• Uppsalabrud 2011

Den 8e kinaklänningstråden

Här pratar vi om allt som har med Kinaklänningar att göra.

En Kinaklänning är alltså en klänning som man beställer direkt från en fabrik i Kina

Några sidor med klänningar:
    www.kanaccasbridal.com
    www.1koo.com
    lillsessanbrud.dinstudio.se/text1_1.html
    brudklanningar.nu/
    www.zazabella.fi
    www.landybridal.com
    www.lightinthebox.com/wholesale-Wedding-Dress...
    www.sheshopping.com
    www.millybridal.com
    www.littlecoral.com
    www.jkdress.com
    www.likesfashion.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-02 19:38
    För er som söker en ren informativ tråd om vilka företag som används flitigast och vilka som svarar snabbast på mail etc besöker den här tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html
  • Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden
  • 1700tal
    Knopan skrev 2011-03-03 10:27:05 följande:
    "Men du kan ju även skicka en bild på den och be om prisförslag.  "

Kan man göra det alltså? De syr alltså upp klänningar som de inte har i sitt "sortiment"?
    Absolut! Min första klänning var ett hopplock av 3 klänningar plus att jag ändra en massa annat "muntligt". Andra klänningen var deras grundklänning men jag ändrade tyget, släpet och bifogade en bild på en helt annan överdel som inte var deras. Den tredje klänningen var en helt annan klänning än vad de själva har och på den ritade jag en massa ändringar, typ enaxlat, längre släp, mer kjolvidd osv.
  • Darling Daisy
    1700tal skrev 2011-03-03 09:49:09 följande:
    Jag håller oxå på att gå ner i vikt, har gått ner 10 kg och har 5-7 kg kvar. När jag köpte första klänningen så tog jag rätt mått och drog av en cm per kilo i midjan och ungefär hälften av det över byst och höft. Den hade snörning bör tilläggas. Men den passade redan när den kom (tack vare snörningen) och kommer sitta ännu bättre när fler kilon är borta. Så nästa klänningar beställde jag ännu mindre. Men det förutsätter ju att man vet att man verkligen går ner i vikt också. Så man inte står där sen med för många kilon och för liten klänning...
    Men snörningen drar alltså in ett par cm av sig själv, oavsett vikt.

Men sen beror ju förstås hur du ska fördela de avdragna centimetrarna på hur din övervikt är fördelad på kroppen. På en del sätter sig allt på rumpan, på en del över midjan.
    Darling Daisy skrev 2011-03-02 21:40:49 följande:
    Jennifaer: Jag äter enligt LCHF och trivs bra med det, går ner ganska hyfsat utan att behöva späka mig. Jag har ca 25-30 kilo kvar till en lämplig vikt för min längd, men det hinner jag ju inte till bröllopet. Om jag räknar med 0,7 kilo per vecka så hinner jag gå ner ca 10 kilo (kanske lite mer). Tidigare skrev nån här att 1 kilo motsvarar ca 1 cm i midjan. Om jag räknar så, så kommer jag vid bröllopet motsvara en 42:a (enligt Milanoos storlekstabell). Men hur ska jag tänka när det gäller snörning? Alltså, hur tight är det snörat när de mäter storleken? Hoppas ni fattar mina konstiga formuleringar!
    Håller med Jennifaer, 0,7 kg/per vecka låter rimligt särskilt som det är de "första" 10 kg av 30 kg. Då bör det gå undan jämfört mot på slutet. De "sista" 10 kg lär gå långsammare, så det låter ju som en bra plan. Hoppas det går bra - lycka till! Hur tight det är snörat (menar du hur tät/ihopsnörad springan i ryggen är vid "rätt" mått?) beror nog massor på både modell och tillverkare. Om springar vid normalt "läge" är tex 7 cm, då kan en person med 5-10 cm extra oxå ha klänningen, men inte någon som är 7 cm mindre för då går ju snörningen/springan ihop helt och det funkar inte så bra. Då blir det bubbligt och fult.
    Tack för svaret!
    På mig sitter ganska mycket över magen och där märker jag redan att det försvunnit en del. Över rumpan har jag också en hel del så där hoppas jag att det försvinner en del

Om jag ska beställa nu så tar jag nog och går på dina rekomendationer: -10 cm i midjan, -5 cm i byst och lite mitt emellan över höft/rumpa. Då hamnar jag på 100 - 80 - 105 cm, vilket är mitt emellan 42-44 (vilkas mått är 99-76-107 resp 102-79-109).

Så vad tror ni, ska jag beställa en 42:a och lita på att snörningen klarar av de cm som felar? 

