• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    Junibruden skrev 2011-03-07 12:11:08 följande:
    har försökt leta igenom tråden efter den där sidan där man fick hjälp med översättningen av klännings-/sy-/ materialord från svenska till engelska? men hittar den inte.... vet någon vilken adress det var?
    Oj, det vet jag inte heller men minns att någon la in den länken. Kanske kunde va nåt får TS att lägga in som kommentar däruppe... Om vi nu kommer på vad den heter.

Annars kan du slänga in vilka ord du är ute efter. Har både bott i storbrittannien (sydde lämpligt nog scenkostymer för en teater där.. och syr mkt, så kan säkert bidra tillsammans med de andra i tråden som kommunicerat mkt med kineserna.
  • 1700tal
    Två ska bli tre skrev 2011-03-07 12:18:50 följande:

Har nyss begett mig in i jakten på en klänning och har hittat en jättefin på Landy Bridal.
    Såg att man kunde beställa klänningen i lite olika utföranden.
    Ni som kan det här vad menas egentligen med Bridal Satin (395 satin)?

Tacksam för svar!

Det är tjockare satin än "vanlig" satin (som används till festkläder). Det är 100% polyester och 395 är beteckningen för tjockleken (man räknar oxå vikt per 2m) för att kunna särskilja hur bra kvalité brudklänningen får. Bridal satin 395 är samma tyg som nästan alla kända märken i prisklassen 5-7000 kr och uppåt använder sig av.
  • Två ska bli tre
    1700tal skrev 2011-03-07 12:24:48 följande:
    Det är tjockare satin än "vanlig" satin (som används till festkläder). Det är 100% polyester och 395 är beteckningen för tjockleken (man räknar oxå vikt per 2m) för att kunna särskilja hur bra kvalité brudklänningen får. Bridal satin 395 är samma tyg som nästan alla kända märken i prisklassen 5-7000 kr och uppåt använder sig av.
    Åhh.. Tack snälla för ditt svar!
    Låter ju toppen!
    Blev genast så mycket klokare :)
  • IdaPierre

åh jisses vad ni skriver :) ja hänger inte med alls längre..hihi...hoppas att det går bra för er med era beställningar!

• Malin24
    1700tal skrev 2011-03-07 12:18:49 följande:
    Ja, jag tror helt enkelt att det är kombinationen av mer tyg och ibland lite tjockare tyg som gör skillnaden. Så kan man få kinatillverkarna att inte snåla med tyget och envisas med att använda bridal satin istället för taft på "maffiga" klänningar som den där (om man nu eftersträvar den känslan förstås - en del vill ju ha en så "lätt" klänning som möjligt), vilket de brukar protestera mot (förmodligen för att taften är billigare). Jag har ju även beställd den här, fast i bridal satin (på bilden är den i taft) och det fick jag strida lite för. Ska bli jättespännande att se hur alla dessa draperingar tar sig i satin. Den här kommer i början av april...

Åh den här gillade jag starkt!!Jättevacker!
  • Mia4
    Junibruden skrev 2011-03-07 12:11:08 följande:
    har försökt leta igenom tråden efter den där sidan där man fick hjälp med översättningen av klännings-/sy-/ materialord från svenska till engelska? men hittar den inte.... vet någon vilken adress det var?
    Är det den här länken du menar?

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3358420.html 
  • Sommarbrud
    1700tal skrev 2011-03-07 11:51:03 följande:
    Skicka igen och påpeka att du skickade mail men inte fått svar. Då brukar de få eld i baken. Men håller med, tycker Milly är generellt långsammare sen en tid tillbaka. Undrar varför...
    Malin24 skrev 2011-03-07 11:38:42 följande:
    Såg att den här kanske försvann i mängden av inlägg..så nyfiken så jag postar den igen..Glad
    Ja men då ska jag göra det! Men min kompis säger nu att hon tycker klänningen e för stor ? Kan en klänning vara det ????
  • S2011
    Sommarbrud skrev 2011-03-07 13:06:01 följande:
    Ja men då ska jag göra det! Men min kompis säger nu att hon tycker klänningen e för stor ? Kan en klänning vara det ????
    hur menar du? för stor i storleken kan den förstås vara, men det kanske inte är det du menar.
    om "för stor" = för mycket vidd i kjol osv, så är det nog snarare en smaksak. en riktigt vid kjol kan förstås bli lite pysslig i smala dörröppningar och dylikt, men den är ju gjort av tyg och inte betongFlört 
  • Junibruden

1700tal skrev 2011-03-07 12:21:49 följande:
    Oj, det vet jag inte heller men minns att någon la in den länken. Kanske kunde va nåt får TS att lägga in som kommentar däruppe... Om vi nu kommer på vad den heter.

