• LOMARE

11-11-11, finns det fler?

11-11-11, klockan 15.00 gifter vi oss. Kyrkan är bokad, annat planeras men vi är långt ifrån färdiga... Vilken lycka!!!  Är vi fler denna dag?

• Svar på tråden 11-11-11, finns det fler?
  • Fossing77
    Future Mrs S skrev 2011-08-29 17:13:07 följande:
    Borde ju göra det men här är man så "märkvärdig" eller snobbig om man inte bara "spottar-i-näven-och-skakar-hand-på't" typ ;D Känns inget vidare just nu faktiskt.. :(
    Ha ha! I Götene!?!? Värsta metropolen ju ;D

Skämt åsido, var en snobb då, säger jag. Det är ju era pengar och dessutom inte en dag som går i repris så ni kan göra om om det inte blir som ni vill, viss försäkring vill man ju ha om inte annat därför. Kan du inte försöka få till nån sån förklaring till honom så han inte känner att ni misstror honom utan att det mer är för att lugna era nerver... Typ ;) Annars måste det ju finnas någon annan som kan ta hand om er till vettigt pris, du skrev väl att han är amatör men tar typ proffspris? Ska han ha sån fjantig prestige borde han inte fota bröllop alls. Folk är ju noga och nervösa ju....
  • Fossing77
    Malois skrev 2011-08-29 14:33:33 följande:
    Letar själv sminkös/ör... Vill ha hjälp med det denna dag, har tänkt göra håret själv, men velar lite där med nu. Ser ut som om alla har kommit en bra bit i planerna... Själv letar jag just nu skor, blir för kort i de jag har till klänningen. Söker även tårtställning, några tips??? Joxar lite med maten också, ska ju göra en massa själv där och inte riktigt valt kött ännu, men det hinner jag... Ringen har kommit och jag är sååååååååå nöjd, jisses säger jag, skulle ju ha en diskret från början... Men den känns så rätt!!!
    Titade på body shop jag med nu, fanns ett ganska nära så jag fnular på det som alternativ nu, kanske vore något. de var ett lagom pris också...
    Vi lånar tårtställning på konditoriet, nån svängd historia i 5 nivåer... Vi ska ha en moussetårta så den är svårstaplad och gör sig bäst på ställning, annars hade jag absolut velat ha en staplad sak...
  • EA83

Fossing: Så här svarade han mig på vinet...

"Vin till maten,

Soppan

Ett lite kraftigare vitt vin med Chardonnayduvan från Australien eller ett lättare röttvin från Frankrike södra Bourgogne skullepassa till denna förrätt.

Krämigheten i soppan gör att ett lättare röttvinskulle passa eller ett lite kraftigare vitt med lite mer fyllighet som en Chardonnayfrån Australien ofta har.

Najadlaxen

Här skulle jag ta ett Riesling druvan frånTyskland eller ett Gruner Veltliner druva från Österrike, båda dessa viner haren hög syra och matchar laxen bra.

Lamm / Oxfilé

Ett kraftigare och smakrikt rödvin skullejag gå på, Ett Spanskt Rioja vin eller ett Piemonte vin från Norra Italien

I båda varmrätterna finns många brabryggor mellan maten och vinet som höjer måltiden, kantareller, smörkokta lök,gratäng, getost bl.a."

Jag har kollat lite på vad som finns på systembolaget och Riojan verkar finnas i fler prisklasser än det från Italien, så där luter det åt en Rioja. Har du något att säga om El coto? (den finns både i tyskland och sverige...)

Förrätt tror jag kommer bli soppa, men vi ska proväta båda sorterna... Har du något tips så mottages det tacksamt :D

• EA83
    Fossing77 skrev 2011-08-29 16:28:36 följande:
    Vinet de rekommenderar på Grand, där vi är, är husets (Drosty Hof, sydafrika) och det kostar 275:- flaskan det... riktigt fynd... *ler ironiskt* ;)

Vi har ju en brudskål med så klart. Vi räknar med ca 2 glas bubbel per person då det första glaset verkar rinna ner i gästen innan brudparet ens hunnit fram (har vi lärt oss på sommarens tre bröllop vi varit på) ;)

Shit pommes!!! Sådanna priser tänkte vi inte ligga på! Fast det är väl Grands ut pris, inte inköpspriset :D

Ja, minst 2 glas per person lär man nog räkna med på bubblet, som du säger så slinker ett glas lätt ner innan brudparet kommer till festen!

• EA83

Jag har inte tagit tag i det här med tårtan ännu, men jag tänker mig att vi ska ha en sådan vanlig (enligt mig) 4-5 våningar som de fixar med på konditoriet... vet inte hur många bitar de får på en sådan, men annars får man väl ta några extra vanliga tårtor vid sidan av =) Eller två mindre våningstårtor :D

• hannahsofia

vi sitter med och funderar på hur mycket droicka som kan tänkas behövas, vi är ca 80 personer men många dricker rätt mycket (inte alkolister, mer hederliga unga med kanske lite för hög alkoholtröskel ;)) så vi bunkrar upp rejält med öl när vi drar till tyskland efter som det ju ändå går åt om det blir över. mycket vin också så klart :)

tror vi har räknat med typ 20 flak öl
    10 boxar rött, 6 boxar vitt.
    lite olika avec, ett par flaskor
    blandade flaskor sprit ca 10 stycken

men vi ska ha gratis dricka hela kvällen, och bubblet köper vi på systemet. 20 flak låter så absurt mycket men jag kan lätt tänka mig att flera av våra kompisar kan dricka ett halvt flak utan problem...

• EA83

ja, bubblet är ju dyrare i tyskland än i sverige, så det ska vi också köpa hemma =)

Jag funderade på 30 flaskor förrätt och 60 flaskor varmrätt då är det 1,5 glas på förrätten och 3 glas på varmrätten, det kan ju inte bli för lite i alla fall! Jag vill inte att någon ska ha tomt glas under middagen =) Sen så köper vi nog också typ 20 flak öl, bara det är ok datum på dem, det går ju åt förr eller senare i vilket fall, lika med vinet eg... Sen köper jag nog 8 flak cider.

Vilka avec sorter ska ni köpa?

• Malois

Ja det är moussetårta som gäller här med, vilket gör en stapling svår. Samt att det är en botten som inte är stapelbar, jättegod tårta och det är min superduktiga kusin som gör den. Men saknar en ställning, har sett 3-4 vånings i svängd form men hittar inga nu...

Alkoholen håller på att inhandlas för fullt, åker på kryssning nu på Fredag och inhandlar ölen, ca 16 flak har vi räknat där. Många öldrickande gäster. Mousserande blir från systembolaget, det är beställt. Vin till maten flaskor med vitt och rött, är inhandlat sen har vi tänkt köra dunk resten av kvällen. Ett antal olika spritsorter kommer också attt finnas, samt lite olika avec... Avec vi valt är punsch, Baileys, Päronkonjak och Whisky, vi har gått lite på vad vi tycker om och vad vi tror våra gäster vill ha. Vi bjuder också på drickat. Självklart ska en hel del alkoholfritt i olika former köpas in också...

• Fossing77

Vad kör ni andra för bubbel? Vi velar runt i frågan...

• EA83

Vi ska köra billigt, Asti Cinzano tycker jag smakar bra, har iofs inte så mycket att jämföra med, så vi kör på denna om jag inte provsmakar annat innan och ändrar mig... =)

Svar på tråden 11-11-11, finns det fler?