• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Malin24
    Junibruden skrev 2011-03-07 09:51:32 följande:

här är bilderna som jag skickade till milly och bilderna på testklänningen som bella skickade mej på lördagen.

1700-t: du som verkar ha koll på det mesta; hurdan underkjol borde jag ha till min klänning? ni andra får också gärna svara...

Och så undrar jag nu om jag sku kunna ha ett rosa sidenband runt midjan och alltså en lite större rosett på ryggen? Vad tycker ni?? Snälla hjälp!!
    Kan jag ha ett skärp runt midjan fast jag har snörning i ryggen? kan jag "gömma" snörningens rosett liksom under en större rosett? Tar gärne emot förslag på olika rosetter på ryggen!!

Åh va kul att se att testbilderna är så lika de bilderna du skickat in! Jättesnygg!! När beställde du din? Väntar spänt på mina bilder också..Glad
  • 1700tal
    Junibruden skrev 2011-03-07 11:44:19 följande:
    Tack tack för hjälpen Sommarbruden och 1700-tal! Ska skicka de korrigerade bilderna till bella så fort jag kommer hem ikväll o samtidigt be om en underkjol (för kan absolut inte sy en själv Tungan ute) och en fin rosa rosett med långa flärpar. sen om underkjolen inte blir som jag tänkt mej så kan jag ju alltid låta bli att använda den...
    Ska bli intressant vad de svarar om underkjolen. Spontant tycker de nog inte den behövs, samtidigt vill de ju sälja mer.

Men nackdelen med en tunn kjol och ingen underkjol är ju som sagt att om det blåser så ser alla dina bens konturer, inte så glamoröst kanske.. Men det får bli en liiiiten underkjol.. Men då torde den ju inte kosta så mkt.
  • 1700tal

Förmodligen gör de en smal kjol i "lining", fodertyg, och sätter ett lager tyll bara från knäet och ner.

• 1700tal
    Malin24 skrev 2011-03-07 11:51:37 följande:
    Åh va kul att se att testbilderna är så lika de bilderna du skickat in! Jättesnygg!! När beställde du din? Väntar spänt på mina bilder också..Glad
    Har du fått datum för när testbilderna kommer?
  • Junibruden

Malin24: är själv också nöjd med att bilderna på testklänningen är så lika som de bilder jag skickade dem. känner mej aningen mera avslappnad nu...
    skickade första förfrågan om klänningen 17.1. betalningen och de sista måtten har de fått 26.1, så tog ju nog en dryg månad att få testbilderna, men så var det ju nyår också... enligt bellas svar från lördagen borde min klänning vara hos mej i mitten av april.Glad

• Malin24
    1700tal skrev 2011-03-07 11:51:03 följande:
    Malin24 skrev 2011-03-07 11:38:42 följande:
    Såg att den här kanske försvann i mängden av inlägg..så nyfiken så jag postar den igen..Glad
    Sorry, ditt inlägg var på förra sidan och jag glömde helt enkelt bort det... Hade tänkt att svara ju... SkämsGlad

Nej, har inte provat darocan men har provat andra liknande la sposa nu (alltså samma tyg). Den fanns inte i den butiken jag var i. Men när jag skrev tjockare tänkte jag nog mkt på att många butiksklänningar är i taft och de "dyrare" märkena gör även tyngre/större klänningar och draperingar i bridal satin (möjligtvis en något tjockare satin men inte mkt isf). Om du har sett Landys färdigsydda kopia av den klänningen så är den ju sydd i taft och det blir iiinte samma sak alls. Men om man låter milly göra den i bridal satin 395 (och det är väl din?) då kommer den nog bli jättemaffig! Och tung!

Annars skulle jag nog mest sammanfatta de "dyrare" (la sposa, pronovias osv) som att de helt enkelt har mer tygmängd. Och ibland tjockare satin eller annan ytglans/utstruktur än millys bridal satin.

Vet inte om du (eller jag heller... ) blev nåt mkt klokare än den där utläggningen....
    Ingen fara så lätt att glömma av bland alla inlägg som man vill kommentera och hjälpa..Glad

Du har rätt i att Landys kopia inte såg alls lika fin ut men min ska ju göras i bridal satin som du säger så då blir det nog bra Glad Tack för hjälpen igen..tror jag förstår vad du menar!! Jag fick oxå den känslan när jag var och provad att de lite dyrare klänningarna även kändes dyrare på  ngt sätt..mer rejäla..
  • Malin24
    1700tal skrev 2011-03-07 11:57:40 följande:
    Har du fått datum för när testbilderna kommer?
    Nee de är snåla med att lämna ut datum..Glad men när jag chatade med Bella i torsdags så sa hon att det skulle dröja några dagar till, det kan ju i och för sig innebära ända tills nästa vecka..

De har inte kunnat lämna datum på när den ska vara klar heller, utan säger  bara i slutet av aprill..beror väl på hur mycket ändringar det blir på testklänningen..
  • Junibruden

har försökt leta igenom tråden efter den där sidan där man fick hjälp med översättningen av klännings-/sy-/ materialord från svenska till engelska? men hittar den inte.... vet någon vilken adress det var?

• 1700tal
    Malin24 skrev 2011-03-07 11:59:21 följande:
    Ingen fara så lätt att glömma av bland alla inlägg som man vill kommentera och hjälpa..Glad

Du har rätt i att Landys kopia inte såg alls lika fin ut men min ska ju göras i bridal satin som du säger så då blir det nog bra Glad Tack för hjälpen igen..tror jag förstår vad du menar!! Jag fick oxå den känslan när jag var och provad att de lite dyrare klänningarna även kändes dyrare på  ngt sätt..mer rejäla..
    Ja, jag tror helt enkelt att det är kombinationen av mer tyg och ibland lite tjockare tyg som gör skillnaden. Så kan man få kinatillverkarna att inte snåla med tyget och envisas med att använda bridal satin istället för taft på "maffiga" klänningar som den där (om man nu eftersträvar den känslan förstås - en del vill ju ha en så "lätt" klänning som möjligt), vilket de brukar protestera mot (förmodligen för att taften är billigare). Jag har ju även beställd den här, fast i bridal satin (på bilden är den i taft) och det fick jag strida lite för. Ska bli jättespännande att se hur alla dessa draperingar tar sig i satin. Den här kommer i början av april...

• Två ska bli tre

Har nyss begett mig in i jakten på en klänning och har hittat en jättefin på Landy Bridal.
    Såg att man kunde beställa klänningen i lite olika utföranden.
    Ni som kan det här vad menas egentligen med Bridal Satin (395 satin)?

Tacksam för svar!

Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden