familj har gjort så att barnen sover i samma rum och så har det andra rummet som lekrum. Som kokisen skrev enkelt att lägga dem samt att båda är mörkrädda så det känns nog bättre att få sova tillsammans. När de blir äldre kommer de att vilja ha egna rum och då är det ju enkelt att göra om lekrummet till sovrum.

• Lapinette

mugglan - En av anledningarna till varför jag fortfarande är kvar här. Fast jag ska ju äta lunch i nästa vecka med min fd chef och då (när han erbjuder mig jobb ) begära en chefstitel (fast jag har redan en här .. men inga underordnade) och en rejäl lön. 

kokisen - vi har ju blivit erbjudna att köpa vinden men tyckte det blev för dyrt samt att vi då inte hade något behov av större. Och grannen som har en etta bredvid oss är nästan aldrig där. Vi förstår inte varför han inte sålt lägenheten och speciellt då vi mött honom på stan med en tjej + barn.

• Liten med Mindre

koko - blytung är bara förnamnet för nattblöjor... Jag ser också att projektet ligger i framtiden. Men vi pratar om det när Mindre ibland kommer på att hon inte vill ha blöja. Sen glömmer hon det tills det är tandborstdags.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!