• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Hattis

Telis - NEJ vad läbbans med SÅR i halsen, fy f-n. Kram! Nu får din hals lov att ha peakat. Vad bra att du fick morfinpreparat, det verkar vara sådant som krävs...

Mugglan, jopp, varannandagsgrejen är ngt jag känner igen sedan tidigare. Men nu har det slutat Och jag ska se till att kolla in antalet om det visar sig att det finns ngt levande där på torsdag

• Hattis

Cicci - Jösses vad läskigt det låter! Ta hand om dig, vännen, berätta om du hinner, kram!

• Hattis

Nu - korv! (Alltså inte snigelvarianten )

• Tinga

Liten – jag var i Frankfurt, så hoppet lever för Heidelberg. Fast de hade sköna sängar iallafall och en grym frukost, men för 22 € får de ju anstränga sig lite.

Sweet – har den äran! Grattiskram!

Muggles – ah, smart att lägga ett täcke under madrassen, som lite ”räcke”. Tack för tipset! Visste inte att resårbottnar inte skulle stå direkt på golvet, men vi kommer nog att höja upp huvudändan lite, för att minska kräkrisken lite, och då kommer det ju in luft under.

Telis – vad bra att du gick till doktorn igen. Även om man inte kan bota virussjukdomar är det ju bra att kunna lindra så mycket som möjligt iallafall.

Snaily – varma kramar!

Snartis – lycka till på KUB-testet!

Välkommen hem, Oms! Har ni haft det bra?

Nu har maken varit iväg och inhandlat två sängar, men de lär inte komma på plats förrän imorgon. Natten som gick var Piff inte uppe och knallade något (vad vi vet iallafall), så hoppas att det bara var nyhetens behag och att han nu håller sig kvar i fortsättningen. Så fort han började klättra ur satte vi hans sittsäck intill sängen, så att han inte skulle slå sig under övningarna, men eftersom vi ändå skulle byta till stor säng så småningom kändes det lika bra att göra det nu.

• snaily

Oupsie
    Heja heja! Är det kanske dags imorgon alltså? Säger stort lycka till hur som helst!

Lycka till till smint också, ser att du är hemma fortfarande... börjar bli lite segt kan jag tro, hoppas det är dags snaaaart!

EA
    Det kan du säga tryggt ja, med tanke på avståndet!

BS
    Var nog inte jag som tipsade om Fjällnäs, har inte varit där (mer än åkt förbi på vägen). Men Storhogna blir nog kanon, superhärliga omgivningar, och hotellet är väldigt speciellt med vinterträdgården med lilla bäcken med fiskar i som rinner genom restaurangen. (bäcken rinner, inte fiskarna)

BS igen
    Vi får väl höras närmare på fb el inboxen kanske senare, om vi kan få till det med ett stopp hemma hos dig!

• snaily

Nu ska vi se vad det var jag ville förtydliga angående Ynglas skrikande...

Jo, först och främst så har jag hittat en lämplig teori att tro på, som förklarar varför - tack vare boken jag fick låna av Telis. Här står det lite mer om någon är nyfiken: www.happiestbaby.com/
    Enligt författaren så kan man förklara mycket skrikighet med den saknade "fjärde trimestern", alltså att bebisar egentligen inte är mogna att födas förrän de är ca 3 månader gamla (men det är ju omöjligt då deras huvuden skulle bli så stora att de inte skulle kunna födas fram), så fram till dess kan man hjälpa dem genom att göra deras liv så livmoderlikt som möjligt.

Det står en massa andra saker också förstås, och många saker stämmer in helt klockrent på lilla Yngla, så jag känner att jag kan förklara varför hon beter sig som hon gör, och det är ju skönt. Men det är ändå jobbigt när hon skriker, jag reagerar väldigt fysiskt på hennes skrik, riktigt känner hur pulsen och blodtrycket skjuter i höjden.

Hon har skrikit ungefär lika mycket i flera veckor nu så jag tror inte tillväxt/utvecklingsperiod är hela sanningen, att jag gnäller mer just nu beror nog på att jag sovit dåligt i flera nätter och därmed inte orkar med så mycket trassel.

Om vi följer råden i boken till punkt och pricka så kan man lugna henne i de flesta fall, men det är skitjobbigt att hålla på flera timmar efter läggdags varje kväll när man är så trött! Ja, de flesta av er vet säkert vad jag pratar om!

Jag förväntar mig inte att det kommer försvinna över en natt men det vore skönt om man kunde våga tro på att det åtminstone inte blir mycket värre framöver.

• snaily

Hoppas förstås att det inte ska hända men om någon mer trådis får en väldigt skrikig bebis framöver så vill jag varmt rekommendera den där boken. Har tvingat maken att läsa den, han har precis börjat så den blir väl ledig om några månader eller så. (nej, usch, nu var jag elak...)

Äntligen är det i alla fall fredag så jag får lite avlastning i det ständiga bärandet och vaggandet, även fast det oftast slutar med att jag tar henne ändå för att hon inte är så nöjd med att vara hos maken.

Mer ego (svårt att sluta när jag väl satt igång! )
    Vi ska till Sthlm nästa helg, maken ska på anställningsintervju! Känns superläskigt och jag får magsår av att bara tänka på att vi kanske ska flytta snart. (OM han får jobbet alltså.) Jag menar, HUR ska jag någonsin hinna flyttpacka, jag hinner ju inte ens gå på toaletten?!?

Nej, nu är egentiden slut for now...

Trevlig helg på er allihopa!

• MSW

Snaily: det finns väl flyttfirmor som packar åt en också..? Spännande med intervju iaf!!

• MSW

Grattis sweet! Nu ska jag läsa lite barn-gymnastik/rörelse böcker som jag lånade på bibblan idag, innan det är dax att natta son och sedan greja med trappan!

• _koko_

Mäh, snaily, åka till Sthlm samma helg som vi åker från Sthlm, vad är det för planering?? ...Och det var allt jag orkade skriva ikväll, har varit ensam med barnen och haft det rätt tufft, så jag ska släcka lampan nu! Kramar till alla som vill ha, och KRYA PÅ DIG-dito till de som behöver.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!