• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • start september

Inget spännande alls på g hos mig idag om man inte räknar VAB och snö!  VUL på onsdag däremot och det känns väl som 50/50 att det finns något fint där.  

Jag tackar min lyckliga stjärna att maken nu sitter påå planet som gick i tid och det är inget förseningsmeddelande. Han har en bil inomhus på Arlanda så bara han kör försiktigt sen så har jga goda chanser att få hem honom vilket idag känns som en vinstlott. Jag måste nämligen jobba ikapp min VAB ikväll eller imorgon och hade han inte kommit hade det blivit elände.

All denna snö (20 cm sedan 16 igår) vill jag inte skotta för att få ut bilen, vi är så mesiga med den här graviditeten så det inte är klokt och det känns knepigt att vara inskottad. Vi har stor uppfart som skottas för att få ut bilen och dessutom gör plogbilen vallar som fryser. De plogade 22.17 samt 04.15. Hur lätt är det att ta den med en gång?
    Närmaste grannen stod med spett imorse för att få bort den hos sig.

Om nån kan handla blir det ryggbiff  (frusen, alltså kan den vara blodig mohaha) med chilibea och ugnrostade grönsaker ikväll tror jag. Är vi lata och jag är jobbstressad blir det pizza till dotterns glädje.  

• passionsblomman

Blodpudding är jättegott! Min son älskar det också och när han var liten stod han alltid vid skärbrädan och krävde att få en kall skiva att äta ostekt innan själva middagen..

Han har vid tillfällen försett sig själv med ett par tuggor direkt från hela puddingen med, när det funnits en öppnad och han vaknat och inte orkat vänta på morgontrötta föräldrar. (Nu pratar vi mycket liten pojke här.)

Syrran däremot, sa när hon serverades denna delikatess, med ett mycket bestämt ansiktsuttryck vilket inte tålde några emotsägelser: "mamma, jag äter inte svart mat".
    Därmed punkt och slut. Det är för övrigt den enda mat hon-eller någon annan i familjen, sluppit undan. Annaars har man ätit det som ställts på bordet i min familj. Eller varit utan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • start september

Men AM, vad trist! Men vad skönt ändå att du inte fastnar därborta. Är det något engelsmän inte kan så är det att röja snö, tänker på hur det var före jul.

• Mopedvin

Lappis - sugen på nåt fort och enkelt... Men vi bar nog bestämt oss för räkmackor, lagom simpelt och rätt gott!

• fru AM
    start september skrev 2011-02-11 13:04:35 följande:
    Men AM, vad trist! Men vad skönt ändå att du inte fastnar därborta. Är det något engelsmän inte kan så är det att röja snö, tänker på hur det var före jul.
    Det måste vara en kunskap de delat med sig till sina kollegor på Arlanda av då ... Tydligen var bara ett startfält skottat så det fick alla avgångar dela på ...
  • start september
    fru AM skrev 2011-02-11 13:37:29 följande:
    Det måste vara en kunskap de delat med sig till sina kollegor på Arlanda av då ... Tydligen var bara ett startfält skottat så det fick alla avgångar dela på ...
    Skillnaden är att med samma snömängd håller Arlanda ett öppet och engelska flygplatser allt stängt.  Men visst, idag räckte inte det för dig det förstår jag.

Jag tror som du på ödet. Hoppas att det händer något fantastiskt hemma i helgen!.
  • muggles
    FruCicci skrev 2011-02-11 10:05:17 följande:
    Mugglan, bra vinlista, jag noterar själv
    Och vad härligt att sovrummet blir klart nu!
    Hur gör ni med twinsen, ska de ha ett rum tillsammans sen eller?
    har ni dem hos er i början?
    De ska få vårt gamla sovrum (el alltså det vi har nu). Tillsammans till en början. Jag tror de kan ha samma rum i ganska många år. Vi har (kommer att få iaf när nya sovrummet är klart) 3 sovrum på övervåningen och ett där nere. Så ngn får flytta ner så småningom, om det blir vi el Moa el ngn av tvillingarna återstår att se...

