• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Snorkfröken77

Sommarbrud, jag tror de är måttsydda efter den modell av vagn man har, men är inte säker, jag är ju helt insnöad på Emmaljungas vagnar så jag vet faktiskt inte.

porchez - Det vore skoj! Väskor och fika, två av mina favoritnöjen!

• Lapinette

Telis - Svartmangatan .. mellan Tyska brinken och Stortorget. Jag ska inte dit förrän den 25 mars men jag kan höra med henne då.

• Sommarbrud

Snorkfrken77: Ja jag har inte sett ngn till vår vagn så det finns nog inte, synd verkar fiffigt blir ju så varmt med åkpåse

• viktualia
    porchez skrev 2011-02-10 21:27:17 följande:
    vickan och Snorkis, vi kanske får ses på Åhlens shoppa väskor och sen ta en fika nån gång snart?
    ska bara lyckas hitta en helg när alla tre kan..... kolla fejjanmailen!

förresten - fick ett livstecken från Parnassia och hon behövde nog lite stöd härifrån (jag smsade att vi tänker på henne)...
  • porchez

fejjanmailen måste vara seg, för där har jag inte fått nåt... 

låter inte alls bra, stackars Parnassia...

• passionsblomman

Porchez, vad gäller pojknamn kan jag meddela att vi har EXAKT samma namnsmak, på båda två. Det ena torde vara självklart för min del, och det andra är vad jag skulle kallat nästa son för ifall jag hade fått någon.

Det gläder mig förresten att det är flera som nämnt just min sons namn som ett som är fint (fast det är "bibliskt"?-Hebreesiskt är det iallfall., liksom mitt eget-som jag faktiskt också tycker är fint), Vi har fått en del höjda ögonbryn över valet av namn nämligen. "Jaha ojdå, men vad ska ni KALLA honom då?!" sa folk.
    (Lite allmänt kan man ju vara försiktig med att aaaaavsky olika namn, eftersom det ju inte är så kul för dem som heter det, tänkte jag på häromdagen bland alla uppräkningar)
    Min erfarenhet är att namn jag först reagerat på med ett stilla "oojsan" inombords, inte alls är vare sig fula eller konstiga bara jag vant mig. Tvärtom brukar de småningom bli mer personliga.

För min egen personliga del är det viktigt att namnet förutom att låta vackert ska betyda något bra.

Benjamin-lyckans son
    Emanuel-Gud är med oss
    Samuel-Gud hör bön
    Gabriel-Guds kämpe
    Jonathan-Guds gåva
    David-den älskade
    tillexempel

Mitt eget namn betyder visst "flitigt bi" och är förutom ett människonamn en liten humla. Betydelsen har sedan förändrats till att även betyda "Den vältaliga", har ni hört på maken...

Det här med namn har ju i många kulturer verkligen haft stor vikt just i fråga om betydelse. Numera har vi i väst uppenbart en hel del andra parametrar. Det internationella tänket är ju inte konstigt utifrån att vi lever i en helt anna kontakt med andra länder idag än förr.
    "Svenska" namn kan det knapast finnas särskilt många utöver de fornnordiska?
    Jag menar, merparten av våra vanligare namn är säkert influerade och tagna från Tyskan och införlivade sedan hansatiden. även Frankrike och England med hoven och alltihop borde ha påverkat. Och såsist men inte minst hebreeiskan och grekiskan med Bibeln då.
    Det är jättekul med namn och historia, trender och växlingar tycker jag och att höra hur man tänker i fråga om namn.

Lappis, namn som
    Isabelle, Helena, Edith, Julia (Juliette), Elisabeth, Johanna, Maria, Beatrice, Mirjam osv kanske känns för 70-tal? annrs tycker jag alla de och en massa fler går jättebra att säga på både svenska och franska inne i mitt huvud iallafall. Inte för att jag minns om du ens ville ha någon input, men ändå.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Lapinette

pb - tjejnamn har jag och maken börjar faktiskt så smått acceptera det. Det är värre med killnamn.

• passionsblomman
    Lapinette skrev 2011-02-10 21:46:29 följande:
    pb - tjejnamn har jag och maken börjar faktiskt så smått acceptera det. Det är värre med killnamn.
    Aha! då är jag med. Nå men något av alla mina gudfruktiga namn därovan då? Som det min egen heter tillexempel. Bättre betydelse kan man ju inte ha...
    Förresten var det kanske du som sa att du hade det som ett namn? Sorry, jag är helt förvirrad...
  • porchez
    passionsblomman skrev 2011-02-10 21:40:47 följande:
    Porchez, vad gäller pojknamn kan jag meddela att vi har EXAKT samma namnsmak, på båda två. Det ena torde vara självklart för min del, och det andra är vad jag skulle kallat nästa son för ifall jag hade fått någon.
  • passionsblomman

Vickan, ja hälsa verkligen till Parnassia! Inte för att jag är till något vidare stöd för någon för närvarande, men för att jag tycker om henne så mycket! Hälsa det! Hon kvalar lätt in bland de goaste tjejer jag träffat. Min sambo håller med.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!