Darling Daisy skrev 2011-03-02 21:16:35 följande:
Jag har en liten fråga om storleksval:
Jag håller på och går ner i vikt och kan därför inte beställa efter hur mina mått ser ut idag. Dock så känner jag att det kunde vara idé att få iväg en beställning så att jag inte står utan klänning på dagen B (2/7 2011).
Då är alltså frågan hur många cm jag vågar dra av.
Och eftersom jag tänker beställa med snörning i ryggen - hur ska jag tänka då?
Jag håller oxå på att gå ner i vikt, har gått ner 10 kg och har 5-7 kg kvar. När jag köpte första klänningen så tog jag rätt mått och drog av en cm per kilo i midjan och ungefär hälften av det över byst och höft. Den hade snörning bör tilläggas. Men den passade redan när den kom (tack vare snörningen) och kommer sitta ännu bättre när fler kilon är borta. Så nästa klänningar beställde jag ännu mindre. Men det förutsätter ju att man vet att man verkligen går ner i vikt också. Så man inte står där sen med för många kilon och för liten klänning...
Men snörningen drar alltså in ett par cm av sig själv, oavsett vikt.
Men sen beror ju förstås hur du ska fördela de avdragna centimetrarna på hur din övervikt är fördelad på kroppen. På en del sätter sig allt på rumpan, på en del över midjan.
Darling Daisy skrev 2011-03-02 21:20:41 följande:
Dock finns det en vänlig själ här inne som kan hela sortimentet utantill..

That would be me...

Har alla bilder och artikelnummer. Har nån en bild från den nedlagda millysidan och inte hittar den på weddingdressforless, bifoga bild så letar jag upp den.

Sommarbrud skrev 2011-03-02 21:31:33 följande:

Vad tycker ni om denna ?
Men ÅH, snyggast hittills!!! Helt underbar! Och älskar det svarta bandet, det "tuffar" till den som kokntrast mot allt fluff. Men älskar fluffet oxå....

Darling Daisy skrev 2011-03-02 21:40:49 följande:
Jennifaer: Jag äter enligt LCHF och trivs bra med det, går ner ganska hyfsat utan att behöva späka mig.

Jag har ca 25-30 kilo kvar till en lämplig vikt för min längd, men det hinner jag ju inte till bröllopet. Om jag räknar med 0,7 kilo per vecka så hinner jag gå ner ca 10 kilo (kanske lite mer). Tidigare skrev nån här att 1 kilo motsvarar ca 1 cm i midjan. Om jag räknar så, så kommer jag vid bröllopet motsvara en 42:a (enligt Milanoos storlekstabell). Men hur ska jag tänka när det gäller snörning? Alltså, hur tight är det snörat när de mäter storleken? Hoppas ni fattar mina konstiga formuleringar!
Håller med Jennifaer, 0,7 kg/per vecka låter rimligt särskilt som det är de "första" 10 kg av 30 kg. Då bör det gå undan jämfört mot på slutet. De "sista" 10 kg lär gå långsammare, så det låter ju som en bra plan. Hoppas det går bra - lycka till! Hur tight det är snörat (menar du hur tät/ihopsnörad springan i ryggen är vid "rätt" mått?) beror nog massor på både modell och tillverkare. Om springar vid normalt "läge" är tex 7 cm, då kan en person med 5-10 cm extra oxå ha klänningen, men inte någon som är 7 cm mindre för då går ju snörningen/springan ihop helt och det funkar inte så bra. Då blir det bubbligt och fult.