Cicci: karpaltunnelsyndromet. Jag hade skenor med Moa också. Pga vätska fylls en nervtunnel så att nerven till handen kan komma i kläm om man böjer handleden. Och då man svullnar mer på  natten så ska man ha skenor som håller handleden rak så att inte fingrarna domnar bort (kan bli kroniskt).

Koko: 3-4 milj?! VAD är det ni ska göra som blir så dyrt? Bygga ut i 3 vån eller?
  • muggles
    FruCicci skrev 2011-02-11 10:30:54 följande:
    Koko, härligt att det är lite bättre med allt och att du ska tillbaka till naprapaten!

Mugglan, jag vill klappa din fina bebismage! Så cool när båda sparkar där inne! 2 stycken!!!!

Lappis, de ska sluta snöa efter lunch så jag tycker klänning!
    Ja kom förbi bara så får du klappa! De är ganska livliga nu för tiden. Sparkade till flera ggr när BM mätte hjärtfrekvensen idag
  • Lapinette

kokisen - har nu inhandlat blodpudding !

mugglan - ahhh det är därför du har skenor om natten. Är det jobbigt att sova så? Jag menar om man rör sig måste det väl ändå vara ivägen. Eller det kanske är något man vänjer sig vid.

mopedvin - räkmackor är väl inte enkelt .. tänker på allt pillandet med räkorna.

• snaily

Hej hela tråden!

För nästan första gången i mitt trådliv har jag inte kunnat läsa ikapp! Och det sorgliga är att jag inte kommer hinna det framöver heller - typ nånsin, som det känns just nu!

Så - förlåt för alla missade kommentarer.

Har uppfattat att PB kanske har sköldkörtelproblem?? Min syster har det men innan hon fick diagnosen trodde man att hon hade panikångest och alla möjliga psykiska besvär - som försvann så fort hon fick medicinering mot sköldkörtelsjukdomen.
    Kram på dig hur som helst!

Hattis
    Nej, de har fortfarande inte ringt tillbaka från tingsrätten, jag ska försöka ta få tag i dem idag igen.

Nu till saken:
    Maken har fått det där jobbet han var på intervju på i veckan! Och det är ju bra - även fast jag nu börjat vela enormt och känner inte att jag vill flytta längre, men men, nu är det ju bestämt... Men, han ska börja redan i slutet av mars!! Var fasen ska vi BO?!?

Vi letar hus på landet, någonstans i norra Storstockholm, Norrtälje-, Uppsala- el Enköpingstrakten funkar också. Men vi lär ju inte hitta något vi vill och kan köpa precis NU, så behöver en tillfällig lösning framöver. Har kanske en hyreslägenhet på gång men inte förrän 1 juni och fram till dess behöver vi något ännu tillfälligare så att säga. Så, om någon känner någon som har en bostad att hyra ut med kort varsel - som är djurtillåten! - så är vi väldigt intresserade!! (fast jag kommer nog inte kunna läsa i tråden varje dag så OM det mot förmodan är någon som har något tips så inboxa eller maila eller så)

Nu ska vi iväg och titta på ett hus som vi kanske kan få hyra i april månad bara, bättre än ingenting. De första veckorna får vi i så fall bo hos mina föräldrar (inte SÅ kul...), men sen måste vi ha något i maj också.

Gaaaah! Jag har inte ork för det här projektet! Sagt till maken att han får projektleda nu och bara delegera små små uppgifter åt mig. Jag har ju fullt upp med att försöka ta hand om Yngla så jag vet inte hur vi ska klara av den här mastodontflytten.

Idag skulle vi åkt norrut, till Dalarna, men vädersituationen var ju sådär kan man säga, så vi har inte kommit iväg. Försöker åka dit imorgon istället, blir bara en snabbvisit där.

Kram på er alla!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!