Annars kan du slänga in vilka ord du är ute efter. Har både bott i storbrittannien (sydde lämpligt nog scenkostymer för en teater där.. och syr mkt, så kan säkert bidra tillsammans med de andra i tråden som kommunicerat mkt med kineserna.
    Oj, vad skulle jag göra utan dej 1700tal Tungan ute!

undrar främst hur jag på engelska beskrivier den underkjol som du beskrev tidigare, den med tyll från knäna neråt. och hur jag ska besriva att jag vill ha en sydd rosett med långa flärpar som sedan fäst i klänningen med något, och alltså inte en rosett som jag knyter själv...

sedan undrar jag över rosettens färg... har du 1700tal millys färgkartor hemma? rosetten borde vara (ljus) rosa, kanske något i stil med den på bilden nedan. har ju bara bilder på millys färgkartor... kunde färg nr 91 eller 32 vara ett alternativ? eller är 91 fö beige? är de för ljusa? min klänning blir ivory...
  • 1700tal
    Malin24 skrev 2011-03-07 12:44:38 följande:
    Åh den här gillade jag starkt!!Jättevacker!
    Merci!
    Mia4 skrev 2011-03-07 13:02:30 följande:
    Är det den här länken du menar?

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3358420.htm... 
    Åh, vad bra med den länken. Undrar om TS kan länka till den däruppe så kan vi fylla på med fler ord...
    Sommarbrud skrev 2011-03-07 13:06:01 följande:
    Öööh, nej det är klart att den inte kan!! Aldrig hört nåt så dumt, haha.. Kör på du, gå mot den svenska strömmen av "lagom". Men som S2011 säger, dörröppningarna får ju förstås slåss mot!
    Junibruden skrev 2011-03-07 13:24:47 följande:
    Oj, vad skulle jag göra utan dej 1700tal Tungan ute!

undrar främst hur jag på engelska beskrivier den underkjol som du beskrev tidigare, den med tyll från knäna neråt. och hur jag ska besriva att jag vill ha en sydd rosett med långa flärpar som sedan fäst i klänningen med något, och alltså inte en rosett som jag knyter själv...

sedan undrar jag över rosettens färg... har du 1700tal millys färgkartor hemma? rosetten borde vara (ljus) rosa, kanske något i stil med den på bilden nedan. har ju bara bilder på millys färgkartor... kunde färg nr 91 eller 32 vara ett alternativ? eller är 91 fö beige? är de för ljusa? min klänning blir ivory...
    Ja, jag har tygproverna hemma. 32 och 91 är de enda rosa de har om de inte ska slå åt aprikos eller vara åt cerise. 32 är klassisk rent ljus babyrosa. 91 är samma men mkt ljusare. Nej, tycker inte alls den slår åt beige. Riktigt puderrosa, mer ljus creme med en rosa ton. Tror många mindre bevandrade i olika brudnyanser som bara ser den (utan nåt bredvid att jämföra med) skulle säga att den är benvit. Precis som ivory är vit som slår åt gult så är 91 vit som slår ungefär lika mkt åt rött. Den är så ljus att jag övervägde att låta göra en hel klänning i 91 som alternativ till ivory. Om du vill ha åt det hållet som på bilden är nog 32 närmast. Men jag är väldigt svag för 91...

Ang rosett, ska kolla igenom Millys rosettvarianter och se om jag hittar några lämpliga så kan du bifoga den bilden till dem istället för att förklara.

Underkjolen skulle jag skriva nåt sånt här:

Petticoat - preferrably made of one thin layer lining fabric and tulle from knee and down (please use as many layers of tulle suitable for the narrow skirt on my dress). Typ...
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden