• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Fossing77
    nennesjuttioåtta skrev 2011-02-07 12:12:53 följande:
    Fossing, ja fast det är så svårt att hitta något som passar till vita mjölkrosor på tröjorna.
    Ha ha! Där har du rätt Glad Du får ha dubbla amningsinlägg Flört

smint - ta hand om dig ordentligt Glad
  • Lapinette

nenne - Piggelins recept borde finnas där men eftersom jag fick den via mail (scannad) så ligger den faktiskt inte i den filen (på datorn).

• Mopedvin

Uppe i pojkarnas sovrum har vi tavellister till böckerna, funkar bra och är lite fint med! Smint - är det just amningen eller känner du dig bara allmänt nere? Jag har varit deppig med båda barnen några veckor efter förlossningen, tråkigt när det ksa vara en sån mysig tid egentligen

• smint

mopedvin: det är amningen som gör mig nere, har knappt hunnit vara med dottern sedan vi kom hem, sådant gör mig jätteledsen också..

nej skall sluta älta nu och snart bege oss till sös, hoppas slippa ge lillen mer antibiotika nu,, 

• Ore

smint: Trist att du är deppig. Jag tycker att du ska skita i vad alla runt omkring (utom möjligtvis maken) tycker och tänker om amning... Det är bara du som kan avgöra om det är värt det!

Jag hade mjölk som rann till otroligt långsamt, och kompletterade med ersättning ett tag i början. Hade det fortsatt krångla hade jag nog gått över till att ge ersättning fullt ut, men jag tyckte det verkade infernaliskt praktiskt att alltid ha med sig maten, i rätt temperatur och relativt bakteriefritt Jag vet att jag hörde någonstans att det kunde ta två månader innan amningen var "helt krångelfri", och det gjorde det nog banne mig. Om det var jag, eller lillkillen, eller båda två som behövde lära oss - det vet jag inte. Men efter ungefär två månader så var det ungefär så som jag tänkt mig, att bara håva fram bröstet och amma tills barnet är mätt. Innan dess var det mycket att han släppte taget, eller jag fick öppna upp hans mun litet mer så det inte gjorde så infernaliskt ont i bröstvårtan. Eller så skakade han till huvudet så att amningsnappen flög (jag har inåtvända bröstvårtor, och hade aldrig kunnat amma utan amningsnapp), eller hittade på något annat.

Nu var det inte meningen att propagera för amning, tänkte bara tala om att det kan ta ett tag innan det blir som man tänkt sig. Men likväl är det inte värt att du ska må jättedåligt över amningen... Jag undrar dock, om det inte delvis är pressen från alla som är på dig om amningen, som kanske bidrar till att du känner dig nere?

Du vet bäst själv, hur som helst. Och det blir bra oavsett hur du gör!

• muggles

Smint: jag tycker inte heller att du ska amma om du mår dåligt av det. Kruxet är väl alla andra som säkert kommer att ha åsikter om du slutar amma, så kanske du mår dåligt av det istället? (Tänker på Solsidan-avsnittet igår...) Tyvärr är det ju lite amningspropaganda i det här landet, det är mest PK att amma...
    Själv är jag glad att jag gillade det fast det ändå kanske hade varit lättare för mig om jag inte hade gillat det, med tanke på alla problem jag hade. Men jag har kompisars kompisar som inte alls gillade det heller och slutade rätt snart, så du är inte ensam.

• snaily

HJÄLP!
    Jag har blivit kallad som vittne till tingsrätten - tycker det känns skitjobbigt rent ut sagt och vet ingenting om hur det fungerar, behöver tips och råd. Vet att det finns flera juridiskt kunniga i tråden, om nån av er har lust att ge mig lite peptalk så inboxa mig, här eller på FB!!

Hej förresten! Nu måste jag iväg igen men försöker läsa ikapp senare och skriva lite.

• Fossing77

snaily - oj! vad läskigt! jag har oxå vittnat en gång, det var ju inte farligt, men jag var vansinnigt nervös speciellt eftersom det var ett misshandelsmål... överlevde dock Glad

• BrudSommar2006

Snigeln, usch vad läskigt, det känns ju som en fasa att man någonsin skulle bli kallad till någonting sådant men när man tänker efter så är det ju så klart som Fossing säger, vad skulle vara så läskigt med det egentligen. Är man bara vittne och inte drabbad själv så kan man ju ändå skatta sig rätt lycklig!

Hej förresten, tack Telis för jättegod lunch igår! Och så fick jag träffa Snigeln och Yngla också, hon var verkligen söt och inte sade hon ett pip heller så länge jag var kvar!

Fast Snigeln igen, ta inte med alla kläderna hem utan gå igenom och släng allt ni inte vill ha redan nu! Hoppas att hon gillar selen i alla fall.

• snaily

BS
    Har börjat inventera kläderna lite, det är ju suuupermycket bra grejer! TUSEN tack för kläder och sele!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!