• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Tinga

Vad gäller vikten är det ju särskilt de sista månaderna som det har tagit sig ordentligt för Piff & Puff, innan dess har de ju egentligen bara ökat ordentligt i vikt under tiden vi var på neo. Men vi hoppas att nya tider stundar nu och att en ny trend har startat. Jag försöker iallafall vara stolt över vad maken och jag har åstadkommit, för utan allt vårt arbete hade inte Piff & Puff varit där de är idag. Man får lov att vara lite stolt över sig själv, va, utan att betraktas som självgod?

• Oupsie

Hej Tinga och Sweet,

Vi är sams nu, det var nog mest nervositeten som talade.

Tinga, kan du inboxa mig ditt nummer? En del nummer försvann när jag bytte mobil och ditt var ett av dem.

• Oupsie
    Tinga skrev 2011-01-28 23:22:06 följande:
    Vad gäller vikten är det ju särskilt de sista månaderna som det har tagit sig ordentligt för Piff & Puff, innan dess har de ju egentligen bara ökat ordentligt i vikt under tiden vi var på neo. Men vi hoppas att nya tider stundar nu och att en ny trend har startat. Jag försöker iallafall vara stolt över vad maken och jag har åstadkommit, för utan allt vårt arbete hade inte Piff & Puff varit där de är idag. Man får lov att vara lite stolt över sig själv, va, utan att betraktas som självgod?
    Klart man får! Så som ni har kämpat, ni ska verkligen vara stolta tycker jag .
  • Tinga
    Oupsie skrev 2011-01-28 23:22:39 följande:
    Hej Tinga och Sweet,

Vi är sams nu, det var nog mest nervositeten som talade.

Tinga, kan du inboxa mig ditt nummer? En del nummer försvann när jag bytte mobil och ditt var ett av dem.
    Vad skönt att ni redan är sams. Jag har inboxat dig mitt nummer nu. Hoppas att du kan sova ordentligt i natt, så att batterierna är ordentligt laddade imorgon.
  • Oupsie

Tack Tinga, ditt telefonnummer är sparat .

Sweet, låter som att du har haft en bra födelsedag .

Nu ska jag nog försöka sova, men det är lite nervöst måste jag erkänna. Tänk om Daisy kommer imorgon? Eller så säger de att vi inte får komma in, så kan det också bli.Obestämd

God natt!

• MSW

Godmorgon! Lycka till idag oupsie! Jag minns vilken märklig och konstig känsla vi gick och kände dagen innan vi skulle ringa till förlossningen för vår igångsättning! Lite "jaha, vad bör man göra förmodligen sista kvällen utan barn".. För vi visste juh inte heller säkert om det verkligen skulle bli... Åh vilka minnen! Sen kom det ut en liten kille, som nu är en stor kille som ligger och snarkar jämte mig!

• Oupsie

Godmorgon, nu har jag ringt in, men de kunde inte ge besked just nu så jag skulle återkomma lite senare. Så det känns inte som att vi får komma in idag. Ska gå och vila en stund till känner jag. Är inte van att vara uppe så här tidigt .

MSW, märkligt känns det verkligen!

• MSW

Antiklimax!! Hoppas ni får komma in när du ringer igen! *kram*

• snaily
    sweetstreet skrev 2011-01-28 22:54:27 följande:
    Snaily,
    gumman!!!!
    Du det låter verkligen otroligt jobbigt. Jag förstår att du känner dig smått desperat. Jag ska i ärlighetens namn säga att mycket av mi  första tid med dottern ligger lite i dimma. Första månaden var hon inte alls särksilt skrikig minns jag men det var nog mest för att hon var så liten (prematur) och när hon "skrek" var det mer som ett litet gny. Det ändrade sig senare...
    Men jag var ju bara hemma första 3 månaderna så jag minns mest att jag det första 6-9 månadernna var sjuuuukt trött. Jag pendlad då och jobbade heltid men sov bara liiite om nätterna så hela den tiden är liksom lite i en dimma och det är mycket jag inte riktigt minns klart.
    Å andra sidan har jag redan glömt huuuuur trött jag verkligen var då (inser jag när jag kollar gamla "anteckningar" från den tiden) och det visar väl att vi lätt glömmer sådant som är jobbigt, men minns det som var bra.
    Har du testat att ge lite ersättning också plus amningen. OM det är så att hon skriker för att hon inte är mätt. Tror att Muggles gjorde liknande m Moa i början vad gällde nätterna. Att hon gav ersättning på kvällen och att hjälpte???
    Stor kram
    Och lycka till i Stockholm!!!!!
    Sweet - grattis i efterskott! Den där menyn lät sjukt god!
    Jag tror inte Yngla skriker för att hon inte är mätt - snarare tvärtom när jag desperat försöker erbjuda bröstet hela tiden trots att hon är proppmätt och äter tills hon kräks - då skriker hon när hon erbjuds mat igen för hon vill inte ha. Fast ibland när hon blir alldeles för övertrött är hon för speedad för att koncentrera sig på att äta, men det skulle väl inte göra någon skillnad om man gav flaska istället för ammade. Då brukar jag försöka få henne ta en powenap så hon har orkar äta sen.
    Förvånas själv över att jag verkar ha så gott om mjölk (hur sjutton får det plats i dessa små mjölkförpackningar?! ) - oftast orkar hon bara äta ur ena bröstet, sen är hon mätt.
    Tror ett av hennes problem är att hon har dålig "state control" (uttryck från den där boken), tex att somna när hon är trött, att somna om när hon vaknar under ytlig sömn, osv. Leder till att hon blir övertrött ofta, och då är det supersvårt att få henne att somna. Enligt boken lär sig bebisar bättre "state control" efter tre månaders ålder, hoppas på det.
  • snaily

Oupsie
    Trist! Hoppas ni får komma in senare idag! Stort lycka till!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!