Sen kan jag ju följa ert goda exempel och beställa en klänning till om den första blir heeelt fel

• Knopan
    1700tal skrev 2011-03-03 10:41:52 följande:
    Absolut! Min första klänning var ett hopplock av 3 klänningar plus att jag ändra en massa annat "muntligt". Andra klänningen var deras grundklänning men jag ändrade tyget, släpet och bifogade en bild på en helt annan överdel som inte var deras. Den tredje klänningen var en helt annan klänning än vad de själva har och på den ritade jag en massa ändringar, typ enaxlat, längre släp, mer kjolvidd osv.
    Hm...men ter klänningar alltså? Ska det tolkas som att de första två inte var bra? Eller lider du - precis som jag - av svår beslutsångest?
  • Skumboll
    1700tal skrev 2011-03-03 10:34:04 följande:
    ME! Vad menar de då, fattar inte heller riktigt. Fast som du säger att den övre ska va i spets - det säger ju de oxå. Men med elastic satin under ju, annars blir den ju genomskinlig. Och upper part av tyll och spets. Antar att de menar midjedelen då? Alltså det smala partiet mellan bystdelen och kjolen? Verkar ju visserligen logiskt att få in lite mjuk tyll där ihop med spetsen. Eller?

Och när du skriver den "undre" delen, menar du midjepartiet eller kjolen? För du hade ju empirskärning, visst var det ett mellanparti mellan byst och kjol? Kan du inte länka in den igen, går ju inte att se ditt galleri?
    Bella menade att de använder tyll under spetsen för att göra den delen mjukare och bekvämare.
    Och att de skulle använda spets och elastic satin var nog bara en miss mellan henne och designern för det ska bara vara elastic satin och det var hon helt med på!

Med den undre delen menar jag lagret under spetsen, alltså den hjärtformade ringningen och ner till den delen som delar av klänningen. 

Här kommer ett par nya bilder där de har gjort ringningen lite lägre.

• Farmall
    S2011 skrev 2011-03-03 09:15:22 följande:
    Jag tycker det ser ut som de påbörjat en snörningsrygg, den vita delen bak är antagligen en "iläggsdel" - snörningen kommer då gå från sidorna på framdelen och över denna del i bak, så att du får en klänning som inte är bar i ryggen.
    Personligen tycker jag att det var fint med rak drapering, men om du vill ha en sned drapering, be om en drapering som sträcker sig diagonalt (diagonally eller catercornered).

Helt annat tips till alla oss som behöver förklara och konversera på engelska och inte hittar orden alla gånger: www.tyda.se - översättningsverktyg som räddat livet på en några gånger i akademin Flört 
    Tack för hjälpen.

Om jag nu ska försöka mig på att skriva att jag vill ha vecken lite mer sneda. Ska jag då rita de från bröstet och snett ner till andra sidan eller hur hade ni gjort?
    Har för mig att jag sett någon bild på någon annan som ritat snett på någon bild, men kan inte hitta den nu.
  • Farmall
    Skumboll skrev 2011-03-03 10:45:29 följande:
    Bella menade att de använder tyll under spetsen för att göra den delen mjukare och bekvämare.
    Och att de skulle använda spets och elastic satin var nog bara en miss mellan henne och designern för det ska bara vara elastic satin och det var hon helt med på!

Med den undre delen menar jag lagret under spetsen, alltså den hjärtformade ringningen och ner till den delen som delar av klänningen. 

Här kommer ett par nya bilder där de har gjort ringningen lite lägre.

Jättefint veckat.
  • Farmall

Vad tror ni om detta? Kan jag skicka denna till milly? Förstår de då tror ni?
  • Mia4
    mahj26 skrev 2011-03-03 10:39:46 följande:
    Mia4 skrev 2011-03-03 10:27:37 följande:
    mahj26: Jag gifter mig också den 30/7 och beställde min klänning den 7 feb. Jag räknar med att den är klar i början av april. Fick ett mail att det skulle ta 50 dagar. Då skickade jag in bilder och får den uppsydd efter mina mått. Sidan blev kapad för ett x antal veckor sedan och de verkar inte ha fått ordning på den än! Själva företaget fungerar ändå och man kan maila dem för att få kontakt. 
    Letar efter en ganska enkel klänning...har fastnat lite för denna från Lilly:
    Gillar verkligen draperingen i midjan

Detta är nog det närmaste jag hittat på "hemmaplan"...men jag gillar inte riktigt draperingen som fortsätter och "går ihop" nedanför höften...

Nån som sett någon liknande på typ millybridal eller liknande?
    Gärna inte alltför dyr ;)
    Här är min klänning som är väldigt enkel och draperad, men draperingen blir "lös" vid midjan. Kanske något liknande som du söker? 

• Skumboll
    Farmall skrev 2011-03-03 10:56:35 följande:

Vad tror ni om detta? Kan jag skicka denna till milly? Förstår de då tror ni?
    Ja, jag tycker de borde förstå, skriv en liten rad också för att vara på säkra sidan. 
  • Farmall

Tack skumboll. Jag skrev så här:

Hello.

Thank you for the pictures.

I`m just a bit confused about the back. It looks like the corset lacing will be very wide. I want the lacing about this wide, look at my picture.

I also wonder if you can make the wrinkle a bit diagonally like I painted at the last picture.

Regards Linda

Kan jag skicka det så?

Svar på tråden Den 8e kinaklänningstråden