• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Vi är äntligen hemma nu! Vilken hemlängtan jag hade, även om det bara rörde sig om några dagar. Så sen vi kom hem har jag passat på att sova i min egna säng (så skön ), och vi har badat Daisy. Vilket hon verkade gilla väldigt mycket . Och nu i kväll har vi tittat på film, Blind Side, den har väl ett par år på nacken, men jag hade inte sett den innan. Den var bra, en  feel good-film.

Tinga, hann din man se något av Daisy? Tror mest att han fick se plastbaljan . Kändes inte riktigt som läge att stanna till, för vi fick "eskort" till provtagningen.

Nenne, ja verkligen helt galet hur snabbt brösten växer. "Det ser lite oproportionerligt ut" sa maken, haha

• Oupsie

Oms, jisses, samsas ni om ett vanligt täcke . Skulle maken och jag göra det hade det nog blivit skilsmässa snarare än mycket sex . Men det är ju bra att ni har hittat ett sätt som passar er.

Innan jag blev gravid tyckte jag att vi hade ett bra sexliv, och mycket av det berodde nog på att vi båda har så fria tider att det kunde ske lite närsomhelst på dagen . Under graviditeten sen så blev det inte så himla mycket beroende på diverse graviditetskrämpor, och nu får vi ju inte ha sex på ett tag. Inte för att jag är speciellt sugen...

Sweet, spännande! Hoppas ändå, även om det är dålig timing.

Hattis, Kepsen är ju ett lysande namn . Hoppas att illamåendet håller sig på en lagom nivå, men som andra sagt, dröj inte för länge med att be om Lergigan om du känner att du behöver. Sådan skillnad de tabletterna kan göra.

• Tinga

Oupsie - nä, han såg ju inte så mycket, men mer än jag gjorde. Välkomna hem igen!

Nu blir det sängen här. Vi ses igen om en vecka!

• Oupsie
    Tinga skrev 2011-02-06 22:21:30 följande:
    Oupsie - nä, han såg ju inte så mycket, men mer än jag gjorde. Välkomna hem igen!

Nu blir det sängen här. Vi ses igen om en vecka!
    Tack, och du, du får ju gärna titta på henne en annan gång . Sov gott!
  • Oupsie

Har ett par frågor, om amningsbh:ar. Jag har bara köpt sådana där mjuka elastiska saker eftersom jag inte visste hur stora brösten skulle bli. Men nu har det ju gått några dagar, nästan en vecka, är det den här storleken som kommer att vara? Ungefär? Funderade på om jag skulle försöka ge mig ut och köpa BH imorgonObestämd.

Och så undrar jag också om det är någon större skillnad på t ex Lindexs varianter, och dyrare märken? Eller duger Lindexs egna? Jag har ju inte jättebomber sedan tidigare så jag kommer inte att behöva någon specialstorlek eller så.

/undrande amningsnovis

Brösten och bröstvårtorna mår mycket bättre idag BTW, i fall ni ville vetaTungan ute.

• Oms

Oupsie - nja det leder nog inte till skilsmässa hos folk men det funkar säkert inte för alla heller kan jag tänka. vi har gjort såhär i 7 år nu och ja det funkar för oss, det har hänt kanske 5 ggr på alla år att vi inte delat täcke och det har kännts mkt konstigt att inte ligga så att man känner varandra då. i början var det lite knepigt att få in samma sovmönster så att man inte plötsligt blev utan täcke men efter ett tag så hade man kommit in i det och nu har jag inget att klaga på

tittar på en film som inte är så bra som den utlovat så nu sitter vi här o surfar nätet istället

• Oms

Tinga - ha en underbar semester nu! så härligt att läsa att piff o puff kommit ikapp sig så bra! jättekul!!

Oupsie - jag hade Lindex amingstoppar. linnen med reglerbara axelband och amningslucka. jättesköna och mkt praktiska tyckte jag, framförallt när man var hemma. annars så körde jag på twilfit och lindex bh:ar framförallt, det e ju en sån kort tid vi pratar om. jag tror nog att efter en vecka så har man fått in storleken på brösten så gå du o shoppa nu om du vill det

• Mopedvin

Tinga - skönt med lite positiv bekräftelse! Ha en härlig semester!

Oupsie - jag har bara använt Anna Cecilia amningsbh- ar samt de där elastiska från apoteket på natten. Tycker kanske att du ska vänta till nästa vecka och köpa om mjölken precis runnit till.

EGO - har jobbat hela helgen och är helt slut, herregud...och nu har jag fått ont i halsen med, skit hemma med bill o bull idag ensam, får väl slita på madrassen i lekrummet
    Är annars så glad för att vi har planerat in att farmor o farfar ska hämta barnen ungefär en gång i veckan på dagis och sedan ta med dem hem för att sova över! Känns som en sten lättat från hjärtat!

• Fossing77

Oupsie - välkommen hem igen Gladjag har haft H&Ms amnings-bh:ar och de har överlevt att jag levt i dem under både Tristans och Miras amningsperiod. Så de håller bra vet jag. Du kommer sannolikt att krympa lite när produktionen stabiliserat sig, man brukar vara enorm de första veckorna. Kan varmt rekommendera värmeinlägg dock! Finns på apoteket. Man lägger dem i bh:n och de håller varmt så man motverkar mjölkstockning, jag har inte haft en enda sådan och jag tackar mina inlägg. De är lite knöliga att hålla på med kanske, men oj vad värt det det har varit. Glad

Nenne - ibland går produktionen ju ner om du tex sovit dåligt, ätit lite dåligt eller varit stressad. Att intensivamma kan ju göra att det ökar mera med. Köp amningste annars, det ökar produktionen av mjölk. Weleda har ett som funkar fint. Glad

• Ore

Delat täcke skulle inte vara en hit för oss, bland annat för att mitt täcke är dubbelt så varmt som makens Men jag inser fördelarna...

Amnings-BH: Jag tyckte Lindex egna var bekväma, enda problemet jag hade med dem var att de inte fanns i mindre omkrets än 75. Så ur den aspekten tyckte jag att twilfits BH var vääääldigt mycket bättre. Och faktiskt även litet snyggare, enligt mig... Tror även att Twilfit-varianten kan kännas stadigare än Lindex-BH:n, tack vare ett väldigt stabilt resårband under boobsen.

I övrigt så hade jag aldrig någon Dolly-fas för mina bröst, min mjölk rann till så långsamt att lillkillen slukade allt som kom plus litet ersättning därtill.

Barnböcker: Tack för tips om Bebis-böckerna, kanske skulle prova någon sådan. Lillkillen är annars såld på Max-böckerna, vi har än så länge två olika men jag vill ha fler. För min skull, om inte annat.

Tinga: Tjohoo, vad skönt att få bekräftat att allt är bra med Piff och Puff! Och även om det är sagt tidigare, så är det ditt och makens hästjobb i matfrågan som gjort att de mår så bra som de gör nu, så det ska ni vara riktigt tokstolta över, tycker jag Ha en trevlig semester!

Hattis: Illamående ( i lagom dos) låter bra, i sammanhanget Heja kepsen!

Nej, åter till jobbet. Gårdagens gnäll från maken övergick till en regelrätt förhandling, där jag behövde hämta lillkillen på dagis och leverera honom till maken inför babysimmet, innan jag drar vidare till gbg (med jobbet). Jag måste bara hitta ersättare som kan ta över mitt möte, och framföra ursäkter till övriga som ska med till gbg för att jag inte är med och packar bilen utan istället orsakar en omväg för att de ska hämta upp mig... Hrm, hrm...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!