• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Tackar också Telis för jättesmarrig lunch och trevligt sällskap!
    Yngla skrek i bilen fram till Sollentuna ungefär, sen somnade hon.

Just nu sover hon i vagnen ute! Och jag väntar på att bli uppringd från tingsrätten, försöker smita ifrån att behöva vittna på plats och hoppas man kan få göra det via telefon istället.... men att amma bebis är kanske inte giltigt förfall.

• BrudSommar2006

Astrid har tröja på sig för första gången idag, eller ja, tunika, och har kommit på hur kul det är att dra upp den och titta på sin mage. Annars är hon ju så klåfingrig och på allt att man håller på att bli vansinnig, man orkar ju inte springa efter henne hela tiden.

Cicci, vilken mysig helg ni verkar ha haft!

Piggelin, har du min mailadress? Jag är väldigt sugen på den där lasagnen jag också måste jag säga... Kanske går att googla och hitta något liknande i och för sig.

Har lyckats hitta matchande outfits till Astrid och Iris på PoP, så nu blir Iris glad.

• Lapinette

BS - jag googlade och det finns massor med olika varianter på lasagnen. Här kommer dock receptet.

3 dl mjölk
    2 dl vispgrädde
    3 msk idealmjöl
    125 + 75 gr getost
    1/2 tsk salt
    1 liten gul lök
    1 vitlöksklyfta
    2 msk smör
    150 g färsk spenat
    75 g soltorkade tomater i olja
    2 krm nymalt svartpeppar
    250 g färska lasagneplattor

Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp mjölk och grädde i en kastrull. Tillsätt mjöl under vispning. När såsen tjocknat tillsätt 125 g getost i bitar. Rör till osten löst sig. Salta

Hacka lök och vitlök och fräs den mjuk i smör i en stekpanna. Tillsätt spenaten och grovstrimlade tomater. Fräs en kort stund tills spenaten mjuknat något. Salta, peppra och ställ åt sidan.

Koka lasagneplattorna om spola av i kallt vatten.

Smörj en ugnsäker form. bred ut lite sås i botten. Lägg enlasagneplatta över, häll på sås, fördela hälften av spenatblandningen osv. Varva som vid vanlig lasagne. Riv de sista 75 g getosten över. Gratinera mitt i ugnen i ca 20 minuter.

• _koko_

Lite snabbt: Tack för att ni är så otroligt omtänksamma!!! Jag sitter faktiskt på akuten nu för 1177 tyckte inte att man kunde utesluta propp... Blev klart skärrad redan när mugglan nämnde det (jag läste det dock inte förrän igårkväll då jag redan hade bestämt att jag skulle ringa idag om det fortfarande inte släppt), och när de bekräftade att det kunde vara det kändes det ju inte bättre direkt. Men nu är jag lugn, jag sitter ju på ett sjukhus. Jag är dessutom en sån där av FL djupt hatad som sitter på akuten och äter choklad och är här heeeelt i onödan, för jag behövde ju inte åka ambulans in

• Lapinette

kokisen - bra att du är och kollar!!! Ser sedan fram emot en rapport på resetråden .

• Fossing77

koko- hoppas det går bra och att det inte är något läskigt Glad

• Lapinette

kokisen - hoppas verkligen att du är där helt i onödan!

• FruCicci

ååå massa kramar till allas våran kokosboll!
    Hoppas verkligen de utesluter allt dumt.
    kramis

BS, ja det var sannerligen en super trevlig helg, jag är så himla glad för det. Vissa helger är bara bättre än andra
    Vad mysigt ni verkar ha haft det hos Telis! Jag missade det - hade gärna velat se lilla Yngla men det får bli nästa gång

Snaily, hua med tingsrätten. Du har ingenaning om  vad det gäller?
    hattis kan nog en del om det? Tror jag?

Nu ska jag lämna kontoret för idag
    Hårt jobb vissa dagar

• _koko_

Tack tjejer! Bli inte oroliga om ni inte hör något från mig, väntrummen är överfulla här så det lär dröja innan jag får träffa någon läkare. Har än så länge fått ta temp och blodtryck... kram!

• fru AM

Krma till Koko! Hoppas att det inte är någon fara!!!

Snaily: jag förstår att du är lite skärrade över att vara kallad som vittne ... Jag var ju vittne i mitt eget mål i Hyresnämnden och bara det var lite pirrigt. Men det kändes mest innan ... under själva vittnesmålet så blev jag lugn och samlad på ett skönt sätt. Det gällde ju egentligen "bara" att svara på advokaternas frågor (i tingsrättens fall väl advokaten/åklagarens frågor). Sedan har jag ju inte en aning om vad "ditt fall" handlar om ... Det går bra!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!