• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Liten med Mindre

hemförlovad när inga bussar går. Nästan som i staterna.

Undrar hur länge man får stanna hemma då?

• Lapinette

Jag är också hemma men jag brukar ju arbeta hemifrån på fredagar . Härligt med fredag!!!!

• start september

Jag är här Hattis, men körigt på jobb, bortrest make och nu sjuk dottter. Och snö.
    Loppfrön=psylliumfrön, säljs av märket Risenta på ty Ica. Mycket bättre än linfrön tycker jag.

• Lapinette

Snorkis - nu hittade jag länken till väskan! Orange är super och kommer stort till sommaren. Själv köpte jag en riktigt grön (tänk dig granny smith) när vi var i Hong kong (Basia som alltid) och den använder jag jämnt på sommaren. Love it! Har för övrigt helt gått ifrån det där med att ha samma färg på handväskan som kläderna. Förut hade jag en handväska i varje färg, typ brun, röd, vit och svart. Nu är det görn, beige och lila-brunt blänkande som gäller. Då går det ju att ha dem till vad som helst (nästan) och man ser väskan desto mer.

Så där, nu har jag avverkat dagens dravvel på tråden .

• Liten med Mindre

Telis - ang 8 dagar ensam så hade vi ju planerat in med barnvakter och sällskap. i alla fall mina föräldrar stannar ju tills barnen somnat. Och i o med att jag var sjuk kom mamsen 2 dagar extra. Så jätteensam var jag inte. Även om ansvaret ju känns i alla fall.

• start september

Det här började jag skriva igår - kanske lite överspelat nu:

Svår att säga om bröllop med en enmånaders. Jag hade inte satt mig med så liten på vigseln tror jag, en så liten är svår att förutsäga. Möjligen om man håller sig nära dörren? Vet vänner som haft med sig sina föräldrar som tagit en promenad med barnet under vigseln, det funkar ju. Är det middag och fest går det ju men det är lätt lite hattigt. Ammar man är det svårt att dela så himla mycket med maken också.

Resa är så personligt. Vi åkte till ett annat medelhavsland med liten tjej när hon var tre månader, det gick strålande. Jag visste att sjukvården där är hyfsad om det hände något. och vi bokade ganska nära innan så jag  visste att jag var ok och att hon var ganska stabil. Vi hade två år innan varit på samma resmål (liten fiskeby) så vi visste hur det funkade.  Ammar man har de visst grundskydd, vaccinationskyddet träder inte in förrän efter sex månader. Värme på sommaren är ju en utmaning. För tidigt födda tror jag inte man ska flyga med i början helst alls tror jag? Vi flög 3 h reguljärt och det gick bra och kändes mindre bakterietyngt än charter. det här var i september när det var svalare vid medelhavet, inte mycket infektioner och inte RS-år heller. Jag hade inte badat på hela sommaren och låg inte i alls länge ens därnere av mjölkstockningsrädsla, men det gick bra.  Jag ammade henne till sömns till fördrinken på restauranger ( ganska avslappnande sådana) och och hon sov oftast hela varmrätten i alla fall. Det var mycket packning och mycket jobb runt men det blev en bra resa.  

Sammanfattningsvis Snorkis - det måste vara upp till er att bestämma.

• muggles
    porchez skrev 2011-02-10 21:07:57 följande:
    Förresten behöverjag hjälp.

Jag behöver ett gott vin. Rött väldigt smakrikt, fylligt. Max 100kr. är det möjligt?
    Jag är kass på vin, bara bra på att dricka
    Jag gillar smakrika fylliga röda viner (ofta Shiraz/Syrah)! Här kommer några förslag:
    - Oude Kaap 59:- (mkt billigare än 100 kr men gott!)
    - Periquita Reserva (Reservan är godare än den "vanliga") 79:-
    - Basilisk 89:- EN FAVORIT!
    - ngn av alla Penfolds funkar alltid! Finns flera varianter under 100:-
    - Kleine Zalze 89:-
    - Porcupine Ridge Syrah (en igelkott på etiketten) 99:- EN FAVORIT
    - Roodeberg 87:-
    - Zonnebloem 82 :-

Hoppas du gillar ngt av det!!!

Jag trodde footsack och åkpåsa var typ samma sak men nu förstår jag vad som menas. Vi hade bara åkpåse och regnskydd. Sedan ingick det iofs ngt jag skulle ha kallat "överdrag" till vår Briovagn som antagligen klassar in som "foot sack".
  • muggles
    Hattis skrev 2011-02-10 23:11:44 följande:
    Här drullar ytterligare en hårdmagad person in. Har hittills kört på mycket vätska, päron och torkade aprikoser samt ett litet hopp om att det helt enkelt ska (ha ha) lösa sig. Måste fråga er - vad sjutton är loppfrön? Är det krossade linfrön?
    Du kan köpa det på ICA:

• Fossing77

BS - Läskigt att hon ramlade, men inte ditt fel heller. Sånt där händer ju stup i kvarten och de växer ju inte upp utan att slå sig oavsett hur man försöker skydda dem. Minns när Elliot halkade i duschen (eller ja, han balanserade på en plastskål och ramlade av den typ ;)) och fick hjärnskakning och spydde och hade sig. Det var fruktansvärt läskigt, men han överlevde det med. Min iskalla sambo (som vuxit upp med 3 yngre bröder) konstaterade att "tja, en hjärnskakning hit eller dit är väl inget ovanligt" Glad Så banka inte på dig själv, de behöver slå sig lite för att lära sig med, så funkar ju människan. Glad

Lappis - har hittat kurer på nätet för ögonfransarna, en liten mascaraflaska med medel går loss på en tusenlapp ungefär.. bra business att utveckla sånt. jag får helt enkelt hoppas jag behöver till hufvudstaden av någon anledning innan november Glad

Hattis - Min mage överlevde bra på krossade linfrön till frukost varje morgon, men det kan ju vara så att du behöver mer. Psyllium sätter bra fart på magen och tillför extra fiber, kan säkert funka det med. Båda sorterna kan man med fördel ha i degen om man får för sig att baka frukostfrallor. Supergott. Glad

• muggles

Hattis: är det bara lite hårt funkar loppfrön super. www.risenta.se/sv/Vara_produkter/Psylliumfro/
    Jag hade en matsked el två på frukostfilen - de smakar inget och är billigt. Lätt att reglera hur mkt du behöver (du ser effekt efter ca 6-10h). Men för mig räckte de inte denna gång...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!