• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • Knopan
    Sommarbrud skrev 2011-03-07 13:06:01 följande:
    Ja men då ska jag göra det! Men min kompis säger nu att hon tycker klänningen e för stor ? Kan en klänning vara det ????
    Nu måste jag lägga näsan i blöt. För stor? Pratar vi om "vår" klänning, den svarta fluffen med svart rosett? Hur skulle den vara för stor?
  • Junibruden
    1700tal skrev 2011-03-07 14:14:56 följande:
    Junibruden skrev 2011-03-07 13:24:47 följande:
    Oj, vad skulle jag göra utan dej 1700tal Tungan ute!

undrar främst hur jag på engelska beskrivier den underkjol som du beskrev tidigare, den med tyll från knäna neråt. och hur jag ska besriva att jag vill ha en sydd rosett med långa flärpar som sedan fäst i klänningen med något, och alltså inte en rosett som jag knyter själv...

sedan undrar jag över rosettens färg... har du 1700tal millys färgkartor hemma? rosetten borde vara (ljus) rosa, kanske något i stil med den på bilden nedan. har ju bara bilder på millys färgkartor... kunde färg nr 91 eller 32 vara ett alternativ? eller är 91 fö beige? är de för ljusa? min klänning blir ivory...
    Ja, jag har tygproverna hemma. 32 och 91 är de enda rosa de har om de inte ska slå åt aprikos eller vara åt cerise. 32 är klassisk rent ljus babyrosa. 91 är samma men mkt ljusare. Nej, tycker inte alls den slår åt beige. Riktigt puderrosa, mer ljus creme med en rosa ton. Tror många mindre bevandrade i olika brudnyanser som bara ser den (utan nåt bredvid att jämföra med) skulle säga att den är benvit. Precis som ivory är vit som slår åt gult så är 91 vit som slår ungefär lika mkt åt rött. Den är så ljus att jag övervägde att låta göra en hel klänning i 91 som alternativ till ivory. Om du vill ha åt det hållet som på bilden är nog 32 närmast. Men jag är väldigt svag för 91...

Ang rosett, ska kolla igenom Millys rosettvarianter och se om jag hittar några lämpliga så kan du bifoga den bilden till dem istället för att förklara.

Underkjolen skulle jag skriva nåt sånt här:

Petticoat - preferrably made of one thin layer lining fabric and tulle from knee and down (please use as many layers of tulle suitable for the narrow skirt on my dress). Typ...
    Tack igen!! då blir det nog 32 Glad. Och din beskrivning på underkjolen var perfekt; den ska absolut användas. skulle vara underbart om du skulle hitta en bra rosettvariant bland millys egna. lättast blir det ju att bifoga en bild. 
  • 1700tal
    Junibruden skrev 2011-03-07 14:30:30 följande:
    Tack igen!! då blir det nog 32 Glad. Och din beskrivning på underkjolen var perfekt; den ska absolut användas. skulle vara underbart om du skulle hitta en bra rosettvariant bland millys egna. lättast blir det ju att bifoga en bild. 
    Varsågod, kul att hjälpa... Men ska kolla de faktiska färgproven när jag kommer hem. Såg just en klänning med rosa kanter hos milly som vår jättemörk "ljusrosa", blev helt förskräckt. Men tror det är en annan rosa nyans som jag inte kan identifiera på färgkartan (på mina egna tagna bilder av kartorna som jag har på datorn). Men det KAN vara så att det skiljer på de rosa nyanserna mellan taft och satin, det gör det på ivory och light champange. Taften är mörkare... Eller får du ta 32 och be dem göra rosetten i satin, inte taft som resten av din klänning är...

Har scrollat genom 100-tals bilder men hittar faktiskt ingen sån rosett. Verkar som de flesta knyts med "egen" rosett.
  • Malin24
    1700tal skrev 2011-03-07 12:18:49 följande:
    Ja, jag tror helt enkelt att det är kombinationen av mer tyg och ibland lite tjockare tyg som gör skillnaden. Så kan man få kinatillverkarna att inte snåla med tyget och envisas med att använda bridal satin istället för taft på "maffiga" klänningar som den där (om man nu eftersträvar den känslan förstås - en del vill ju ha en så "lätt" klänning som möjligt), vilket de brukar protestera mot (förmodligen för att taften är billigare). Jag har ju även beställd den här, fast i bridal satin (på bilden är den i taft) och det fick jag strida lite för. Ska bli jättespännande att se hur alla dessa draperingar tar sig i satin. Den här kommer i början av april...

Hur ser den ut i framifrån?? Kanske dags för mig att beställa klänning nr 2 Flört
  • Sommarbrud
    S2011 skrev 2011-03-07 13:09:59 följande:
    hur menar du? för stor i storleken kan den förstås vara, men det kanske inte är det du menar.
    om "för stor" = för mycket vidd i kjol osv, så är det nog snarare en smaksak. en riktigt vid kjol kan förstås bli lite pysslig i smala dörröppningar och dylikt, men den är ju gjort av tyg och inte betongFlört 
    Ja hon menade att kjolen var för mkt. Men det är ju som du säger att den är ju inte gjord utav betong :)
  • Sommarbrud
    Knopan skrev 2011-03-07 14:21:55 följande:
    Nu måste jag lägga näsan i blöt. För stor? Pratar vi om "vår" klänning, den svarta fluffen med svart rosett? Hur skulle den vara för stor?
    Haha ja vi pratar om vår klänning! Visst är inte den för stor? Jag är super sugen på den nu :)
  • Skumboll
    Sommarbrud skrev 2011-03-07 15:39:40 följande:
    Ja hon menade att kjolen var för mkt. Men det är ju som du säger att den är ju inte gjord utav betong :)
    Haha, det är ju en samkfråga och inget annat. Klart du ska ha den om DU tycker om den!
  • Sommarbrud
    Skumboll skrev 2011-03-07 15:44:25 följande:
    Haha, det är ju en samkfråga och inget annat. Klart du ska ha den om DU tycker om den!
    Ja jag ska nog maila milly igen o fråga vad den kostar där. Men idag hittade vi kläder till sambon att hyra billigt så då känne rjag att nu kan jag ju beställa en klänning till :)
  • S2011
    Sommarbrud skrev 2011-03-07 15:39:40 följande:
    åh, jag tycker det luktar lite svensk avundsjuka Flört
    den klänningen är ju superfin! beställ den, tycker jag Skrattande
  • Skumboll
    Sommarbrud skrev 2011-03-07 15:45:55 följande:
    Ja jag ska nog maila milly igen o fråga vad den kostar där. Men idag hittade vi kläder till sambon att hyra billigt så då känne rjag att nu kan jag ju beställa en klänning till :)
    Gör det! Ibland kan de sega lite men skicka bara om mailet och skriva att du inte fått svar ännu.
Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden