• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM

God morgon och god måndag i tråden!
    Alla andra trådbebisar (inklusive min egna) får ursäkta men Daisy är nog den sötaste nyföding jag skådat!  Vilken vaken och vacker bilck!

Grattis igen, Oupsie!

• fru AM

Smint: Och grattis igen till er! Varför ska ni göra UL på njurarna? (Är det lillkillens njurar vi pratar om?)

• Lapinette

Oupsie - välkomna hem! Inser att jag måste in och titta på fotot på Daisy .

Tinga - har säkert missat dig (att du redan åkt) men om du råkar se detta så hoppas jag ni får det superskönt på semestern och ett stort grattis till att allt ser bra ut med Piff och Puff.

Piggelin - attans vilken god lasagne! Kommer definitivt att göra den igen . Samma sak gäller päronjpajen som vi gjorde .. mums!

• Piggelin1

Gomorron!
    Äntlligen ikapp sent igår, men då fanns det ingen ork att skriva...

Hattis - vilka härliga nyheter att allt var OK på UL i förra veckan & att "det" ( var det Kepsen?) lever & har hälsan! Underbar make som kom hem med rosor & semlor!

Oupsie & smint, har ju sagt det på FB, men säger det igen - stort grattis till er båda! Superfina namn på båda barnen!

Ouspie, jag skulle nog vänta minst denna veckan med innan jag shoppade loss amningsbh'ar. Jag körde enbart med apotekets elastiska i början med Amanda (finns både svart & vita), nu med lilleman körde jag med det de första dagarna & nu på nätterna. De är inte snygga, men jädrigt sköna. Köpte en svart & en vit på Ullared när jag var där nu i oktober, som jag använder jämt nu -  så där chansade jag lite, men antog att boobsen skulle vara liknande size som med Amanda plus att de bara kostade en hundralapp styck. Har kvar två från LIndex som jag hade med Amanda, men har inte använt dem alls denna gång, än så länge.  Välkommen hem förresten!!

Koko, såg att du googlat på domningarna & slutat läsa när du hamnade på MS. Vill absolut inte måla fan på väggen, men gå inte för länge med detta, utan att kolla upp, bara för säkerjets skull. MIn närmaste kollegas dotter (runt 25-28 år) diagnosticerades för MS för några månader sen. Nu är det säkert inte detta för dig, men kolla upp konstigheter ska man alltid göra. (mamma Piggelin har talat)

Nenne - log igenkännande när du skrev att du bra ger ett bröst åt gången, men att Pricken ändå är en tungviktare - det är samma här. Ngn enstaka gång ibland blir det båda, men oftast bara ena. På torsdag ska lilleman få sin första vaccination, blir spännande att se vad han väger då! Drygt 7 pannor gissar jag.

Nenne igen - låter fint med en tallrikshylla på Prickens rum, jag hade samma idé för ngt år sen & letade runt på Blocket, men nu har vi så himla mkt böcker, så jag är jätteglad över stringhyllan vi hittade på Loppis i höstas. Svarta "stringsidor" & sen har mannen målat om de tre hyllplanen, ett knallgult, ett dito rött & grönt. Fin färgklick i hennes rum.

Amanda leker faktist en hel del på sitt rum (på övervåningen) & har gjort ett bra tag, pillar med träjärnvägen, dukar upp till fika med sitt porslin vid sitt lilla bord, bläddrar i böcker, grejar med sina bilar, dockor, byter kläder (typ stup i kvarten) etc. Sen är hon självklart härnere mkt också. är inne i en bygga-koja-period just nu. Helst i köket, precis när man lagar mat... Trappan har hon gått i sen hon var två - hon är van från dagmamman med, som också har trappa & där är lekrummet på övervåningen. Så det är säkert en vanesak därfrån med att leka på övervåningen.

Nähäpp, dags att slänga ett öga i tidningen, ska försöka hinna det innan lilleman vaknar igen. Han har börjat sova längre pass på nätterna nu, men dagtid verkar han istället kommit in i en period med kortare sovpass.

Hoppas alla haft en bra helg! Knappt tre veckor kvar nu...

• Piggelin1

Oupsie, de jag köpte på Ullared var alltså inte apotekets elastiska utan amningsbh:ar jag hittade där - lät lite luddigt där..

Lappis - vad kul att ni gillade lasagnen! Jag gillar verkligen den jag med! Tar gärna receptet på päronpajen!

Tre veckor kvar tills jag är en ärbar kvinna alltså - lät också luddigt...

• smint

AM och sept: dom såg vid rul och vid extra ul i v 32 att han hade lite förstorat njurbäcken, låg precis på gränsen vad osm är ok. Så idag skall dom göra ett ul på honom för att se hur det ser ut nu. Kan vara en liten förträngning. Han kissar men inte våldsamt mycket så skall bli intressant att se vad som ser. Nu får han antibiotika i förebyggande syfte 1 gång om dagen.

Oupsie:Skönt att ni är hemma igen och att brösten mår bättre

Här har jag kommit in  samma svacka som sist, mår så dåligt av amningen, tycker verkligen inte alls om det och njuter så där som alla andra gör.. Han är inte helt nöjd heller så på kvällen ger vi lite tillägg men det är nog för ltie för han är ändå inte nöjd....  sväronen var här igår och alla bara pratar om amning amning amning... eftersom det inte funkade med dottern så har alla nu tjatat om det länge...

usch vad ego det blev.. återkommer när jag är på bättre humör.. 

• Mopedvin

Smint - blev det bättre ngn gång med dottern, alltså med amningen? Om du mår dåligt av det så tycker jag du ska lägga ner denm det är inte värt det! Kram!

• Lapinette

mopedvin - det blev en chèvrelasagne med spenat och soltorkade tomater och till det rödsvinssky och lammytterfilé. Sen gjorde jag en päronpaj och till denna mörk chokladglass. Skippade förrätten denna gång utan gjorde istället en drink. Måste erkänna att jag är katastrofdålig på att göra drinkar.

Piggelin - recpet ligger hemma .. och inser nu att jag lovade AM receptet på körsbärsbruléen .. shit! Om jag kommer ihåg tar jag med dem imorgon till jobbet.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!