• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Junibruden

här är bilderna som jag skickade till milly och bilderna på testklänningen som bella skickade mej på lördagen.

1700-t: du som verkar ha koll på det mesta; hurdan underkjol borde jag ha till min klänning? ni andra får också gärna svara...

Och så undrar jag nu om jag sku kunna ha ett rosa sidenband runt midjan och alltså en lite större rosett på ryggen? Vad tycker ni?? Snälla hjälp!!
    Kan jag ha ett skärp runt midjan fast jag har snörning i ryggen? kan jag "gömma" snörningens rosett liksom under en större rosett? Tar gärne emot förslag på olika rosetter på ryggen!!

• Junibruden

ja, och glömde visst nämna att jag ska ha pärlbroderingar ovanför brösten...

• Junibruden

ja, och skärpet runt midjan hade jag tänkt mej lite i enlighet med denna klänning men i rosa då:

Vad tycker ni? snälla snälla hjälp mej!!
  • Sommarbrud
    Junibruden skrev 2011-03-07 09:51:32 följande:

här är bilderna som jag skickade till milly och bilderna på testklänningen som bella skickade mej på lördagen.

1700-t: du som verkar ha koll på det mesta; hurdan underkjol borde jag ha till min klänning? ni andra får också gärna svara...

Och så undrar jag nu om jag sku kunna ha ett rosa sidenband runt midjan och alltså en lite större rosett på ryggen? Vad tycker ni?? Snälla hjälp!!
    Kan jag ha ett skärp runt midjan fast jag har snörning i ryggen? kan jag "gömma" snörningens rosett liksom under en större rosett? Tar gärne emot förslag på olika rosetter på ryggen!!

Men det borde väl gå? Jag älskar sidenband på klänningar så kör på det! Jag vill själv ha det på min klänning, och jag ska ha snörningn  i ryggen har inte ens tänkt att de tinte skulle gå...
  • 1700tal
    CiaLia skrev 2011-03-07 09:40:57 följande:
    Jag har blivit väldigt förtjust i denna klänning. Vad tycker ni andra? Är det någon som beställt från Kanaca?
    För övrigt vill jag uppmana alla att inte köpa klänning hos Milanoo för dom stödjer och säljer massa päls vilket är den värsta formen av djurplågeri....dom har både räv, kanin å minkpälsar på sin hemsida :( 
    Jättefin! Oj, det har jag inte sett att de har. Inte för att har eller tänker handla av dem (dock ej baserat på det argumentet). Jag reagerade lite när jag såg landys fjäder-/dunklänningar. Då fick jag lite obehagskänsla, vi har ju alla sett och hört om asiens hantering av fjäderfä...

Annars har jag mest haft sömmerskornas väl och ve i tanken. Som jag tidigare har sagt, vet inte hur många ggr, extremlåga priser på klänningarna kan bara naggas ur två av tillverkarnas utgifter - tygmängd/tygkvalité och/eller arbetsförhållanden.

Junibruden: Vad fin den är! Och lik bilderna som du skickat in, de verkar ha gjort ett bra jobb. Och ännu bättre blir det ju sen i det riktiga tyget. Tror inte varken orginalmodellen eller dina testbilder har nån underkjol alls. Obestämd Vill du hemskt gärna ha det? Den är iaf alldeles för smal för någon av millys standardunderkjolar. Om du vill få bort konturerna av benen (typ när du går snabbt och när det blåser) så skulle jag be dem göra en smal underkjol i vanligt fodertyg och med bara ett lager tyll över. Inga ringar och inte många lager tyll. De syr ju underkjolar oxå till särskilda modeller så det borde de kunna vispa ihop lite snabbt. Eller om du syr en själv?

Ang rosett ihop med snörning. På millys klänningar sitter bandet löst över snörningen och du knyter det själv (som på det gröna bandet på bilden). Har sett det på massa modeller och personligen tycker jag det är riktigt snyggt faktiskt. Om själva rosetten däremot är noga knuten och ska ha en sydd form (alltså en sån rosett man inte kan knyta själv) skulle jag gissa att de syr hela bandet (det är fortf löst och inte ihopsytt med klänningen)med en fast rosett och flärpar som hänger ner men den knäpps med hyska och hake under rosetten som inte syns. Oavsett kan de säkerligen lösa det utan bekymmer.
  • 1700tal

Såg att du även skrev om att gömma snörningens rosett och snörning under den andra rosetten. Nej, nej, den pillar du bara ner inuti klänningen! Busenkelt! Oavsett annan rosett eller inte, jag skulle aldrig ha den "överblivna" snörningen synlig (historisk klädnörd som jag är... ), bort med den!

Här har jag trollat bort snörena på min klänning:

• Sommarbrud

Jag har inte fått svar från Milly angående klänningen jag vill ha pris på, hur lång tid brukar det ta för dem att svara? Har fått svar från landy men vill nog hellst prova milly eftersom de flesta verkar nöjda

• Malin24
    Malin24 skrev 2011-03-06 14:28:52 följande:
    Varit borta några dagar från tråden..men vad är det jag ser?Har du provat lasposan??

Blir lite orolig när du säger att de känns tjockare än Kina-klänningarna, det var ju just det jag gillade..att den liksom kändes "rejäl"..
    Såg att den här kanske försvann i mängden av inlägg..så nyfiken så jag postar den igen..Glad
  • Junibruden

Tack tack för hjälpen Sommarbruden och 1700-tal! Ska skicka de korrigerade bilderna till bella så fort jag kommer hem ikväll o samtidigt be om en underkjol (för kan absolut inte sy en själv Tungan ute) och en fin rosa rosett med långa flärpar. sen om underkjolen inte blir som jag tänkt mej så kan jag ju alltid låta bli att använda den...

• 1700tal
    Sommarbrud skrev 2011-03-07 11:27:08 följande:

Jag har inte fått svar från Milly angående klänningen jag vill ha pris på, hur lång tid brukar det ta för dem att svara? Har fått svar från landy men vill nog hellst prova milly eftersom de flesta verkar nöjda

Skicka igen och påpeka att du skickade mail men inte fått svar. Då brukar de få eld i baken. Men håller med, tycker Milly är generellt långsammare sen en tid tillbaka. Undrar varför...
    Malin24 skrev 2011-03-07 11:38:42 följande:
    Såg att den här kanske försvann i mängden av inlägg..så nyfiken så jag postar den igen..Glad
    Sorry, ditt inlägg var på förra sidan och jag glömde helt enkelt bort det... Hade tänkt att svara ju... SkämsGlad

Nej, har inte provat darocan men har provat andra liknande la sposa nu (alltså samma tyg). Den fanns inte i den butiken jag var i. Men när jag skrev tjockare tänkte jag nog mkt på att många butiksklänningar är i taft och de "dyrare" märkena gör även tyngre/större klänningar och draperingar i bridal satin (möjligtvis en något tjockare satin men inte mkt isf). Om du har sett Landys färdigsydda kopia av den klänningen så är den ju sydd i taft och det blir iiinte samma sak alls. Men om man låter milly göra den i bridal satin 395 (och det är väl din?) då kommer den nog bli jättemaffig! Och tung!

Annars skulle jag nog mest sammanfatta de "dyrare" (la sposa, pronovias osv) som att de helt enkelt har mer tygmängd. Och ibland tjockare satin eller annan ytglans/utstruktur än millys bridal satin.

Vet inte om du (eller jag heller... ) blev nåt mkt klokare än den där utläggningen....
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden