• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • sweetstreet

Oupsie,
    just det! Hur känns det? Gissar att det känns bra om än kanske lite nervöst?

• Tinga

Ojdå, ditt svar, Oupsie, hann komma innan jag hunnit skriva klart frågorna. Ni kommer säkert att vara vänner igen när det är dags att åka in till förlossningen. *pepp, pepp* Bättre att ta grälet nu, så att maken kan stötta dig när det hela sätter fart. Många kramar och lycka till!

• Tinga

Hej Sweet! Blir det något ordentligt födelsedagsfirande idag? Har du fått någon kul present?

• Tinga

Förresten, Sweet; tänk att ditt och mina barn är födda så lika i tid och ändå är så olika stora. Även din tjej föddes ju en del för tidigt, om än inte lika mycket som Piff & Puff. Hon har verkligen tagit igen det och lite till.

• Tinga

Och så Snartis - din väninnas son; väger han alltså 11-12 kg vid 5 års ålder? Är inte säker på att jag fattade helt rätt där.

• sweetstreet

På begäran från Telis kommer här en beskrivning av vad min födelsedagslunch bestod av:

Eftersom det är Restaurant week här i NYC nu så hade de en särskild prix fix lunchmeny som vi tog. Då får man en 3-rätters för 24 dollar. Excl dryck såklart.
    På menyn fanns två val av alla rätter (för-, varm. och efterrätt) och maken och jag delade på allt.

Det blev:
    förrätt:
    Shaved Tuna, Chili Tapioca w asian pear and lime
    Spiced chicken Samosas w cilantro yogurt

Varmrätt:
    Cod w Malaysian chili sauce and thai basil
    Vietnamese chicken curry

dessert: 
    Olvaltine Kulfi w caramelized banana
    Ginger ice cream

Till dett drack jag rött Malbec vin från Argentina och maken drack indisk öl.

Allt oooootroligt gott!!!! 

För er som ska besöka NYC rekommenderar jag verkligen Spice Market!!!!
    www.spicemarketnewyork.com 

• sweetstreet

Oupsie,
    ser nu ditt inlägg om bråket.
    Jag trior det kasnke kan bli så när båda är nervösa och stressade och inte riktigt har fokuserat än.
    Det kommer säkert kännas bättre snart! och under förlossningen kommer han finnas vid din sida som en klippa!  

Stort LYCKA TILL!!!  

• sweetstreet

Tinga,
    ja det har varit en bra födelsedag. Blev firad i morse hemma och sedan lite på jobbet även om det blir mer nästa vecka då vi ska fira mig samt en annan  kompis där som just fyllt år.
    Sedan var ju jag och maken på god lunch tillsammans och nu ikväll tror jag bara vi ska ta det lugnt. I helgen blir det nog tårta för en del av våra kompisar här. Det jbbiga är att det känns som om både jag o maken har fått dotterns förkylning och att vi ligger i startgroparna för att bli sjuka. Så lite tröttare än vanligt känner vi oss och jag har känningar av bihålorna. Mindre skoj...  
    Men med lite positivt tänkande så kan man alltid glädja sig åt att det inte är kräksjukan!  

Och du ang våra barn och olika vikt så visst är det så.
    Men det handlar säkert om gener till viss del och sedan om att Piff o Puff hade (och till viss del fortfarande har) lite problem med ätandet. Jag tycker å andra sidan att dina killar verkar väga mycket och vara stora med tanke på just de matproblem ni har haft!!!

• Tinga

Låter som en toppenfödelsedag! Och vilken god mat! Det var dig väl unt.

Här är det också förkylt; vi har snörvlat och snorat alla fyra den gångna veckan, men nu verkar det ha eskalerat för Puff. Ikväll hade han 39.7 3 h bara 3 h efter att han fått alvedon. Lyckas vi inte få ner tempen imorgon blir det till att inhandla Ipren också, så att vi kan kombinera. Men bättre med sjuka nu än om en vecka, eftersom vi ska åka på semester då.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!